Notowania

newag
14.11.2013 10:33

Newag zadebiutuje na warszawskiej giełdzie

Oferta ma objąć nie więcej niż 21,8 mln akcji reprezentujących 48,4 proc. głosów w akcjonariacie spółki.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Boston9/CC BY-SA 3.0/Wikipedia)
Zbigniew Jakubas, właściciel Newag

Producent taboru kolejowego nowosądecki Newag zadebiutuje na warszawskiej giełdzie w ciągu miesiąca; prawdopodobna data debiutu to 4 grudnia - poinformowały w środę władze spółki. Cena maksymalna dla inwestorów indywidualnych to 19 zł za akcję.

Spółka opublikowała swój prospekt emisyjny w środę. Oferta ma objąć nie więcej niż 21,8 mln akcji reprezentujących 48,4 proc. głosów w akcjonariacie spółki. Wartość całej spółki wyceniono na 855 mln zł, a wartość emisji to ok. 400 mln zł.

Newag to jedna z dwóch największych polskich firm zajmujących się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego.

Spółka należy w większości do jednego z najbogatszych Polaków, Zbigniewa Jakubasa (15. miejsce na liście miesięcznika Forbes), a 18 proc. akcji należy do zarządu spółki. Jak zapowiedział na środowej konferencji prasowej Jakubas, pakiet kontrolny firmy pozostanie w rękach jego i zarządu _ jeszcze długo _.

Budowa księgi popytu w ramach oferty rozpocznie się w środę i zakończy 25 listopada. Inwestorzy indywidualni będą mogli zapisywać się na akcje od od 15 do 22 listopada, a zapisy inwestorów instytucjonalnych będą zbierane od 26 do 28 listopada. Spółka planuje dokonać przydziału akcji 29 listopada. Debiut Newagu na GPW planowany jest najpóźniej na 4 grudnia.

Jak wyjaśnił na konferencji dyrektor finansowy Newagu Bogdan Borek, nie będzie limitów na akcje dla inwestorów indywidualnych. _ - Zapraszamy inwestorów indywidualnych do zapisów w miarę ich możliwości _ - powiedział Borek. Według planów, 85 proc. akcji ma trafić do inwestorów instytucjonalnych, a 15 proc. do indywidualnych, ale ostateczny poziom transz będzie zależał od popytu.

Właściciel i zarząd Newagu chcą, by był on spółką dywidendową. W 2014 r. na dywidendę ma być przeznaczone 53 proc. prognozowanego zysku, w 2015 r. 63 proc., a w kolejnych latach - 70 proc. zysku za dany rok obrotowy. Oznacza to, że w przyszłym roku między akcjonariuszy zostanie podzielonych 20 mln zł, a rok później - 50 mln zł.

Zbigniew Jakubas zapewnił, że to nie zagrozi planom inwestycyjnym spółki. W ciągu najbliższych pięciu lat planowane nakłady inwestycyjne to ok. 100 mln zł, z czego 40 mln pójdzie w przyszłym roku na budowę nowej lakierni. _ - Przez ostatnie 10 lat wszystkie zyski były reinwestowane w rozwój firmy. Pierwsza dywidenda była wypłacona dopiero w tym roku _ - wyjaśnił.

Newag zaczynał od prostych modernizacji taboru kolejowego. W ciągu ostatniej dekady spółka zaczęła produkować tabor pasażerski i lokomotywy. Teraz chce dokonać skoku technologicznego i zacząć produkować tabor kolejowy dla kolei dużych prędkości, czyli taki, który ma prędkość konstrukcyjną powyżej 200 km/godz. Taki pociąg miałby powstać w Nowym Sączu w ciągu najbliższych 5-10 lat. Newag potrzebuje jednak pomocy któregoś z dużych światowych producentów. Prezes spółki Zbigniew Konieczek poinformował, że rozmowy w tej sprawie już trwają, ale odmówił ujawnienia szczegółów. Prace koncepcyjne nad nowym pociągiem miałyby ruszyć w przyszłym roku.

Przychody grupy kapitałowej Newagu za zeszły rok wyniosły 655,4 mln zł, EBITDA sięgnęła 103,5 mln zł, a zysk netto wyniósł 55,7 mln zł. Według prognoz na ten rok przychody ze sprzedaży mają przekroczyć 755 mln zł, EBIDTA 83 mln zł, a zysk netto ma wynieść około 38 mln zł. W 2014 r. zysk ma podskoczyć do prawie 80 mln zł, przy przychodach ze sprzedaży rzędu ok. 920 mln zł i EBITDA 136,5 mln zł.

Obecna wartość portfela zamówień Newagu to ok. 1,73 mld zł. Newag produkuje m.in. wagony dla warszawskiego metra, a także pasażerskie składy Impuls dla Kolei Dolnośląskich. Impuls to pierwszy skonstruowany w Polsce elektryczny zespół trakcyjny, który przekroczył prędkość 200 km/godz. W lutym br. podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej pociąg osiągnął prędkość 211,6 km/godz.

Produkcją, modernizacją i naprawami lokomotyw elektrycznych zajmuje się spółka zależna Newagu, czyli Newag Gliwice. W Gliwicach produkowane są lokomotywy Dragon, czyli pierwsza od ponad 25 lat w całości polska konstrukcja, przeznaczona do prowadzenia ciężkich składów towarowych, i Griffin - wielosystemowa lokomotywa produkowana na rynek europejski.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: newag, business news, giełda, wiadomości, gospodarka, manager, prosto z firm, czołówki, giełda na żywo
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz