Notowania

strategie
13.06.2012 10:04

Strategia optymalizacji procesów i decyzji biznesowych z perspektywy IT oraz diagnoza kluczowych błędów CIO

Podczas dziesiątej edycji porannych debat IT Breakfast, które odbywają się w Pałacu Sobańskich w Warszawie liderzy IT mieli okazję uczestniczyć w spotkaniu poświęconemu strategii optymalizacji procesów i decyzji biznesowych z perspektywy IT

Podziel się
Dodaj komentarz

Podczas dziesiątej edycji porannych debat IT Breakfast, które odbywają się w Pałacu Sobańskich w Warszawie liderzy IT mieli okazję uczestniczyć w spotkaniu poświęconemu strategii optymalizacji procesów i decyzji biznesowych z perspektywy IT. Organizatorem tego przedsięwzięcia jest Fundacja IT Leader Club Polska (www.itleader.org.pl). Trzy prelekcje, przygotowane były przez partnerów tego wydarzenia - firmy EMC, CODEC i DBPLUS .

Robert Klopp, CTO na region EMEA firmy EMC, mówił o tzw. BIG DATA i analityce biznesowej tego obszaru. Czym jest to zagadkowe określenie BIG DATA? Definicji jest wiele. Z dużym przymrużeniem oka można przyjąć, że BIG DATA jest wszystkim co da się zinterpretować w systemie binarnym. Dla osób mniej zorientowanych w tym temacie warto jednak podać bardziej konkretną definicję BIG DATA, która dotyczy analizy dużych zbiorów informacji, które są nieustrukturyzowane i przechowywane w różnych bazach danych. Okazuje się, że umiejętne wykorzystanie takich danych, może owocować pełniejszą wiedzą w najbardziej strategicznych obszarach działania firmy i co za tym - idzie większą pewnością co do słuszności podejmowanych przez liderów decyzji. Oczywiście, samo gromadzenie nawet najbardziej ciekawych danych nie wystarcza. Dużo zależy od tego czy potrafimy te dane wzajemnie powiązać i zinterpretować.

Tu przychodzą z pomocą rozwiązania typu Greenplum, które jest hurtownią danych EMC, bardzo zbliżoną działaniem do Teradata. Zadaniem Greenplum jest ułatwić zarządzanie dużymi porcjami danych i ich analizowanie w przedsiębiorstwach. Dużym atutem rozwiązania jest jego skalowalność, która daje ogromne możliwości obliczeniowe.

Jak podkreślał Rob Klopp – „Dane BIG DATA są względne. Dla niektórych firm BIG DATA będzie mierzone w petabajtach a dla innych w setkach gigabajtów. Chodzi o to, że bardzo szczegółowe dane dostarczają istotnych statystyk, które mogą określić kondycję firmy w sposób ilościowy. Aby przechowywać i udostępniać BIG DATA potrzebna jest skalowalna platforma, którą można rozwijać. Do przetwarzania BIG DATA niezbędne jest w pełni skalowalne równoległe środowisko obliczeniowe. EMC Greenplum oferuje właśnie taką platformę i środowisko. Mając niezbędną infrastrukturę wyzwaniem staje się to JAK można mierzyć swój biznes i JAK zmienić procesy podejmowania decyzji używając dostępnych wskaźników.”

Jak można było się przekonać podczas prezentacji rozwiązanie Greenplum świetnie sprawdza się m.in. w obszarze marketingu, przy analizowaniui zachowań tzw. „klientów odchodzących” (marketing churn), czy analizie jakościowej danych na temat odczuć konsumentów, zbieranych za pośrednictwem różnego rodzaju serwisów społecznościoych i komunikacji online. Jednak marketing to nie jedyny obszar, gdzie można efektywnie wykorzystać rozwiązanie firmy EMC. Greenplum ma swoje sukcesy także w takich dziedzinach jak egzekwowanie prawa czy obszar zarządzania finansami (ryzyko, ubezpieczenia czy oszustwa finansowe).

Ciekawą kwestią, na jaką zwrócił uwagę Rob Klopp jest fakt, że trendy rozwoju kariery liderów potwierdzane w badaniach wskazują, że awansują głównie ci liderzy, którzy wprowadzają zmiany. Nie tak ważna jest tu słuszność obranej strategii ponieważ tych zawsze jest ograniczona ilość, ale sam fakt podejmowania zmian. Okazuje się również, że niektóre firmy przywiązują zbyt dużą wagę do tzw. dashboardów i obecnych na nich licznych wskaźników kondycji firmy. Duża ilość danych nie zawsze jednak ułatwia podejmowanie decyzji, a wręcz przeciwnie może ją utrudniać, wstrzymując decyzję w czasie lub całkowicie ją uniemożliwiając. Takim przykładem jest przywołana podczas prezentacji historia samochodu Prius, który miał zaprojektowaną piękną tablicę rozdzielczą. Tablica mimo swoich walorów estetycznych nie spełniała jednak w pełni swojej roli . Wskazywała tak dużo wskaźników, że kierowca nie był w stanie wykorzystywać ich w trakcie jazdy, nie mogąc skupić się na drodze.
To cenna przestroga dla liderów, którzy w dążeniu do doskonałości organizacji i swoich produktów zapominają o najważniejszym, czyli odbiorcy końcowym.

Kolejnym punktem agendy spotkania była prezentacja irlandzkiej firmy Codec, która od 17 lat działa na rynku polskim, dostarczając rozwiązania w zakresie Business Inteligence. Marek Rulak przedstawił koncepcję Performance Management, która służy takiemu zarządzaniu informacją, aby była ona nie tylko użyteczna dla menedżerów, ale także pozwalała na świadome podejmowanie najlepszych decyzji i analizowaniu ewentualnych błędów. Performance Management pozwala na całościowe podejście do zarządzania firmą od strategii przez realizację, aż po ocenę i wprowadzanie zmian do kolejnych decyzji strategicznych .

„Jednym z największych problemów w procesie podejmowaniu decyzji przez menadżerów firm jest dostęp do odpowiednich informacji w momencie analizowania dostępnych opcji. Dostęp do szczegółowych analiz dotyczących historii działalności firmy oraz rynku połączony z modelami umożliwiającymi analizę przyszłych efektów podjętych decyzji (analizy "co-jeśli") są podstawowymi narzędziami pracy, które powinny być udostępnione kadrze zarządzającej w każdej organizacji.” – podkreślał Marek Rulak.

Codec wspiera firmy na każdym procesie biznesowym. Przykładowo, podczas procesu decyzyjnego analizuje zachowania w sieci, na blogach czy mediach społecznościowych, wspiera firmy przy identyfikowaniu przyczyn różnego rodzaju problemów i generowaniu symulacji i opcji zachowań dla menedżerów firmy. Możliwe jest także kontrolowanie słuszności danej decyzji i ewentualne natychmiastowe wycofanie się ze źle podjętej decyzji. Klienci otrzymują przy tym wsparcie na różnych poziomiach zarządzania od operacyjnego po strategiczny. I tak na poziomie operacyjnym, który charakteryzuje się niskim wpływem na strategiczną działalność firmy i pełną strukturą decyzyjną pomocna jest inteligentna automatyzacja decyzji. Natomiast przy podejmowaniu decyzji na poziomie taktycznym i strategicznym, gdzie na działalność firmy mają wpływ już pojedyncze decyzje i wymagany jest wysoki poziom kooperacji wewnątrz firmy, można wykorzystywać platformę współpodejmowania decyzji.

Wskazując na atuty rozwiązania Marek Rulak powiedział - „W naszej działalności skupiamy się na dostarczeniu takich rozwiązań, aby menadżerowie mieli dostępne pod ręką narzędzia umożliwiające dotarcie do wszystkich potrzebnych informacji. Modelujemy przy wykorzystaniu narzędzi informatycznych działalność naszych klientów tak, aby analiza danych historycznych oraz prognostycznych obejmowała kluczowe aspekty działalności, co umożliwia zarządzającym skupienie się na wykorzystaniu ich wiedzy, doświadczenia i wyczucia rynku. Kwestie techniczne związane z dostępnością analiz oraz możliwością modelowania zostają zautomatyzowane i nie zabierają cennego czasu menadżerów.”

Strategia optymalizacji procesów i decyzji biznesowych z perspektywy IT oraz diagnoza kluczowych błędów CIO

Co zatem skłania firmy do korzystania z takich rozwiązań? Na to pytanie, które zostało zadano prelegentowi podczas sesji pytań i odpowiedzi, padła krótka i konkretna odpowiedź - chęć bycia lepszym niz konkurencja. A jak wskazują badania, na które powoływał się przedstawiciel firmy Codec, zarówno 4 lata temu jak i teraz obszar Analytics i Business Inteligence niezmiennie wskazywany jest na pierwszym miejscu głównych priorytetów CIO.

Tematem ostaniej prezentacji była optymalizacja procesów biznesowych z perspektywy IT. Jej autorem i prezenterem był Dariusz Markowski z firmy DBPLUS. Uczestnicy spotkania mogli posłuchać o autorskim rozwiązaniu, które pozwala na wzrost wydajności biznesowej, poprzez działania optymalizacyjne procesów informatycznych.

Jak wskazywał Dariusz Markowski: „W obecnych czasach, kiedy biznes musi jeszcze bardziej dbać o klienta i być jeszcze bardziej konkurencyjny, nie można sobie pozwolić na opóźnienia w realizacji dowolnej transakcji. Dowolny sklep internetowy musi działać bardzo szybko, w innym wypadku znudzony klient kliknie link do konkurencji. Logując się do banku chcemy żeby przeprowadzane operacje wykonywały się szybko w innym wypadku MY klienci nie jesteśmy zadowoleni z usług Naszego banku i jest szansa że przeniesiemy się do konkurencji.”

Dariusz Markowski zwrócił również uwagę m.in. na kwestie czasu wykonywania wszelkiego typu czynności operacyjnych w firmie np. wystawienie faktury, proces księgowania, czy obsługa magazynu. Przywołujac przykłady prelegent podkreślał, że jeśli obsługa magazynu trwa zbyt długo musimy zrobić kolejną zmianę ponieważ na jednej zmianie magazyn nie wyda odpowiednio dużo towaru, a więc wzrosną w sposób znaczący koszty. Podobnie z procesem księgowania - jeśli trwa zbyt długo również trzeba liczyć się nadgodzinami.

„Zarządzający biznesem oczekują zatem najlepszej wydajności wykonywanych operacji biznesowych zwracając przy tym uwagę na koszty stałe związane z działaniem IT. Usługi optymalizacji wydajności w bazach danych są tymi usługami, które potrafią spełnić te dwa warunki. Usługi te są tym chętniej wykorzystywane, kiedy otrzymują gwarancję osiągnięcia efektu zadowalającego biznes. To powoduje, że krąg potencjalnych klientów na nasze usługi optymalizacji zwiększa się z miesiąca na miesiąc.” – podkreślał Markowski.

Atutem rozwiązania, szczególnie istotnym obecnie, w czasach kryzysu, jest fakt, że nie wymaga ono dodatkowych nakładów inwestycyjnych ze strony działów IT na zakup np. nowego sprzętu czy oprogramowania. Klient może korzystać ze wsparcia firmy na trzech etapach wprowadzanej zmiany: podczas pomiaru wydajności, na etapie wykonywania zmian i podczas właściwego wdrożenia.

Co zyskuje dzięki temu klient? Przede wszystkim możliwość analizy różnych procesów biznesowych, narzędzie do zarządzania potrzebami biznesu, bardziej usystematyzowane podejście do zagadnień optymalizacji i wreszcie wiedzę do otwartej komunikacji i budowania lepszych relacji z biznesem. Krótko mówiąc – spokój.

Jak co miesiąc, restauracja Amber Room z Pałacu Sobieńskich zaserwowała gościom IT Breakfast pyszne śniadanie, a smaku dodała wszystkimi znakomita aura za oknem i tradycyjny konkurs z nagrodami książkowymi i filmowymi dla uczestników spotkania.

Na kolejne spotkanie IT Breakfast członkowie i sympatycy klubu będą musieli poczekać do końca maja.W tym czasie będzie możliwość wzajemnej integracji i dyskusji poprzez nowopowstały portal społecznościowy - IT Social. Za jego pośrednictwem członkowie klubu będą mogli dzielić się swoją wiedzą, doświadczeniem i kontynuować dyskusje poruszane m.in. na spotkaniach IT Breakfast.

Wszystkich sympatyków IT zapraszamy do udziału w ramach cyklu IT Breakfast. Informacje szczegółowe znajdują się na stronie www.itbreakfast.pl

Arkadiusz Lefanowicz

Przewodniczący Rady Fundacji

IT Leader Club Polska

Tagi: strategie, patronat
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz