Grupa Ambra, producent i dystrybutor win, mocno stawia na rozwój marki Cydr Lubelski i chce dalej inwestować w kategorię cydrów. Firma planuje około 6 milionów złotych inwestycji związanych z produkcją cydru - zapowiada prezes Ambry Robert Ogór. Rynek cydru w 2013 roku jest szacowany na około dwa miliony litrów.
Ambra wprowadziła Cydr Lubelski na rynek w czerwcu 2013 roku i do końca 2013 roku sprzedała około 700-800 tys. litrów tego alkoholowego napoju z jabłek. Grupa szacuje, że ma około 40 proc. udziału w rynku cydru w Polsce.
- _ Będziemy w tę markę, a być może także w kolejne i w ten rynek inwestować. Na razie rynek ten jest niszą 2-3 milionów litrów, ale jego potencjał jest ogromny _- mówi prezes Robert Ogór.
- _ W związku z tym, że jest to kategoria dobrze rosnąca i bardzo dobrze zakorzeniona w Europie, a Polska jest największym producentem jabłek, nie widzę powodów dla których w naszym kraju ten produkt miałby być tylko jakąś przejściową modą. Dlatego nie chcielibyśmy, aby taka okazja biznesowa nas ominęła i chcemy pozycję lidera rozbudowywać i utrzymywać _ - dodaje.
Cały rynek cydru w Polsce w 2013 roku jest szacowany na około dwa miliony litrów (bez Somersby, który jest napojem piwnym o smaku jabłkowym).
Rynek docelowy, z którego rekrutować się będą konsumenci marki obejmuje nie tylko cydry, ale również piwa smakowe oraz radlery, i konserwatywnie jest szacowany na minimum 160 milionów litrów.
Według danych Euromonitora największą sprzedaż cydru w Europie notuje Wielka Brytania, gdzie sprzedaż sięga ok. 1,47 miliarda euro. W Finlandii wynosi 203,5 miliona euro, we Francji 146,8 miliona euro, zaś w Irlandii prawie 107 milionów euro. Na Litwie i w Hiszpanii oscyluje wokół 22 milionów euro.
Cała para w Cydr Lubelski!
Zarząd spółki zapowiada, że w tym roku cała para idzie w Cydr Lubelski. Prezes Ogór podkreśla, że w 2014 roku Ambra planuje inwestycje związane z produkcją cydru na kwotę około sześciu milionów złotych. Zapewni to zdolności produkcyjne na poziomie około 10 milionów litrów cydru.
- _ Oczekujemy w związku z tym, że wpływ na wynik operacyjny EBIT w drugim półroczu 2013/2014 będzie oscylował wokół negatywnych dwóch milionów złotych _ - mówi prezes Ambry.
Grupa Ambra ruszy też ostro z kampanią reklamową cydru. - _ W tej chwili jesteśmy w gorącym okresie sezonu letniego, bo już teraz rozpoczynają się wszystkie kampanie i promocje na maj, który rozpoczyna sezon miesięcy letnich _ - mówi prezes Ambry.
- _ W dość szerokim zakresie planujemy również kampanie reklamowe w tę markę. Od kwietnia ruszy telewizyjna kampania reklamowa, a także kampania dystrybucyjna _ - dodaje i zapowiada też zwiększenie sił sprzedaży.
Grupa Ambra jest czołowym producentem, importerem i dystrybutorem win w Europie Środkowej i Wschodniej. Jest obecna na rynkach Polski, Czech, Słowacji i Rumunii. Około 80 proc. przychodów realizowanych jest w Polsce. Pozostała część przychodów pochodzi m.in. z Czech, Słowacji i Rumunii.
Do marek Grupy Ambra należą takie marki jak Dorato, Cin&Cin, El Sol, Fresco, Pliska czy Piccolo.
Dobre wyniki finansowe i niezły zysk
W pierwszym półroczu roku obrotowego 2013/2014 zysk netto grupy wyniósł 23,7 mln zł, co stanowiło ponad 5 procent wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym, pomimo słabej dynamiki rynku polskiego, niekorzystnego rozwoju rynków zagranicznych i niższych o niecałe 3 procent przychodów ze sprzedaży._ _
_ - Rynek wina w Polsce rósł w ostatnim roku najwolniej od wielu lat, co przełożyło się na niższe wyniki przychodów ze sprzedaży - _tłumaczy Robert Ogór.
Jak podkreśla, dodatkowym czynnikiem wpływającym na obniżenie się dynamiki sprzedaży była również wprowadzona w Polsce od 1 stycznia 2014 r. podwyżka akcyzy na alkohole wysokoprocentowe, której skutkiem były mniejsze zakupy wina na rzecz wzmożonego towarowania się dystrybutorów wyrobami spirytusowymi w ostatnim kwartale 2013 r. _ _
_ - Zaobserwowaliśmy także pogorszenie się nastrojów konsumenckich na rynkach zagranicznych, co łącznie z podwyżką akcyzy w Rumunii spowodowało osiągnięcie nieco niższych przychodów ze sprzedaży _- podsumowuje wynik pierwszego półrocza prezes grupy.
W efekcie niższej sprzedaży i przejściowo wyższych cen zakupu wina i innych surowców zysk brutto ze sprzedaży był niższy o 7,3 mln zł, czyli o 7,7 procent w porównaniu z pierwszym półroczem poprzedniego roku obrotowego. W drugim półroczu bieżącego roku obrotowego rentowność zysku brutto ze sprzedaży poprawi się jednakże ze względu na obserwowane spadki cen surowców na rynkach europejskich.
W zeszłym roku firma przeszła restrukturyzację. Doszło do połączenia spółek w Polsce i w Czechach oraz zamknięcia nierentownej winiarni w Czechach, co wpłynęło pozytywnie na koszty działalności operacyjnej, które zmniejszyły się o 2,8 mln zł. Doprowadziło to do zmniejszenia zadłużenia oprocentowanego netto o 19,3 mln zł i spadku kosztów odsetkowych o 1,6 mln zł.
Dzięki temu poprawie uległ także zysk netto, który wzrósł w pierwszym półroczu o 1,3 mln zł, czyli o 5,8 proc. _ - W kolejnych miesiącach roku obrotowego oczekujemy poprawy dynamiki sprzedaży dzięki dobrze rozwijającej się sprzedaży win stołowych, a także Cydru Lubelskiego - _ dodaje prezes.
Czytaj więcej w Money.pl