Notowania

strategie
28.06.2012 14:43

Nauka źródłem pomysłów na biznes

W najbardziej rozwiniętych gospodarkach wiele pomysłów na biznes powstaje na uczelniach i placówkach badawczych. Również w Polsce współpraca firm i nauki przynosi coraz lepsze efekty. Świadczą o tym innowacyjne projekty nagrodzone w XV Konkursie Polski Produkt Przyszłości, organizowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Podziel się
Dodaj komentarz

Jeszcze do niedawna pytanie o współpracę z uczelniami lub jednostkami naukowymi budziło zdumienie polskich przedsiębiorców. Całkiem niesłusznie, bo wspólne działanie tych dwóch światów to naturalna praktyka w krajach budujących swoją pozycję w oparciu o wiedzę i produkty zaawansowane technologicznie. Najbardziej innowacyjne, a jednocześnie przodujące pod względem zamożności państwa, jak USA, Niemcy czy Finlandia, swój rozwój zawdzięczają w znacznej mierze współpracy nauki i biznesu. Połączenie przełomowych wynalazków opracowanych przez naukowców ze skutecznym wdrożeniem ich do praktyki gospodarczej przekłada się bowiem z reguły na wzrost konkurencyjności firm, poprawę ich wyników finansowych oraz zdobycie nowych klientów. Uwzględnienie w strategii przedsiębiorstwa transferu wiedzy i technologii z sektora nauki może być więc dobrą inwestycją w przyszłość.

Przez długi czas polskie firmy nie dostrzegały w nim źródeł pomysłów na biznes. Obecnie jednak sytuacja w tym zakresie ulega korzystnym przeobrażeniom. Sprzyjają temu zmiany zachodzące w nauce – w tym wsparcie, jakie otrzymuje ona z funduszy europejskich – powodujące, że na uczelniach przybywa przedsięwzięć badawczych atrakcyjnych z punktu widzenia przedsiębiorców. Wiele polskich laboratoriów prowadzi prace na światowym poziomie, które owocują powstaniem nowatorskich i przełomowych produktów. Warto przy tym pamiętać, że nasi naukowcy coraz częściej zdobywają doświadczenie na renomowanych uczelniach zagranicznych, które zajmują się podobną współpracą już od dziesiątków lat.

Jej warianty są rozmaite: od zlecania przez firmy badań, poprzez staże naukowców w przedsiębiorstwach oraz pracowników i przedsiębiorców w jednostkach naukowych, wspólne projekty, aż do transferu urządzeń i technologii. Jak wskazują eksperci Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oszacowanie potencjału pomysłu stworzonego przez uczonego nie musi być wcale trudne. Przy ocenie warto brać pod uwagę cztery podstawowe elementy: wielkość potencjalnego rynku, w tym charakterystykę odbiorców (ile firm lub konsumentów może być zainteresowanych nowym produktem lub technologią), niezbędne nakłady (czy firma jest w stanie sfinansować ich wdrożenie z własnego kapitału czy też potrzebne będą środki zewnętrzne), koszty produkcji (jaka będzie marża i czy zaakceptuje ją rynek) oraz ochronę własności intelektualnej (czy i w jakim zakresie nowe rozwiązanie ma być chronione lub też licencjonowane). Regulaminy określające szczegółowo zasady wykorzystanie projektów naukowców posiada obecnie coraz więcej polskich uczelni

Nie bać się świata

Możliwości rozwoju współpracy obu sektorów dotyczyła debata ekspertów, która odbyła się na przełomie kwietnia i maja w ramach kampanii promocji postaw proinnowacyjnych „Świat potrzebuje Twoich pomysłów”, organizowanej przez PARP i współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Uczestniczący w niej naukowcy i przedsiębiorcy wskazywali, że współdziałanie ich środowisk, choć coraz lepsze, napotyka jeszcze na problemy wynikające z wzajemnej niewiedzy i barier mentalnościowych.

_ - Współpraca nauki z przemysłem jest porównywalna do miłości jeżowców. To zderzenie oferty nauki z oczekiwaniami przemysłu _ – mówił dr Marcin Szumowski, współzałożyciel i członek rady nadzorczej giełdowej firmy Medicalgorithmics S.A., a jednocześnie kierownik Działu Współpracy Międzynarodowej i Zarządzania Projektami w Instytucie Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN. Jego zdaniem naukowcy powinni adresować swoje pomysły jak najszerzej, nawet na rynek globalny, a przedsiębiorcy poszukujący na świecie odbiorców innowacyjnych produktów, zawierać w tym celu alianse z partnerami zagranicznymi.

Podobny kierunek wskazał prof. Konrad Świrski, prezes firmy Transition Technologies S.A., wielokrotnie wyróżnianej w konkursach i rankingach innowacyjności za tworzenie nowatorskiego oprogramowania m.in. dla sektora energetycznego i gazowniczego. – _ My licencjonujemy nasze produkty u światowych dostawców, bo rynek przemysłowy uznaje tylko światowych producentów - mówił. Zalecał także, aby poszukiwać nisz. – Na przykład p olscy programiści są najlepsi na świecie. Potrzebujemy tylko mocniejszego wejścia, a za dziesięć lat nasze marki będą widoczne. _

Z optymizmem na temat perspektyw współpracy nauki i biznesu wypowiadał się prorektor ds. nauki Akademii Górniczo-Hutniczej prof. Tomasz Szmuc. – _ Ale polscy przedsiębiorcy powinni patrzeć na nią bardziej długafalowo. Tak jak jest na Zachodzie - dodawał. _

*Wspólna praca daje efekty *

Krajowa nauka i biznes dostrzegły już korzyści ze wspólnego działania. Uczelnie i instytuty kryją niejeden skarb, który w połączeniu z wiedzą i doświadczeniem przedsiębiorcy może przekształcić się w produkt, który odniesie sukces komercyjny. Wytwarzanie z bioetanolu paliwa do silników spalinowych czy jaja kurze wzbogacone o substancje zapobiegające osteoporozie - to tylko dwie z licznych innowacji o dużym potencjale biznesowym, już obecnych na rynku, a stworzonych przez polskie laboratoria i firmy.

Kolejnych przykładów takich przedsięwzięć dostarczył niedawny XV Konkurs Polski Produkt Przyszłości, którego wyniki ogłoszono w połowie czerwca. Nagrodzono na nim lub wyróżniono 12 nowatorskich produktów i technologii w fazie przedwdrożeniowej lub już wdrożonych, będących w części wynikiem wspólnej pracy naukowców i przedsiębiorców.

Znalazły się wśród nich projekty o profilu medycznym np. „Breastlife Tester” - termograficzny tester do wczesnego wykrywania patologii piersi u kobiet, w tym raka – stworzony w wyniku badań specjalistów z firmy Braster, Wojskowej Akademii Technicznej i Wojskowego Instytutu Medycznego. Przeznaczony do szybkiej i nieinwazyjnej diagnostyki piersi przez lekarzy i same kobiety umożliwia bezpieczne badanie, które może być powtarzane dowolną ilość razy. Dzięki wykorzystaniu tzw. filtrowanej termografii pasywnej tester pozwala wykrywać osobno markery termiczne świadczące o obecności zmian łagodnych (torbieli, zwłóknień itp.) oraz osobno anomalie kojarzone z wczesnym etapem procesu nowotworowego co stanowi przełom i zupełnie nową jakość w dziedzinie termowizji w medycynie. Dla pacjentów przeznaczony jest również LENPLAST – pierwszy na świecie opatrunek z włókna lnianego nowej generacji, przyśpieszający gojenie chronicznych ran. Wykonano go z bioaktywnej tkaniny zawierającej substancje działające przeciwzapalnie,
przeciwbólowo i likwidujące szkodliwe rodniki, wytwarzanej przy użyciu innowacyjnej technologii, dzięki której materiał nie traci właściwości przeciwutleniających. Przy tworzeniu projektu jego autor - Fundacja Linum – współpracowała z firmami prowadzącymi badania nad lnem oraz zajmującymi się przetwarzaniem surowca roślinnego i produkcją przędzy.

Owocem współpracy naukowców z Politechniki Łódzkiej i firmy Green Point Ltd jest z kolei sprzętowy interfejs wizyjno-akustycznego systemu wspomagającego niewidomego w samodzielnym poruszaniu. Umożliwia on dźwiękowe obrazowanie barier znajdujących się na drodze osoby niewidomej. Urządzenie umieszczono w obudowie okularów, dzięki czemu użytkownik będzie mógł korzystać z niego przez długi czas bez odczuwania zmęczenia. Zaprojektowany prototyp stanowi element systemu dźwiękowego ostrzegania o przeszkodach i stwarza szansę na zastąpienie w przyszłości psa przewodnika, którego tresura jest długa i kosztowna.

Inny przykład udanego współdziałania nauki i biznesu to nagrodzony w Konkursie PPP nowatorski kombajn do zbioru i czyszczenia warzyw korzeniowych z wymiennymi adepterami roboczymi, stworzony przez firmę Akpil i Przemysłowy Instytut Maszyn Rolniczych. Jego skonstruowanie poprzedziły badania z użyciem zaawansowanych technik komputerowych i wirtualnego modelowania, a także bardzo szczegółowe analizy inżynierskie. W efekcie powstała maszyna wyprzedzającą nowoczesnością swoich rozwiązań produkty renomowanych firm zagranicznych. Dzięki nim, a także konkurencyjnej cenie, zaczęła już podbijać światowe rynki trafiając do odbiorców m.in. we Włoszech, Rosji, Słowacji i Chorwacji.

Tagi: strategie, patronat
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz