Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Gazeta Wyborcza ciąży Agorze. Szukają innych dochodów

0
Podziel się:

Spółka spodziewa się blisko 20-procentowego spadku wydatków na reklamę w prasie w 2014 roku.

Wanda Rapaczyńska, prezes Agory
Wanda Rapaczyńska, prezes Agory (fot. mat. pras. Agora S.A.)
bELhdPwB

Grupa Agora, na czele które stoi Wanda Rapaczyńska (na zdjęciu), w całym 2013 roku odnotowała wzrost zysków. Niemniej cały czas wynikom ciąży trudna sytuacja na rynku reklamy. W 2014 roku wydatki na nią w prasie mogą spaść jeszcze o około 20 procent. Grupa szuka więc dochodów z innych źródeł.

Narastająco po czterech kwartałach 2013 roku Agora na poziomie całej grupy kapitałowej miała 500 tys. złotych zysku netto, 7,4 mln złotych zysku operacyjnego i ponad miliard złotych przychodów ze sprzedaży. Były one niższe o 5,7 procent. Grupa największy spadek zanotowała w przypadku sprzedaży usług reklamowych. Wyniosły one 544,6 mln złotych. Pozytywny wpływ na wartość przychodów miały rosnące o 23,6 procent przychody z pozostałej sprzedaży. Złożyła się na to m.in. dystrybucja i koprodukcje filmowe na poziomie 12,7 mln złotych.

Koszty prowadzenia podstawowej działalności były w ubiegłym roku na poziomie 1,06 mld zł, co oznacza spadek rok do roku o 7,4 procent. Agora tłumaczy to pozytywnym efektem działań restrukturyzacyjnych wprowadzonych w 2012 roku. Mowa przede wszystkim o zwolnieniach grupowych. Koszty wynagrodzeń spadły o 7,1 procent, a koszty reprezentacji i reklamy o 19,5 procent.

bELhdPwD

Trudno dziś sprawdzić jak na najnowsze doniesienia zareagowali inwestorzy na GPW, gdyż cała giełda jest pod dużym negatywnym wpływem trudnej sytuacji na Ukrainie. Mimo tego warto zauważyć, że akcje Agory traciły w pierwszych godzinach handlu ponad 5 procent.

Dzisiejsze notowania akcji Agory na GPW w Warszawie Dodaj wykresy do Twojej strony internetowej

Czołowy produkt grupy - Gazeta Wyborcza, jest cały czas liderem wśród dzienników opiniotwórczych ze średnim rozpowszechnianiem płatnym na poziomie 215 tysięcy egzemplarzy. Mimo tego na uwagę zasługuje fakt spadku sprzedaży o prawie 14 procent. Jednak jak podkreśla spółka, mogłoby być gorzej. Wpływ na ograniczenie dynamiki spadku przychodów miała wprowadzona dwukrotnie w ubiegłym roku podwyżka ceny dziennika.

Wśród innych działań spółki, w celu ratowania sprzedaży Gazety Wyborczej można wymienić cyfryzację treści. Nowym etapem w transformacji modelu biznesowego działalności prasowej grupy jest wprowadzenie od 4 lutego 2014 roku limitowanego darmowego dostępu do jej treści wraz z towarzyszącą mu ofertą prenumeraty cyfrowej.

bELhdPwJ

Jakie wyzwania stoją przed Agorą w 2014 roku?

Grupa spodziewa się przełamania trudnej sytuacji i do 2 procent wzrostu rynku reklamy. Największym beneficjentem odbicia ma być jednak telewizja, a nie prasa. Z szacunków Agory wynika, iż reklamodawcy nadal będą ograniczać wydatki na reklamę w prasie. W dziennikach spadki te mogą wynieść od 20 do 24 procent.

Postępujący w ostatnim czasie spadek sprzedaży prasy papierowej nie zniechęca jednak spółki, która - jak zapewnia w rozmowie z Money.pl Nina Graboś, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Agory - nie zamierza rezygnować z podstawowej działalności, która cały czas generuje największe przychody. Zaznacza jednocześnie, że trwają wzmożone prace nad szukaniem dodatkowych źródeł dochodów.

Najważniejszym wyzwaniem, jak podkreśla Agora, jest cyfrowa transformacja jej działalności prasowej. Planuje zainteresować ofertą cyfrową _ Gazety Wyborczej _ około 40 tysięcy prenumeratorów do końca roku. Priorytetem dla działalności internetowej jest intensywny rozwój w obszarze usług mobilnych i wideo.

bELhdPwK

15 marca grupa wkroczy również na rynek telewizyjny. Rozpocznie się nadawanie kanału Stopklatka TV, rozwijany wspólnie z Kino Polska TV. Spółka liczy na szybki sukces cyfrowego kanału filmowego, a jej aspiracją w dłuższej perspektywie jest zbudowanie istotnej pozycji na rynku telewizyjnych kanałów tematycznych.

Czytaj więcej w Money.pl

bELhdPxe
business news
manager
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)