Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
autosan
20.09.2013 10:01

Autosan bankrutem. To koniec legendarnych autobusów?

Spółka od ponad roku generuje straty. Pracownicy od czterech miesięcy nie dostali pensji.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Autosan S.A. mat.pras.)

Sanocka spółka, prowadzona przez Franciszka Gaika (na zdjęciu) złożyła w sądzie wniosek o upadłość. Firma od ponad roku generuje straty. Pracownicy od czterech miesięcy nie dostali pensji.

Wniosek wpłynął do Sądu Rejonowego w Krośnie. Od jutra do odwołania ponad 500-osobowa załoga jest zwolniona z obowiązku świadczenia pracy. O decyzji zarząd firmy poinformował na stronie internetowej.

Autosan to jedna z najstarszych polskich firm. Jej historia sięga drugiej połowy XIX wieku. To wtedy dwóch powstańców listopadowych - Mateusz Beksiński oraz Walenty Lipiński osiedlili się w Sanoku i założyli warsztat produkcji kotłów, który rozrósł się do Fabryki Wagonów i Maszyn. Firma przetrwała burzliwe lata wojny i przechodząc z rąk do rąk produkowała głównie wagony i autobusy.

Od 1994 roku należy do grupy kapitałowej Sobiesław Zasada SA. Problemy ekonomiczne przeżywa już od lat. Od 2009 roku generuje poważne straty, z roku na rok powodujące coraz większe problemy finansowe. Wobec braku wystarczającej liczby rentownych zamówień, rok 2013 byłby kolejnym z rzędu, który spółka zakończyłaby stratą.

Legendarne autobusy Autosan znikną z polskich dróg?

  • fot: Tophie/PB/Wikipedia
  • fot: Kapitel/PB/Wikipedia
  • fot: Lukas 3z/PB/Wiki
  • fot: Lukas 3z/PB/Wiki [ ( http://static1.money.pl/i/glass.gif ) ] zobacz całą galerię(http://manager.money.pl/galerie/legendarne-autobusy-autosan-znikna-z-polskich-drog-g637719.html)

Już w 2009 r. z powodu zmniejszonej produkcji przy równoczesnym wzroście importu autobusów używanych, załodze zmniejszono pensje o 10 procent - donosi Polskie Radio Rzeszów. Nowe kontrakty poprawiały sytuację, ale tylko czasowo. Dzisiaj sam podatek dla miasta Sanoka z tytułu wieczystego użytkowania gruntu wynosi 1,3 mln zł. Nie pomogły też zmiany w zarządzie spółki.

Próby restrukturyzacji spółki trwały od września 2012 roku. Procesem naprawczym objęte zostały najistotniejsze elementy funkcjonowania firmy, takie jak usprawnienie produkcji, działania redukujące kary umowne oraz optymalizację kosztową. Firma pozbyła się zbędnych nieruchomości i ograniczyła zajmowaną przestrzeń do jednej hali fabrycznej. To wszystko nie przyniosło jednak wystarczających efektów.

Nie wiadomo ile dokładnie wynoszą zobowiązania firmy. Firma nie jest w stanie spłacać swoich bieżących zobowiązań - pracownicy od czterech miesięcy nie dostali pensji.

Sąd Gospodarczy w Krośnie ma teraz miesiąc na rozpatrzenie wniosku dłużnika dotyczącego upadłości spółki. Może go przyjąć ustanawiając likwidatora lub odrzucić. Może też do czasu zakończenia postępowania ustanowić tymczasowego nadzorcę spółki.

Zarząd firmy ma nadzieję, że wyznaczony przez Sąd syndyk, w ramach swoich uprawnień wynikających z ustawy, będzie zmierzał do kontynuowania działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę.

Czytaj więcej w Manager.Money.pl
Wzrasta liczba upadłości firm. Dlaczego? Od początku tego roku sądy wydały postanowienia o upadłości 455 polskich przedsiębiorstw. To o 7 procent więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku.
Stworzyła firmę, która zarabia 20 mln zł rocznie Dorota Michalak-Kurzewska poświęciła firmie 10 lat swojego życia, jednocześnie wychowując dwójkę dzieci. A i tak wszyscy myślą, że sukces ATM to zasługa jej męża.
Rząd wykończy branżę spirytusową? W latach 2008-2011 zbankrutowało osiem Polmosów. W 2011 r. producenci ponieśli stratę w wysokości 326 mln zł. Rentowność branży jest najniższa w całym sektorze spożywczym. Podniesienie akcyzy nie pomoże.
Tagi: autosan, business news, prosto z firm
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz