PKP Cargo zarządzane przez Adama Purwina (na zdj.) poinformowało, że działająca w spółce Federacja Związków Zawodowych Pracowników Polskich Kolei (FZZPPK) zażądała realizacji szeregu postulatów, które dotyczą przede wszystkim kwestii płacowych, to znaczy podwyższenia stawek dziennych na zakup posiłków profilaktycznych i regeneracyjno-wzmacniających, wprowadzenia dodatku alokacyjnego oraz ryczałtów delegacyjnych dla wybranych stanowisk pracy.
- _ Wobec upływu w dniu 19 stycznia 2015 roku terminu na uwzględnienie żądań i przedstawienie sposobu ich realizacji, spółka weszła z FZZPPK w spór zbiorowy powstały z mocą obowiązującą od dnia 13 stycznia 2015 roku _ - podano w komunikacie.
PKP Cargo dodało również, że FZZPPK nie jest stroną sporu zbiorowego pomiędzy spółką a dziewięcioma organizacjami związkowymi działającymi w PKP Cargo, który zaistniał od dnia 30 października 2014 roku. Spór ten również dotyczy kwestii płacowych. _ _
_ W piśmie skierowanym do organizacji związkowych Zarząd PKP Cargo odmówił spełnienia ich postulatów i wszedł w spór zbiorowy. Spór dotyczy przede wszystkim postulatów płacowych, w tym między innymi wypłaty po 1000 zł na każdego zatrudnionego z okazji Święta Kolejarza. Zarząd PKP Cargo zaproponował jednocześnie spotkanie z przedstawicielami związków zawodowych w ramach rozpoczętego sporu zbiorowego _- podano wówczas.
Spółka tłumaczyła, że pozostałe żądania związków zawodowych, zgodnie z ustawą o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, nie mogą być przedmiotem sporu zbiorowego, ponieważ nie dotyczą kwestii ujętych w tej ustawie (m.in. warunków pracy i płacy). Żądania te obejmują m.in. ustanowienie przedstawicieli pracowników w radach nadzorczych spółek zależnych Grupy i wstrzymania zmian organizacyjnych w PKP Cargo.
Zgodnie z prawem trwający spór zbiorowy jest obecnie w fazie rokowań. Jeśli rokowania nie doprowadzą do zakończenia sporu, może on być kontynuowany w ramach mediacji (z udziałem zewnętrznego mediatora), a dopiero w przypadku ewentualnego fiaska rokowań lub mediacji i po spełnieniu szeregu przesłanek ustawowych, może przekształcić się w legalny strajk.
Jak dowiedział się Money.pl w biurze prasowym spółki, _ w obu przypadkach regularnie odbywają się spotkania, a cały proces prowadzony jest zgodnie z wewnętrznymi zasadami prowadzenia dialogu społecznego ustalonego w spółce oraz ustawą o rozwiązywaniu sporów zbiorowych _.
W kwietniu tego roku w PKP Cargo zakończył się poprzedni spór zbiorowy, który trwał od czerwca 2013 roku. Na mocy zawartego wówczas porozumienia w sierpniu br. ponad 20 tys. pracowników otrzymało podwyżki oraz premie.
Czytaj więcej w Money.pl