Konsorcjum Budimeksu i Strabagu podpisało umowę na kontynuację budowy autostrady A4 na odcinku Rzeszów - Jarosław. Firmy wygrały ofertą o wartości 585 milionów złotych (719 milionów brutto), podczas gdy budżet zamawiającego w tym przetargu ustalony był na ponad 835 miliona złotych brutto.
Na początku czerwca PAP informowała, że oferta konsorcjum Budimeksu była najtańsza w tym przetargu, dzięki czemu wygrała - zamawiający przy wyborze ustalił kryterium najniższej ceny. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg w sierpniu, dzisiaj nastąpiło podpisanie umowy.
Nowy wykonawca musi wybudować lub dokończyć ponad 41 km trasy głównej autostrady wraz z 3 węzłami drogowymi, dokończyć 78 różnych obiektów mostowych w tym 18 mostów i wiaduktów w ciągu autostrady, 16 wiaduktów w ciągu łącznic i dróg bocznych, 20 przejść dla zwierząt i 24 przepusty oraz przejazdy gospodarcze. Na te działania zużyje ok. 900 tys. mkw. nawierzchni asfaltowej, dokończy ok. 1,27 mln m sześć. nasypów i zużyje ok. 640 tys. ton kruszywa. Do postawienia będzie miał także 122 km barier stalowych oraz 60 tys. mkw. ekranów akustycznych, czytamy w informacji prasowej od spółki Starbag.
Termin zakończenia robót ustalono na 14 miesięcy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych, czyli od 15 grudnia do 15 marca.
Oprócz Budimeksu i Starbagu, w przetargu wzięło udział jeszcze jedno konsorcjum - Salini Polska, Salini Impregilo, Todini Costruzioni Generali i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia. Oferowana cena przewyższała jednak budżet projektu, wyniosła ponad 876 milionów złotych brutto.
Feralny odcinek
Droga na odcinku pomiędzy Rzeszowem i Jarosławiem powinna powstać już dawno, jeszcze przed Euro 2012. Wcześniej jej budową zajmowało się konsorcjum Polimeksu-Mostostal oraz słowackiego Doprastavu. Firmy podpisały umowy pod koniec września 2010 roku, zaś pierwotny termin realizacji upłynął w czerwcu dwa lata później.
W połowie stycznia tego roku strony wypowiedziały umowy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uzasadniła zerwanie umowy dużym opóźnieniem w realizacji prac. Konsorcjum tłumaczyło, że Dyrekcja nie udzieliła gwarancji zapłaty. Inwestycja jest zrealizowana w ok. 70 proc.
Podkarpacki fragment autostrady A4 jest częścią biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę trasy, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość autostrady A4 w Polsce wyniesie ok. 670 km.
Czytaj więcej w Money.pl