Inkubator przedsiębiorczości w Dolinie Karpia

Inkubator przedsiębiorczości w Dolinie Karpia

Start-upy to jeden z filarów innowacyjnej gospodarki. Dzięki programowi finansowanemu ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy małe, ambitne firmy z okolic Zatora mogą liczyć na wsparcie ułatwiające im pierwsze, najtrudniejsze lata działania.

Z punktu widzenia założyciela firmy rozpoczynającego swoją przygodę w biznesie Zatorski Inkubator Przedsiębiorczości to preferencyjne warunki działania, nowoczesne zaplecze i pomoc doradczo-szkoleniowa, czyli nieocenione wsparcie. Jednak to niejedyny efekt projektu finansowanego przez SPPW w Dolinie Karpia.

Wielowątkowe i różnorodne działania prorozwojowe zaplanowane w projekcie były sporym wyzwaniem, zarówno organizacyjnym, jak i finansowym oraz czasowym. Oprócz inwestycji, jaką było Centrum Aktywizacji Zawodowej w Zatorze (model „zaprojektuj i wybuduj”), wprowadzono też innowacyjny program stypendiów stażowych dla młodzieży oraz otwarto zupełnie nową, wielozawodową placówkę oświatową (Wielozawodowy Zespół Szkół w Zatorze), zajmującą się kształceniem młodzieży szkolnej.

„Szwajcar” = szansa

Program SPPW stał się w Dolinie Karpia symbolem szansy na własny rozwój zawodowy i edukacyjny. Projekt, lokalnie nazwany „Szwajcar”, utkwił w świadomości jego beneficjentów jako źródło dobrych praktyk, pozytywnych emocji i doświadczeń, racjonalnie wydawanych środków publicznych, a przede wszystkim jako trampolina dla przyszłych własnych przedsięwzięć biznesowych lub rozwojowych.

Sekretarz miasta Zator Piotr Domagała podkreśla, że na każdym etapie realizacji trzeba było nadążać za otaczającą rzeczywistością prawną i finansową, a niekiedy nawet ją wyprzedzać. Jednak w trakcie realizacji działań projektowych udało się wykreować znakomitą atmosferę i zbudować platformę współpracy oraz wymiany dobrych praktyk dla organizacji pozarządowych, przedsiębiorców oraz instytucji publicznych. Zaowocowało to nowymi pomysłami, w tym opracowaniem nowatorskiej strategii rozwoju turystycznego i gospodarczego Doliny Karpia oraz wspólną promocją w internecie (www.caz.zator.pl), szeroką ofertą i akcjami promocyjnymi, jarmarkami i przeglądami lokalnych produktów kulinarnych i turystycznych. Stworzono nowe i wzmocniono istniejące marki regionalne, oparte na karpiu zatorskim i jego przetworach, produktach rolno-spożywczych i ofercie turystyczno-rekreacyjnej.

Projekt, ze względu na znaczną rozpiętość czasową i silne zaangażowanie podmiotów ze wszystkich sektorów społecznych, wygenerował wiele dobrych praktyk i rozwiązań, m.in. w zakresie doboru kadr. Synergia wspólnych działań owocuje kolejnymi, partnersko realizowanymi przedsięwzięciami i pomysłami, rozwijającymi Dolinę Karpia i służącymi jej mieszkańcom.

Artykuł sponsorowany

Czytaj także
Polecane galerie