Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jakub Ceglarz
Jakub Ceglarz
|

Jelcz zostanie spółką strategiczną. Ostatnie decyzje rządu Kopacz

0
Podziel się:

Oto historia podwrocławskiego Jelcza, który niedawno świętował 60-lecie.

Jelcz zostanie spółką strategiczną. Ostatnie decyzje rządu Kopacz
(lukas 3z/wikimedia/CC BY-SA 3.0)
bFfhXhOt

Produkowali kultowe autobusy, a pod koniec ubiegłego wieku ich "stonka" czy "ogórek" pękały w szwach. Dziś co prawda po polskich drogach takie perełki już nie jeżdżą, ale przedsiębiorstwo nadal, po chwilowych trudnościach, ma się dobrze. Co więcej, właśnie zostało uznane za spółkę o szczególnym znaczeniu dla Polski. Oto historia podwrocławskiego Jelcza, który niedawno świętował 60-lecie.

Na ostatnim posiedzeniu Rada Ministrów dokonała zmian w wykazie spółek o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Jedną z nowych firm, która pojawiła się na liście, będzie właśnie słynący z produkcji autobusów, istniejący od 1952 roku - Jelcz.

Przedsiębiorcy umieszczeni w wykazie mają obowiązek wykonywania zadań na rzecz obronności państwa. Przykładowo, chodzi o utrzymywanie rezerw lub mocy produkcyjnych na potrzeby ewentualnego kryzysu lub wojny. Firmy otrzymują za to pieniądze z programu mobilizacji gospodarki, którego budżet w tym roku to 87,5 mln zł.

bFfhXhOv

Tym ciekawsze jest to, że w samym zakładzie przyznają, że decyzja nie była z nimi konsultowana i są nią wyraźnie zaskoczeni.

A kto nie pamięta kultowych "ogórków", które jeździły po polskich drogach w drugiej połowie ubiegłego stulecia? Jelcz 043, bo tak brzmi katalogowa nazwa sztandarowego produktu firmy, to jednak nie jedyny autobus, który wyjechał z fabryki zlokalizowanej w Jelczu-Laskowicach pod Wrocławiem.

Pierwsza była tzw. "stonka", czyli wyprodukowany w latach 50. na podwoziu samochodu ciężarowego Star 20 pojazd, wykorzystywany przede wszystkim przez zakłady pracy do przewozu pracowników. Produkcja "ogórka", na mocy licencji udzielonej przez czechosłowacką Skodę, rozpoczęła się dopiero kilka lat później i potrwała przez prawie trzy dekady. Ostatni Jelcz 043 zjechał z taśmy produkcyjnej w 1986 roku.

Niewiele brakowało, a "ogórek" w ogóle nie pojawiłby się w Polsce. Jelcz bowiem pracował nad własnym modelem Odra A81. Powstał już nawet prototyp, ale z niewiadomych przyczyn zaprzestano dalszych prac. W zamian za to władze zdecydowały się na podpisanie umowy ze Skodą, która pozwoliła na wykorzystanie projektu ich modelu 706 RTO. To właśnie w oparciu o niego powstał jelczański 043.

bFfhXhOB

W latach 60. Jelcz stworzył model MEX, czyli miejską wersję "ogórka". W porównaniu z poprzednim modelem zmieniono układ foteli we wnętrzu pojazdu, co umożliwiło zwiększenie liczby przewożonych pasażerów. Autobus mógł bowiem zabierać 81 pasażerów, z czego 28 osób na miejscach siedzących. Usprawniono też wentylację i ogrzewanie wnętrza, a zrezygnowano z bagażnika. Jelcz 272 MEX mógł na ulicach polskich miast rozpędzić się do 60 kilometrów na godzinę.

Nieudany romans z rajdowcem

W latach 90. fabrykę przejął jeden z najbogatszych Polaków, były kierowca rajdowy Sobiesław Zasada. Biznesmen kupił większościowy pakiet akcji Jelcza w 1995 roku. Niedługo wcześniej Zasada przejął również fabrykę Autosan w Sanoku, stając się jednocześnie autobusowym potentatem w ramach stworzonej na te potrzeby spółki Polskie Autobusy.

W 1996 roku były rajdowiec został równocześnie generalnym przedstawicielem Mercedesa w Polsce, co odbiło się również na produkcji Jelcza. Autobusy i samochody ciężarowe produkowano lub modernizowano tak, by wykorzystać przy tym podzespoły niemieckiego giganta. Na silnikach Mercedes-Benz jeździły zmodernizowane modele M121M, T123 Ewa, M081MB Edi, M081MB czy M181.

bFfhXhOC

Na początku XXI wieku Jelcz popadł w problemy finansowe. Próbę ratowania firmy podjęto w 2001 roku, wydzielając z niej 3 spółki zależne - jedna produkowała autobusy, druga samochody ciężarowe, a trzecia - podzespoły i części zamienne.

Dzisiejszy Jelcz jest bezpośrednim spadkobiercą tej ostatniej spółki (Jelcz-Komponenty). Od 2004 roku produkcja przestawiona została w stronę samochodów ciężarowych, w tym przede wszystkim opancerzonych, przeznaczonych dla polskich sił zbrojnych. To właśnie wojsko pozwoliło stanąć Jelczowi z powrotem na nogi.

Cztery lata później sąd ogłosił upadłość Jelcza, ale nie oznaczało to zaprzestania produkcji. W 2012 roku firmę przejęła Huta Stalowa Wola i do dziś pod Wrocławiem produkowane są już tylko samochody opancerzone. Ostatni autobus zjechał z taśmy produkcyjnej 29 października 2008 roku.

bFfhXhOD

**[

]( http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/jelcz-wczoraj-i-dzis-zobacz-co-teraz,151,0,1945495.html )**

bFfhXhOW
business news
wiadomości
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)