- _ To ostatnia próba ratowania LOT - _podkreśla Włodzimierz Karpiński. W świetle unijnych przepisów spółka nie będzie mogła otrzymać wsparcia z publicznych pieniędzy przez następne 10 lat.
Minister skarbu państwa uważa, że realizacja planu może zakończyć się powodzeniem tylko wtedy, jeśli jednocześnie, oprócz zaangażowania samej spółki, wagę sytuacji zrozumieją pracownicy i firmy współpracujące z LOT.
Przed akceptacją planu Włodzimierz Karpiński spotkał się z przedstawicielami reprezentatywnych związków zawodowych w LOT. Pracownicy zadeklarowali determinację i zaangażowanie w naprawę spółki. - _ Trzymam ich za słowo. Bez gotowości do niezbędnych, ale bolesnych zmian nie ma mowy o uzdrowieniu ich pracodawcy - _ mówi minister skarbu Włodzimierz Karpiński.
LOT w planie restrukturyzacji oczekuje dodatkowej pomocy publicznej do kwoty 381 mln zł. Ministerstwo Skarbu Państwa uważa, że taka pomoc będzie mieć rację bytu jedynie wtedy, gdy w proces uzdrowienia LOT zaangażują się główni kooperanci, a prace nad minimalizacją tej kwoty, przy zachowaniu zasady niezbędności pomocy dla Spółki, będą kontynuowane.
Jest to możliwe, biorąc pod uwagę, że w grudniu ubiegłego roku były zarząd wnioskował o udzielenie 1,4 mld zł pomocy. Obecnie maksymalny pułap, łącznie z grudniową transzą, wynosi 781 mln. - _ To oznacza, że spółka, dzięki inicjatywom oszczędnościowym, potrafi skutecznie redukować swoje żądania i uważam, że nadal istnieją możliwości zmniejszenia tej kwoty _- podkreśla minister Karpiński.
Dlatego Minister Skarbu Państwa zastrzega, że akceptacja planu restrukturyzacji nie stanowi zobowiązania do udzielenia pomocy publicznej na restrukturyzację dla LOT. Spółka może otrzymać pomoc na drodze zawarcia odrębnie zawartej umowy.
Ostatnim z warunków akceptacji planu jest stały, wzmocniony nadzór MSP nad jego realizacją. Spółka ma za zadanie przedstawiać na bieżąco, nie rzadziej niż co 2 tygodnie, raport o realizacji planu restrukturyzacji i efektach wdrażania przewidzianych w nim inicjatyw.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Obniżą wartość nominalną akcji LOT-u do 1 zł? _ Jest to operacja rachunkowa, związana z pokryciem strat z lat ubiegłych, która ma doprowadzić do ukształtowania wysokości nominalnej kapitału zakładowego spółki na poziomie zbliżonym do jego realnej wartości _. | |
Ważna decyzja w sprawie LOT-u. Przetrwa? W Warszawie zakończyło się nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy narodowego przewoźnika. | |
LOT czeka na Dreamlinery. Prezes wylicza straty Sebastian Mikosz zapewnia, że już w maju wróci pierwszy Boeing 787. Jak dotąd spółka straciła przez uziemione samoloty kilkaset milionów złotych. |