Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
przewozy regionalne
25.06.2015 16:25

Plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Rentowność za pięć lat

Marszałkowie 13 województw zaakceptowali plan restrukturyzacji kolejowej spółki Przewozy Regionalne (PR). Plan w ciągu pięciu lat ma doprowadzić PR do trwałej rentowności. W budżecie państwa na restrukturyzację zabezpieczone jest 770 mln zł.

Podziel się
Dodaj komentarz
(MOs810/wikimedia (CC BY-SA 4.0))

Plan restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne zaakceptowało 13 marszałków województw. Dzięki niemu kolejowy przewoźnik kursujący głównie na krótkich trasach ma stać się rentowny w ciągu pięciu lat. Koszt tej restrukturyzacji to 770 mln zł, które wyłoży budżet państwa.

Informacje o akceptacji planu przekazano w czwartek na konferencji prasowej w Poznaniu po zakończeniu Konwentu Marszałków Województw RP.

Jak powiedziała minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak, proces restrukturyzacji PR, zainicjowany przez MIR, uzyskał poparcie właścicieli reprezentujących ponad 2/3 udziałów".

- W ten sposób niezbędna większość marszałków opowiedziała się za realizacją programu, który w ciągu pięciu lat ma doprowadzić spółkę do trwałej rentowności. W budżecie państwa od grudnia 2014 r. są zabezpieczone środki finansowe na proces restrukturyzacji Przewozów Regionalnych w wysokości 770 mln zł. Dzięki czwartkowej decyzji marszałków program trwałego uzdrowienia spółki będzie mógł zostać zrealizowany - przekazała minister.

Wasiak dodał, że istotna część tej sumy - ponad 600 mln zł - będzie służyła procesowi oddłużenia. - Daje to mocną podstawę i punkt wyjścia do uzdrowienia finansów spółki i uczynienia z niej podmiotu gospodarczego działającego na warunkach rynkowych" - stwierdziła.

Prezes PR Tomasz Pasikowski podkreślił, że ,,kończy się okres beznadziei, gdzie nie wiedzieliśmy, w jakim kierunku zmierzamy i nie wiedzieliśmy, jak dostarczyć naszym pasażerom dobrą usługę".

- Mogę zapewnić, że pieniądze przeznaczone na oddłużenie spółki będą pracować na naszych pasażerów. Nie zajmujemy się sami sobą, ale reformujemy rynek, żeby pasażerowie odczuli lepszą jakoś usług, które oferujemy - zadeklarował.

W trakcie Konwentu marszałkowie 12 województw (kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, pomorskiego, lubuskiego, wielkopolskiego, podlaskiego, podkarpackiego, małopolskiego, warmińsko-mazurskiego oraz łódzkiego) podpisali tzw. umowy PSC (Public Service Contract). Dają one możliwość realizacji pięcioletniego planu restrukturyzacji. PR przekazało, że dodatkowo marszałek województwa śląskiego zadeklarował podpisanie PSC w piątek.

Jak przekazują PR, ,,tym samym za świadczeniem lokalnych usług przewozowych przez PR do 2020 r. opowiadają się marszałkowie trzynastu województw, reprezentujący 73,4 proc. udziałów w spółce".

Podpisanie umów na czas dłuższy niż rok-dwa było niezbędną częścią planu restrukturyzacji.

W czwartek w Poznaniu marszałkowie podpisali również nową umowę właścicielską. Za jej sprawą Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) zostanie w spółce inwestorem strategicznym i obejmie 51 proc. udziałów. W ten sposób ARP wniesie do PR środki finansowe Skarbu Państwa w wysokości ok. 770 mln zł.

Pieniądze zostaną przeznaczone na ,,pozbycie się historycznych długów" oraz na ,,działania restrukturyzacyjne w poszczególnych województwach".

Spółka przekazuje, że w ciągu najbliższych tygodni opracowany zostanie pełny plan restrukturyzacji, ,,ze szczegółowymi działaniami zaplanowanymi na najbliższych pięć lat". W sierpniu plan ma być przedstawiony Komisji Europejskiej, która zgodnie z przepisami musi wyrazić zgodę na dokapitalizowanie spółki z budżetu państwa.

Kolejowi związkowcy zapowiadali w ostatnich dniach, że po północy z 28 na 29 czerwca w spółce Przewozy Regionalne ma się rozpocząć bezterminowy strajk. W piątek odbędą się rozmowy pracowników PR z zarządem spółki i przedstawicielem resortu infrastruktury dotyczące strajku.

Jak zapowiadali związkowcy, od momentu rozpoczęcia strajku żaden pociąg PR nie wyruszy w trasę. A te pociągi, które będą w trasie, dojadą do stacji macierzystych i tam staną. Związki domagają się m.in. zawarcia paktu gwarancji pracowniczych na 5 lat.

- Mam nadzieję, że na spotkaniu będziemy mogli rozmawiać z partnerem społecznym przynosząc dobrą nowinę, która pozwala planować w dłuższym okresie czasu istnienie spółki i relacje pomiędzy partnerami społecznymi a zarządem - mówił Pasikowski.

Prezes dodał, że w kwestii czy spółka będzie ,,w stanie dać jakieś obietnice dotyczące konkretnego okresu gwarantowanego będziemy dyskutować z partnerem społecznym".

PR są największym w Polsce przewoźnikiem kolejowym. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża około 1600 pociągów Przewozów Regionalnych, a z ich oferty korzysta codziennie prawie 230 tys. osób.

Spółka Przewozy Regionalne zanotowała w 2014 r. stratę w wysokości 5,46 mln zł, pierwotnie spółka planowała stratę za ubiegły rok w wysokości 28 mln zł. W tym roku spółka planuje zysk na poziomie 200 tys. zł.

Konwent Marszałków Województw RP jest organem opiniodawczo-doradczym Związku Województw RP. Analizuje i opiniuje propozycje zmian legislacyjnych oraz omawia aktualne problemy samorządów województw. Uchwalone stanowiska są kierowane do właściwych urzędów i instytucji centralnych.

Czytaj więcej w Money.pl
Dobra informacja dla pasażerów na Mazowszu O 12 nowych składów Impuls wzbogaciły się właśnie Koleje Mazowieckie. W każdym z nich jest po ponad 200 miejsc siedzących oraz ponad 300 stojących.
O włos uniknięto katastrofy. Sprawa w sądzie Chodzi o incydent kolejowy, do którego doszło 20 sierpnia ubiegłego roku w olsztyńskim Gutkowie.
Państwo dołoży kolejarzom 750 mln zł Plan restrukturyzacji spółki, ma trafić do Komisji Europejskiej.
Tagi: przewozy regionalne, business news, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, prosto z firm, gospodarka polska, najważniejsze
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz