Notowania

pkp cargo
14.10.2014 13:44

PKP Cargo zarządza lokomotywami przy pomocy GPS

Około 60 proc. maszyn wyposażonych w urządzenia GPS to lokomotywy elektryczne, reszta - spalinowe. Głównym zadaniem systemu jest śledzenia pociągów.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PKP CARGO)

1250 poruszających się po polskich torach lokomotyw PKP Cargo jest wyposażonych w system GPS. Dzięki temu przewoźnik kolejowy może bezpieczniej zarządzać ruchem około 1000 pociągów dziennie. System GPS w połączeniu z nowoczesnymi dyspozyturami pozwala lepiej obsługiwać klientów oraz efektywnie realizować proces przewozowy. W pierwszym półroczu największą inwestycją przewoźnika było powiększenie parku taborowego o 100 uniwersalnych 80-stopowych platform do przewozu kontenerów.

Około 60 proc. maszyn wyposażonych w urządzenia GPS to lokomotywy elektryczne, reszta - spalinowe. Głównym zadaniem systemu jest umożliwienie śledzenia pociągów.

Jednak oprócz podstawowych informacji o lokalizacji lokomotywy, prędkości oraz kierunku poruszania się, urządzenia GPS przekazują też dane m.in. o wyłączeniu i włączeniu wyłącznika szybkiego w lokomotywach elektrycznych oraz wyłączeniu i włączeniu silnika w lokomotywach spalinowych.

Spośród lokomotyw elektrycznych w system GPS wyposażone są maszyny serii: ET21, ET22, ET41, ET42, EU06 i EU07, a spalinowych serii: SM42, SM48, ST43, ST44, ST45, ST46, ST48 i SU46. System działa też za granicą - jeśli lokomotywa jest dopuszczona do ruchu poza Polską i ma włączoną usługę roamingu, dane o niej wizualizowane są na mapach.

_ - Około 1250 lokomotyw PKP Cargo jest wyposażonych w system GPS, pozwalający śledzić nasze pociągi 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. To nie tylko nowinka technologiczna, ale narzędzie pozwalające nam lepiej obsłużyć klientów i efektywnie realizować proces przewozowy - _mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych. _ Dzięki temu rozwiązaniu PKP Cargo jest bliżej swoich klientów - _ dodaje.

W PKP CARGO ruch około 1000 pociągów dziennie nadzoruje 8 dyspozytur (7 zakładowych oraz jedna ogólnopolska w Katowicach). W sumie nad płynnością przewozów czuwa prawie 800 dyspozytorów, pracujących w systemie zmianowym 24 godziny na dobę.

Technologię GPS wykorzystuje tzw. Elektroniczna Księga Logistyki (EKL), system informatyczny wspomagający zarządzanie przewozami. Obecnie EKL stanowi podstawowe narzędzie pracy w dyspozyturach PKP Cargo i jest ułatwieniem dla pracowników monitorujących flotę.

Dyspozytor ma dostęp do szeregu informacji o pociągu, w tym: pozycji lokomotywy, ostatnio miniętej stacji, danych o drużynie trakcyjnej zatrudnionej na pociągu, relacji pociągu, prognozowanym czasie przyjazdu do stacji końcowej, opóźnieniu, bieżącej prędkości oraz danych archiwalnych (przebyte dystanse, postoje, ostatnie 30 stacji).

Informacje otrzymane z systemu GPS są wizualizowane na podręcznej mini mapie w systemie EKL, na dużej mapie stanowiącej jeden z modułów Systemu EKL, a także na mapie Google. Użytkownik Systemu EKL ma możliwość wyboru mapy, na której będą wyświetlane informacje. Informacje o pozycji lokomotywy są także udostępniane klientom PKP Cargo, przy pomocy aplikacji EKL MONIT.

Klient loguje się bezpośrednio do aplikacji z poziomu przeglądarki internetowej, otrzymując dostęp do_ swoich _pociągów. Aplikacja umożliwia też podgląd pozycji lokomotywy z pociągiem na mapie Google.

W pierwszym półroczu 2014 roku spółka PKP Cargo zainwestowała w tabor 241 mln zł, o 106 mln zł więcej niż rok wcześniej. Przewoźnik towarowy modernizuje lokomotywy obniżając koszty eksploatacji oraz przygotowuje dodatkowe węglarki na szczyt przewozowy.

W pierwszym półroczu największą inwestycją przewoźnika było powiększenie parku taborowego o 100 uniwersalnych 80-stopowych platform do przewozu kontenerów. Podpisany jesienią 2013 roku kontrakt na łącznie 330 wagonów opiewa na 117 mln złotych, z czego prawie 30 mln zł spółka pozyskała ze środków unijnych.

Przewoźnik już odebrał i wprowadził część nowych wagonów do użytku. Obecnie trwają prace nad rozwiązaniami pozwalającymi na samodzielną produkcję platform intermodalnych w ramach grupy kapitałowej PKP Cargo. Na jesienny szczyt przewozowy spółka powiększy swój park taborowy o trzy tysiące węglarek. Będzie to około 15 proc. więcej w porównaniu do poprzedniego roku.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: pkp cargo, business news, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, prosto z firm, gospodarka polska
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz