Notowania

pkp cargo
09.10.2014 06:00

PKP Cargo chce podbić inne kraje

- Chcemy stale zwiększać udział w zagranicznych rynkach - przyznaje Wojciech Derda, członek zarządu.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Fot. PKP Cargo)
Wojciech Derda

Czeski regulator dopuścił do ruchu spalinowe lokomotywy serii ST44. To już szósty typ maszyn, jakimi polski przewoźnik ma możliwość wjechać do Czech. Może ich używać również na Słowacji. - _ Chcemy w ten sposób stale zwiększać udział spółki w zagranicznych rynkach _ - przyznaje Wojciech Derda, członek zarządu.

ST44 to ciężka spalinowa lokomotywa produkowana od lat 60. do końca 80. przez zakłady w Ługańsku w Zagłębiu Donbasu (dzisiejsza Ukraina). Dopuszczone do ruchu w Czechach i na Słowacji lokomotywy PKP Cargo zostały zmodernizowane przez bydgoskie zakłady Pesa.

Wojciech Derda zdradził, że spółka przygotowuje kolejne lokomotywy, które będą mogły wyjechać na tory poza Polskę. - _ Bardzo dobrym rozwiązaniem jest przystosowanie już posiadanych maszyn do jeżdżenia po zagranicznych trasach. Dzięki temu już szósty typ lokomotywy może wjechać do Czech i na Słowację. _ _ Niebawem ogłosimy przetarg na lokomotywy wielosystemowe, którymi realizujemy znacznie dłuższe odległości. Chcemy w ten sposób stale zwiększać udział PKP Cargo w zagranicznych rynkach _.

Pod względem przewozów kolejowych, czeski i słowacki rynek są nastawione na tranzyt. Czechy mają jedną z najlepiej rozwiniętych sieci kolejowych w Europe, na każde 100 km2 przypada tam 12 km torów. Jest to prawie dwukrotnie więcej niż w Polsce (6,7 km na 100 km2). W 2012 roku na terenie Czech przewieziono koleją łącznie 83 mln towarów, wykonując pracę przewozową o wielkości ponad 14 mld tonokilometrów.

Ponad 60 proc. tych przewozów stanowił transport surowców energetycznych. Duży udział w rynku czeskim mają też przewozy rud metali oraz koksu i produktów ropopochodnych, które stanowiły w tym okresie odpowiednio: 7,3 proc. i 5,5 proc. wszystkich przewozów.

Biorąc pod uwagę przewożoną masę, rynek słowacki jest mniejszy od czeskiego o połowę. W 2012 roku koleją przewieziono tam ponad 43 mln ton towarów, z czego około 85 proc. w imporcie, eksporcie lub tranzycie. Dominującymi towarami na tym rynku są produkty powiązane z przemysłem metalurgicznym: rudy metali (ok. 35 proc.) oraz metale i wyroby metalowe gotowe (ok. 11,5 proc.).

Na tę strukturę mocno wpływa funkcjonowanie huty stali w Koszycach, największej w kraju. Ten należący do spółki U.S. Steel zakład jest głównym odbiorcą usługi przewozu towarowego na rynku. Na Słowacji znaczący udział w rynku mają też przewozy paliw: węgla kamiennego i brunatnego, ropy naftowej i gazu ziemnego (łącznie ok. 12,5 proc.).

Akcje PKP Cargo w ostatnim roku

Pozycja PKP Cargo w Czechach i na Słowacji może zostać wzmocniona przez przejęcia lokalnych przewoźników. We wrześniu spółka podpisała list intencyjny gwarantujący wyłączność na negocjacje w sprawie potencjalnego nabycia wspomnianej wcześniej spółki AWT. Czeska firma realizuje przewozy kolejowe w kilku krajach, m.in. w Słowenii, Rumunii, Bułgarii oraz Chorwacji.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: pkp cargo, business news, giełda, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, prosto z firm, gospodarka polska, czołówki, giełda na żywo
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz