Notowania

airbus
15.10.2014 06:08

Gigantyczny kontrakt dla Airbusa

Zgodnie z przewidywaniami firmy, w ciągu następnych dwudziestu lat, popyt na samoloty w Chinach wyniesie ponad 5 300 nowych maszyn.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Airbus)

Airbus i Chiny umacniają współpracę, podpisując list intencyjny dotyczący dostaw samolotów szerokokadłubowych. Firma Airbus oraz jej chińscy partnerzy, Tianjin Free Trade Zone (TJFTZ) i Aviation Industry Corporation of China (AVIC), podpisali list intencyjny potwierdzający zamiar utworzenia w chińskim mieście Tianjin centrum wyposażenia i dostaw samolotów A330.

Jest to już kolejna inwestycja firmy Airbus w tym mieście po otwarciu centrum montażu końcowego samolotów z rodziny A320. Projekt jest odpowiedzią na potrzebę obsłużenia dynamicznego wzrostu ruchu lotniczego w Chinach dzięki zastosowaniu większych samolotów.

List intencyjny podpisał Fabrice Brégier, prezes i dyrektor generalny firmy Airbus, oraz Lin Zuoming, reprezentujący chińskich partnerów prezes AVIC, w Berlinie (Niemcy) w obecności niemieckiej kanclerz Angeli Merkel oraz przebywającego w Niemczech z wizytą premiera Chin Li Keqianga.

Centrum wyposażenia i dostaw samolotów A330 w Tianjin (C&DC Tianjin) ma zajmować się między innymi instalacją kabin, malowaniem samolotów, testami rozruchowymi silników oraz dostawami samolotów. Samoloty będą najpierw montowane w Tuluzie, a następnie polecą do Chin, gdzie otrzymają odpowiednie wyposażenie w zakładach w Tianjin.

Na służbie u chińskich operatorów znajduje się obecnie ponad 1 000 samolotów Airbus (około 140 samolotów z rodziny A330 i ponad 920 samolotów z rodziny A320). Zgodnie z przewidywaniami firmy Airbus, w ciągu następnych dwudziestu lat, od roku 2014 do 2033, popyt na samoloty w Chinach wyniesie ponad 5 300 nowych samolotów komercyjnych o pojemności powyżej 100 miejsc i samolotów towarowych.

Rodzina samolotów A330, która obejmuje maszyny o pojemności od 250 do 300 miejsc, zdobyła już ponad 1 300 zamówień, a ponad 1 000 samolotów z tej rodziny znajduje się na służbie u ponad 100 operatorów na całym świecie. A330 to jeden z najwydajniejszych samolotów na świecie - oferuje najniższe w swojej klasie koszty operacyjne oraz średnią niezawodność na poziomie ponad 99 procent.

A330 jest częścią najwszechstronniejszej linii produktów szerokokadłubowych, która obejmuje również większy model A350 XWB oraz dwupokładowy A380. Samoloty te mieszczą od 250 do ponad 500 pasażerów i spełniają wszystkie wymogi linii lotniczych dotyczące połączeń długo- i średniodystansowych oraz regionalnych.

Dzięki ok. 11 000 sprzedanych samolotów wąskokadłubowych, z których ponad 6 200 dostarczono już ok. 400 klientom i operatorom rodzina A320 to wiodąca, najlepiej sprzedająca się i najnowocześniejsza rodzina samolotów wąskokadłubowych na świecie.

Latem największa tania linia lotnicza w Azji zamówiła właśnie 50 nowych maszyn od koncernu Airbus. To był pierwszy klient na najnowszy model samolotu. Air Asia X, oddział największej niskokosztowej linii lotniczej w Azji, podpisał w lipcu z Airbusem porozumienie na dostawę 50, szerokokadłubowych maszyn A330-900neo. To najnowsze samoloty z rodziny Airbusa, których pierwsze dostawy są przewidziane na czwarty kwartał 2017 roku.

Zgodnie z umową między linią lotniczą a przewoźnikiem pierwsze maszyny znajdą się we flocie Air Asia X na początku 2018 roku. To jednak nie pierwsze zamówienie grupy Air Asia od Airbusa. Nie licząc właśnie zamówionych maszyn, łączna liczba zamówień wynosi 536 samolotów.

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) prognozuje, że linie lotnicze w tym roku mogą zarobić 18 mld dol., czyli o 700 mln dol. mniej, niż organizacja przewidywała w marcu. Zysk europejskich linii będzie słabszy z powodu wysokich kosztów m.in. infrastrukturalnych. Głównym powodem obniżenia prognozy jest spowolnienie gospodarcze w Chinach oraz obciążenia podatkowe przewoźników.

Linie lotnicze starają się rozwijać inwestując m.in. we flotę, mimo utrzymującej się słabej rentowności przewoźników, a także obciążeń podatkowych, które - przewiduje się - że w tym roku osiągną 121 mld dolarów - jest to wzrost z 113 mld dol. w 2013 r. Oczekuje się, że linie lotnicze w tym roku uzyskają 18 mld dol. zysku netto.

Przychody ze sprzedaży biletów w tym roku osiągną 746 mld dol., co stanowić będzie 1 proc. światowego PKB. Według prognozy linie lotnicze przewiozą w br. 3,3 mld pasażerów - to wzrost o 5,9 proc. w porównaniu do 2013 r.

Przewoźnicy w tym roku średnio zarobią na jednym bilecie ok. 5,42 dol. Branża lotnicza zapewnia ok. 58 mln miejsc pracy na całym świecie. Ponadto linie lotnicze robią olbrzymie inwestycje w modernizację floty. W tym roku liniom dostarczonych ma być 1400 samolotów o wartości około 150 mld dolarów.

Przewoźnicy z regionu Azji i Pacyfiku mają zarobić w 2014 r. 3,2 mld dol - ostatnia prognoza zakładała 3,7 mld dol., z Bliskiego Wschodu 1,6 mld dol. - według marcowej prognozy było to 2,2 mld dol. Linie z Ameryki Łacińskiej mają uzyskać 1 mld dol. - zgodnie z macową prognozą. Afryka jest najsłabszym regionem - przewoźnicy zarobią 100 mln dol. - tyle samo zakładała prognoza z marca.

Czytaj więcej w Money.pl
Airbus zdobył zamówienia na 75 mld dolarów Kontrakty dotyczą prawie 500 samolotów.
Moskwa ujawnia, ile Pekin zapłaci jej za gaz Rosja będzie eksportować do Chin 38 miliardów metrów sześciennych gazu rocznie.
Niemcy i Chiny podpisały umowy handlowe na ponad 2 mld euro Merkel podkreśliła, że uczciwe zasady - zarówno w kwestiach dostępu do rynku i patentów, jak i warunków pracy dziennikarzy i praw człowieka - są dla Niemiec oczywiście bardzo ważne.
Tagi: airbus, business news, wiadmomości, wiadomości, gospodarka, prosto z firm, gospodarka światowa
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz