Notowania

strategie
03.11.2016 10:32

Polska branża drobiarska – 25 lat dynamicznego rozwoju

W czwartek 27 października br. w Toruniu zakończyła się konferencja pt. „Polski sektor drobiarski w odpowiedzi na wyzwania współczesnego rynku”.

Podziel się
Dodaj komentarz

W czwartek 27 października br. w Toruniu zakończyła się konferencja pt. „Polski sektor drobiarski w odpowiedzi na wyzwania współczesnego rynku”. Wydarzenie było trzecią odsłoną cyklu obchodów związanych z Rokiem 25-lecia Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej. Podczas dwudniowego seminarium miało miejsce szereg prezentacji oraz paneli dyskusyjnych, a przedstawiciele branży, instytucji państwowych i naukowych oraz samorządu lokalnego podsumowali rolę Polski jako lidera w produkcji mięsa drobiowego na tle Europy oraz całego świata

Podczas konferencji zorganizowanej z okazji jubileuszu powołania Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej omówiono czynniki warunkujące kondycję branży, trendy w rozwoju oferty polskiego drobiarstwa w obszarze zarówno rynku krajowego, jak i zagranicznego, w tym w szczególności Azji i Afryki. Wśród zagadnień, które zostały poruszone w czasie licznych seminariów oraz paneli dyskusyjnych były m.in. kwestie dotyczące perspektyw branży, roli Polski na tle Europy i świata w kontekście nowych kierunków eksportowych, a także trendy konsumpcyjne i nowoczesne rozwiązania technologiczne w zakresie produktów drobiarskich. Dużo mówiło się o roli marki i perspektywach ewolucji rynku w kierunku segmentacji oraz brandingu mięsa drobiowego.

„Zadaniem Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej jest m.in. stymulowanie rozwoju polskiego sektora drobiarskiego i integracja producentów na rzecz wspólnego celu w postaci silnej pozycji w kraju oraz na arenie międzynarodowej. Konferencja podsumowująca obchody jubileuszu, związanego z 25-leciem naszej działalności, była doskonałą okazją do dyskusji na temat przyszłości i wyzwań, przed jakimi stoi nasza branża. Możemy śmiało powiedzieć, że pod względem produkcji drobiu, obok dużej podaży krajowej oraz bardzo dobrej koniunktury w Europie i na świecie, naszą mocną stroną jest przede wszystkim wysoka jakość. Polscy producenci od lat są powszechnie cenieni za swoją fachowość, stałe udoskonalanie wiedzy na temat chowu drobiu, a także najnowocześniejsze zaplecze technologiczne. Budowane w ten sposób zaufanie, kompetencja i autorytet sprawiają, że rodzime mięso drobiowe cieszy się popularnością nie tylko wśród konsumentów z państw UE, ale m.in. takich krajów, jak RPA, Chiny czy Wietnam” – podsumowuje Rajmund
Paczkowski, prezes Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej.

Wysoką jakość oferty polskiego drobiu na rynku krajowym potwierdzają m.in. dane TNS Polska, według których wśród jego głównych zalet konsumenci najczęściej wskazują na przystępną cenę, a także walory smakowe i odżywcze. Dla zdecydowanej większości z nich ważne jest także bezpieczeństwo i pochodzenie – aż 9 na 10 kupujących wybiera produkty drobiowe pochodzące od polskich producentów.

„Polska od kilku lat jest niekwestionowanym liderem w UE pod względem produkcji drobiu. Nasze wyroby są cenione za uwagi na ich bezpieczeństwo oraz wysoką jakość, i to właśnie te czynniki stanowią o przewadze konkurencyjnej polskiego drobiu na arenie międzynarodowej. W kontekście rynku wspólnotowego warto także zauważyć, że ze wszystkich krajów UE nasze mięso jako jedyne zostało dopuszczone do sprzedaży w Chinach. Przedstawiciele Państwa Środka byli obecni m.in. podczas jubileuszowej konferencji w Toruniu, podczas której określili swoje oczekiwania względem polskich producentów. Jestem przekonany, że dzięki wspólnemu zaangażowaniu, rodzimy sektor drobiarski skorzysta na tej współpracy, a jej wartość – obecnie ponad 105 mln zł – osiągnie prognozowany poziom nawet 2 mld zł” – ocenia Łukasz Dominiak, Dyrektor Generalny Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej.

Rozwój polskiego sektora drobiarskiego zawdzięczamy korzystnej relacji ceny polskiego mięsa względem surowca pochodzącego z pozostałych państw Wspólnoty, a także wzrostowi znaczenia sprzedaży zagranicznej, która w 2017 roku może wzrosnąć do 1,3 mln ton.

„Produkcja drobiu w państwach członkowskich UE w 2015 roku osiągnęła poziom 13,8 mln ton, z czego aż 15% stanowiło mięso pochodzące z Polski. Wśród mocnych stron polskiego sektora drobiarskiego są m.in. nowoczesna baza produkcyjna, a także utrzymujące się przewagi kosztowo-cenowe, które sprzyjają wzrostowi eksportu. Spodziewamy się, że w 2016 roku produkcja drobiu we wszystkich krajach UE-28 wyniesie 14,3 mln ton, czyli o 4% więcej w ujęciu rok do roku. Tak silna dynamika wzrostu jest efektem niższych cen pasz oraz rosnącej konsumpcji mięsa drobiowego, jaką obserwujemy na całym świecie. Zdajemy sobie sprawę, że dynamika wzrostu produkcji jest może nieco wolniejsza, jednak szacujemy, że pozytywny dla dalszego rozwoju całego sektora trend wzrostowy utrzyma się także w kolejnych latach” – komentuje Marzena Trajer, Dyrektor Biura Analiz i Programowania w Agencji Rynku Rolnego.

Jak wynika z danych Agencji Rynku Rolnego wartość polskiego drobiu sprzedawanego na rynkach zagranicznych w 2015 roku osiągnęła poziom blisko 2 mld EUR. Jest to m.in. zasługa aktywnej promocji tego gatunku mięsa, która prowadzona jest zarówno w krajach europejskich, jak i na rynkach państw trzecich. Działania w tym zakresie podejmuje także Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza, m.in. w ramach trzyletniej kampanii współfinansowanej przez Unię Europejską pn. „Europejski drób – w jakości siła”. Poza tym projektem Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza podejmuje również bezpośrednie działania na tamtejszym rynku, czego efektem było do tej pory m.in. podpisanie memorandum z Chińskim Stowarzyszeniem Kontroli i Kwarantanny Towarów Importowanych oraz Eksportowanych (CIQA), a także uruchomienie 23 września br. oficjalnego przedstawicielstwa branży drobiarskiej w Szanghaju.

Informacja prasowa

Tagi: strategie, patronat
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz