Notowania

10.06.2009 11:38

Natchniony luksus i twórczy prestiż

Luksus jest wartością ponadczasową i nawet w najtrudniejszych oraz najbardziej niepewnych czasach, jego blask choć przyjmuje różne odcienie, jest zawsze widoczny. Sean Connery nauczył cały świat, że diamenty są wieczne, jednak z całą pewnością do listy tej możemy zaliczyć jeszcze doskonałą whisky.

Podziel się
Dodaj komentarz

*Luksus jest wartością ponadczasową i nawet w najtrudniejszych oraz najbardziej niepewnych czasach, jego blask choć przyjmuje różne odcienie, jest zawsze widoczny. Sean Connery nauczył cały świat, że diamenty są wieczne, jednak z całą pewnością do listy tej możemy zaliczyć jeszcze doskonałą whisky. *

Pasja, poświęcenie, doskonałość i prestiż to wartości, które nie ugieły się jeszcze pod żadną presją. Marka Chivas Regal zaklina w butelce te wszystkie elementy w postaci najszlachetniejszego trunku, który z każdym łykiem pozwala poczuć głębię najdoskonalszych aromatów.

Chivas Regal - choć nazwa pochodzi od nazwiska jednego z założycieli, James'a Chivas to samo słowo ,,chivas" ma swoje indywidualne znaczenie - ,,wybrany przez los", od gaelickiego ,,seamhas", które nadaje tej słynnej marce zupełnie inny wymiar. Początków Chivas Regal upatrujemy w pierwszej połowie XIX wieku, kiedy to legalne destylacje dopiero zaczynały raczkować. Sklep założony wówczas przez Jamesa Chivasa i Charlesa Stewarta szczycił się nie tylko wspaniałą whisky, ale także winem, porto, maderą, sherry oraz kawą i herbatą po mistrzowsku mieszanymi przez Jamesa. Ranga sklepu wzrosła niepomiernie po 1843 roku, gdy podczas wizyty królowej Wiktorii i księcia Alberta w pobliskim Balmoral bracia uzyskali wielce prestiżowy tytuł królewskich dostawców. A ich whisky zdobyła miano Księcia Szkockiej Whisky jako alkohol bezkonkurencyjny.

Mieszanie w szkockim stylu

W 1857 roku do Jamesa dołączył jego brat John i formalnie powstała firma Chivas Brothers. Bracia zaczęli kupować i leżakować whisky. Ich mieszanka słodowej whisky z łagodniejszą whisky zbożową szybko zyskała przychylność szkockich konsumentów.

Początkowo James Chivas mieszał whisky przede wszystkim dla swoich stałych klientów. Jednak w szybkim czasie jego blendy (Royal Glen Dee i Royal Strathythan) zaczęły spotykać się z wyjątkowym uznaniem szerszego grona. Kluczem do sukcesu okazało się korzystanie ze starych, dojrzałych zasobów, przezornie gromadzonych przez braci Chivas oraz wyraźny akcent whisky ze Speyside, który zyskał sobie już na starcie pokaźną grupę entuzjastów. Niszczycielska filoksera, która przerwała francuskie dostawy bardzo popularnej w Szkocji brandy, dodatkowo wzmogła zainteresowanie rodzimymi trunkami.

Stworzona w latach 90. XIX wieku marka Chivas Regal przebojem wdarła się równieżna rynek, Ameryki Północnej, gdzie wprowadzona po I Wojnie Światowej prohibicja skutecznie ograniczyła produkcję amerykańskiej whisky. W tym samym czasie kryzys przeżywały też irlandzkie destylarnie, a wódka czy gin miały wśród Amerykanów opinię wyłącznie koktajlowych alkoholi. Nic dziwnego, że w 1949 roku Sam Bronfman, potentat na rynku whisky, wykupił firmę Chivas Brothers, chcąc dotrzeć z jej ofertą do średniej klasy nowobogackich Amerykanów. Marka Chivas Regal odniosła olbrzymi sukces na rynku amerykańskim. Od 2001 roku nowym jej właścicielem został koncern Pernod Ricard.

Wcześniej spółka Chivas Brothers konsekwentnie budowała swoją pozycję w Speyside, kupując i budując nowe destylarnie. Wśród nich znalazła się słynna Strathisla, zakupiona w 1950 roku, a później - w 1957 roku - zbudowana na przeciwległym brzegu rzeki Glen Keith. Dwie nowe destylarnie - Braeval i Allt a'Bhainne - powstały w 1970 roku, zaś w 1979 roku spółka Chivas Brothers stała się właścicielem kolejnych - The Glenlivet, Glen Grant, Longmorn, Bernlach i Caperdonich.

Inauguracja po 100 latach

Podstawowa, dwunastoletnia wersja Chivas Regal powstaje w drodze potrójnego mieszania. Najpierw poszczególne whisky słodowe są wydobywane z beczek i mieszane w procesie zwanym ,,vatting". Podobnie dzieje się z whisky zbożowymi. Gdy charakter obu mieszanek zyska akceptację master blendera, są one łączone. Okres składowania przestrzegany jest z dokładnością co do dnia, dlatego można mieć pewność, że w Chivas Regal 12 nie znalazła się nawet kropla whisky, która miałaby np. 11 lat i 364 dni.

W przypadku 18-letniej Chivas Regal (wykreowana przez Colina Scotta w 1997 roku) mamy ponownie do czynienia z potrójnym mieszaniem, z wyjątkiem ,,vattingu" whisky zbożowej i słodowej (oczywiście, biorą w nim udział co najmniej osiemnastoletnie whisky). Następnie wszystkie komponenty zostają umieszczone oddzielnie w dębowych beczkach (,,marrying"). Pozwala to na harmonijne połączenie się whisky zbożowych i słodowych przed ich ostatecznym zmieszaniem i zabutelkowaniem.

- Jest to szczególnie ważne w przypadku starszych whisky. Starsze whisky są bardziej złożone i potrzebują więcej czasu, aby wzajemnie się wymieszały. Dalsze mieszanie daje pełny wyraz aromatu, doskonałości, równowagi i łagodności, wyróżniające 18-letnie Chivas Regal - wyjaśnia Colin Scott.

Póki co, ostatnim aktem w niemal 200-letniej historii marki Chivas Regal była premiera pierwszej od prawie 100 lat nowej whisky firmy Chivas Brothers - 25-letniej Chivas Regal, która odbyła się w Nowym Jorku 28 września 2008 roku. Receptura Chivas Regal 25 odwołuje się do pierwszej w historii 25-letniej szkockiej whisky Chivas Regal, która w 1909 roku trafiła z Aberdeen do Nowego Jorku.

Chivas i wielcy projektanci

Wszystkie dziedziny ze świata luksusu lubią się przenikać i są względem siebie wyjątkowo komplementarne. Chivas Regal jako marka utożsamiająca sukces zawsze była blisko wielkiej mody i wielkich designerów, ludzi wrażliwych na piękno, potrafiących połączyć prawdziwą pasję i talent i tworzyć luksusowe dzieła. Chivas Regal 12 YO to wiodąca marka wśród szkockich whisky typu blended na całym świecie. Chivas to również pewien precyzyjnie określony styl życia - luksusowy, wyjątkowy, prestiżowy, a zarazem natchniony, wolny i nieszablonowy. Połączenie tych cech stanowi specjalna, ekskluzywna puszka Chivas Regal 12 YO. To designerskie arcydzieło autorstwa nowojorskiego artysty Evana Douglisa - człowieka uznanego za jedną z najważniejszych postaci w dzisiejszej sztuce użytkowej - to istna rewolucja na rynku alkoholowym. Żadna inna marka whisky nie współpracowała do tej pory z tak ciekawą osobowością, idealnie oddającą swoją pracą charakter i ducha marki, którą reprezentuje.

- To prawdziwy przywilej łączyć swoją pracę zawodową z produktem, który bez końca będzie podróżować dookoła świata stanowiąc o ponadczasowej wartości pięknych przedmiotów - powiedział Evan Douglis.

Współpraca z designerem Evanem Douglisem to nie pierwsze ani ostatnie słowo marki Chivas Regal w tej materii. Z połączenia unikatowego brytyjskiego stylu projektowania z dostojnym i wyjątkowym smakiem najlepszej szkockiej whisky powstał Chivas Regal 18 YO by Alexander McQueen. Ten wybitny artysta, zainspirowany przez luksusową markę Chivas, stworzył unikalną i absolutnie wyjątkową butelkę - limitowaną edycję obejmująca jedynie 3000 sztuk najlepszej szkockiej whisky Chivas Regal 18 YO. Kolejna ,,artystyczna" odsłona Chivasa nastąpi już niebawem podczas festiwalu filmowego w Cannes.

komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz