Firma Boeing dostarczyła do Kantonu pierwszy samolot dreamliner 787 największemu chińskiemu przewoźnikowi lotniczemu, China Southern Airlines Co Ltd. Maszyna będzie obsługiwała linię Kanton-Pekin, a w przyszłości również rejsy do Los Angeles. Czy będzie dobrze służyła Chińczykom. Dreamlinery na całym świecie budzą dużo kontrowersji.
Jest to pierwszy z dziesięciu zamówionych dreamlinerów, z których osiem zostanie dostarczonych do końca 2013 r., a pozostałe na początku 2014 r. - powiedział na konferencji prasowej dyrektor generalny China Southern Air Holding Co, Tan Wangeng.
Pierwszy dreamliner będzie testowany przez trzy dni, następnie zostanie oddany do regularnej eksploatacji na trasie Kanton - Pekin. Przewoźnik planuje następnie wprowadzenie nowych samolotów do obsługi rejsów z Kantonu do międzynarodowych portów lotniczych - Paryża, Vancouver, Londynu i Auckland. Zanim to nastąpi, zarówno maszyny jak i załogi muszą zostać przygotowane do tras długodystansowych - dodał Tan.
Według szacunków firmy Boeing, w najbliższych 20 latach Chiny - najszybciej rozwijający się na świecie przewoźnik lotniczy - będzie potrzebował około 700 tego typu samolotów do obsługi połączeń długodystansowych.
China Southern ma w swojej flocie, jako jedyna linia lotnicza na świecie, zarówno dreamlinera, jak i airbusy A380. Firma ma nadzieję, że wprowadzenie obu maszyn do obsługi pasażerskiej wzmocni konkurencyjność firmy i przyciągnie klientów; niektórzy analitycy uważają jednak, że jest to błędna strategia i przewoźnik powinien zdecydować się na jeden rodzaj samolotu, aby zmniejszyć koszty obsługi.
Prezes Boeinga China, Marc Allen (na zdj.) powiedział, że pozostałe chińskie duże linie lotnicze również zamówiły dreamlinery. Hainan Airlines Co Ltd, czwarty co do wielkości przewoźnik chiński pierwszą maszynę ma otrzymać do końca czerwca. Samolot ten będzie jedną z dziesięciu zamówionych maszyn i będzie woził pasażerów na trasie Pekin - Chicago.
Nie jest dobrze, a przynajmniej nie doskonale
Dreamlinery to długa historia pełna niebezpiecznych przygód. Na przykład w Stanach wróciły one na niebo w maju tego roku po czteromiesięcznej przerwie. Na pokładzie samolotu, który poleciał z Houston do Chicago znalazło się ponad 250 pasażerów. Byli wśród nich szefowie linii United Airlines oraz firmy Boeing. Ich obecność na pokładzie miało podkreślić, że dreamlinery są bezpieczne.
Wszystkie maszyny United Airlines zostały uziemione w styczniu tego roku, gdy okazało się, że w samolotach tych zapalają się akumulatory. Boeing przeprojektował system zasilania i dreamlinery uzyskały zgodę na wznowienie lotów.
Również w maju tego roku władze spółki LOT musiały się mierzyć z awarią dopiero co odebranego dreamlinera a tuż po naprawie akumulatora zepsuł się silnik. Należący do PLL LOT samolot Boeing 787 Dreamliner już miał odlecieć z Chicago, gdy okazało się, że niezbędna będzie kolejna naprawa.
Usterka jednostki napędowej wyszła na jaw w trakcie przeglądu, o który LOT poprosił producenta silnika firmę Rolls-Royce w związku przymusowym trzymiesięcznym postojem.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Wiadomo, dlaczego Dreamlinery nie latały Kłopoty z akumulatorami spowodowały uziemienie wszystkich Dreamlinerów. | |
Od Boeinga powinniśmy dostać nowe samoloty Dobrym pomysłem byłoby na przykład udostępnienia innych samolotów na czas naprawy Dreamlinerów - uważa światowej sławy ekspert lotnictwa. |