Notowania

pkp intercity
30.11.2014 08:22

PKP Intercity będzie jechać 200 km/h

Z szybszą prędkością będzie można pojechać już w połowie grudnia tego roku. Dokąd?

Podziel się
Dodaj komentarz
(Bartłomiej Banaszak/PKP Intercity)

Spółka zarządzana przez Marcina Celejewskiego otrzymała dziś od Urzędu Transportu Kolejowego Certyfikat Bezpieczeństwa. Jest pierwszym przewoźnikiem w Polsce, który może jeździć z prędkościami powyżej 160 km/h.

W lipcu 2014 r weszły w życie przepisy umożliwiające prowadzenie w Polsce ruchu kolejowego z prędkościami powyżej 160 km/h. Wówczas PKP Intercity złożyło do Urzędu Transportu Kolejowego wniosek o zmianę Certyfikatu Bezpieczeństwa. Z prędkością 200 km/h będzie można pojechać już w połowie grudnia tego roku, z Warszawy do Krakowa i Katowic. Podróż zajmie około 2,5 godziny.

- _ W tej chwili mamy przetestowanych i odebranych 14 pociągów Pendolino. To nam pozwala przy obecnym natężeniu jazd testowych uruchomić dla pasażerów 9 pociągów od 14 grudnia. Pozostałe pięć stanowi rezerwę na wypadek awarii _ - powiedział Marcin Celejewski.

_ - Każdy ze składów Pendolino powinien mieć przejechane od 5 do 8 tys. km przed wprowadzeniem ich do regularnej jazdy z pasażerami. Cały tabor Pendolino przejechał już ponad 110 tys. km _ - powiedział Celejewski.

Pociągi Pendolino mają wyjechać na tory 14 grudnia. 14 listopada Spółka PKP Intercity poinformowała, że zamiast 13 składów na trasy wyruszy 9 składów Pendolino. Na szlaku z Warszawy do Gdyni pojawi się o pięć pociągów Pendolino mniej niż zakładano; szlak z Warszawy do Krakowa obsługiwać będzie o dwa Pendolino mniej, a na trasie z Warszawy do Katowic - o trzy. Liczba pociągów Pendolino na szlaku z Warszawy do Wrocławia nie ulegnie zmianie. Rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska tłumaczyła wtedy, że zmniejszenie liczby składów związane jest z opóźnieniami w dostarczaniu ich przez producenta.

Celejewski pytany, kiedy można spodziewać się kolejnych Pendolino, odpowiedział: _ Nie można teraz odpowiedzieć na to pytanie. Obecnie koncentrujemy się na tym, by mieć pewność, że te pociągi będą mogły zapewnić naszym pasażerom najwyższą jakość podróży _.

Intercity kupiło pociągi Pendolino od Alstomu w maju 2011 r. W maju br. minął termin przekazania przewoźnikowi pierwszych składów z homologacją. Z powodu opóźnienia firmy rozmawiały o naliczanych przez polskiego przewoźnika karach umownych.

Ostatecznie PKP Intercity zawarło w tej sprawie porozumienie z Alstomem, które umożliwiło przewoźnikowi odbiór pociągów zgodnych z zamówieniem oraz posiadających homologację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego. Porozumienie zakłada także, że kary za nieterminowe dostarczenie składów będą nadal naliczane, ale nie są potrącone z bieżących płatności. Sprawa zostanie przekazana do Sądu Arbitrażowego, a ewentualna należność zabezpieczona gwarancją bankową, z której przewoźnik będzie miał prawo skorzystać po przychylnym dla niego wyroku sądu.

Dzięki Pendolino mają skrócić się czasy podróży między największymi miastami. Podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic zajmie ok. 2 i pół godziny, do Trójmiasta blisko 3 godz., a do Wrocławia 3 godz. 40 minut. Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: pkp intercity, business news, manager, prosto z firm
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz