Notowania

polskie lng
14.11.2014 11:45

PGiNG stworzy wielkie konsorcjum

Uczelnie i najwięksi gracze na rynku gazu w Polsce, chcą rozwijać nowe technologie LNG na Bałtyku.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Polskie LNG)

Sześć uczelni morskich i politechnik z północnej Polski, spółki Polskie LNG i PGNiG, a także porty w Szczecinie, Świnoujściu i w Gdyni chcą wspólnie rozwijać nowe technologie LNG na Bałtyku. Powołały konsorcjum - Polską Platformę _ Innowacyjne Technologie Morskie _.

Członkowie konsorcjum informują, że Platforma to pierwszy krok w kierunku rozwoju rynku LNG w Polsce. Uczelnie, porty i obie spółki - Polskie LNG oraz PGNiG - mają zamiar stworzyć pomost między biznesem i nauką, dzięki któremu skroplony gaz ziemny stanie się podstawowym paliwem dla statków na Bałtyku.

Sojusznikiem w tej sprawie jest Unia Europejska, która chce, by jednostki pływające po Morzach Północnym i Bałtyckim oraz Cieśninie La Manche zmniejszyły od 2015 r. zawartość siarki w paliwie morskim z 1 proc. do 0,1 proc. Rozwiązaniem jest LNG, które jest paliwem ekologicznym.

Inicjatorem powołania konsorcjum jest Akademia Morska w Szczecinie - uczelnia koordynuje prace konsorcjum oraz pełni funkcję sekretariatu. Liderem konsorcjum zostało Polskie LNG, spółka odpowiadająca za budowę i eksploatację terminalu LNG w Świnoujściu.

_ - Już teraz Polskie LNG SA, jako lider Platformy, złożyło w jej imieniu wniosek do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju o utworzenie Programu Sektorowego - _mówi Tomasz Pepliński, Prezes Zarządu Polskiego LNG.

_ Innowacyjne Technologie Morskie _ tworzą: Akademia Morska w Szczecinie, Politechnika Gdańska, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Politechnika Koszalińska i Akademia Morska w Gdyni, a także Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, Port Gdynia oraz PGNiG i Polskie LNG. Konsorcjum jest otwarte dla innych członków zainteresowanych wykorzystaniem LNG w żegludze morskiej.

Konsorcjum przygotowało szczegółowy plan badań i rozwiązań dot. nowych technologii tak, by polski terminal stał się centrum tankowania statków napędzanych LNG.

_ - Trzeba przygotować system przeładunków i transportu LNG na Bałtyku, opracować rozwiązania techniczne, które poprawią efektywność i ograniczą koszty silników okrętowych napędzanych LNG, stworzyć uniwersalną koncepcję jednostek pływających, które mogłyby transportować gaz do statków pływających po morzu. Jeżeli uda się zrealizować te plany, Polska stanie się centrum żeglugi opartej na LNG na skalę europejską _ - mówi prof. dr hab. inż. Stanisław Gucma, rektor Akademii Morskiej w Szczecinie.

Jego celem będzie opracowanie innowacyjnego systemu przeładunków i transportu skroplonego gazu ziemnego umożliwiającego wykorzystanie terminalu LNG w Świnoujściu, jako dystrybutora LNG na Bałtyku, a także opracowanie warunków budowy i eksploatacji oraz zaprojektowanie jednostek służących do transportu i zaopatrywania statków napędzanych LNG oraz projektowanie i eksploatacja siłowni okrętowych pod kątem zasilania silników okrętowych paliwem w postaci skroplonego gazu LNG.

Konsorcjum chce ruszyć z badaniami w 2016 roku. Program Sektorowy pod nazwą Innomar, ma się zakończyć w 2018 roku. Część nakładów finansowych ma pochodzić od podmiotów działających w sektorze paliw LNG dla żeglugi. O dofinansowanie Platforma aplikuje także do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Czytaj więcej w Money.pl
Wyniki PGNiG zagrożone odpisami w czwartym kwartale Spółka tłumaczy to sytuacją makroekonomiczną.
Gigant z GPW pokazał wyniki. W tym roku zarobił już 2 mld zł Zysk w samym trzecim kwartale okazał się o kilkadziesiąt milionów wyższy od oczekiwań.
Tagi: polskie lng, polski lng, business news, giełda, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager, prosto z firm, gospodarka polska, giełda na żywo
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz