Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Tomasz Sąsiada
Tomasz Sąsiada
|

Po nowej linii metra w Budapeszcie jeżdżą wagony polskiego Alstomu

0
Podziel się:

To pierwsze tak nowoczesne pociągi w Europie Środkowo-Wschodniej.

Po nowej linii metra w Budapeszcie jeżdżą wagony polskiego Alstomu
(materiały prasowe Alstom Konstal)
bEEDJOZN

Czwarta linia budapesztańskiego metra, która właśnie została oddana do użytku, ma pierwsze w Europie Środkowo-Wschodniej pociągi, które jeżdżą bez obsługi maszynisty. Zakład Alstom Konstal z Chorzowa dostarczył do stolicy Węgier 37 takich maszyn. - _ Następny krok to duży kontrakt z Arabią Saudyjską _- mówi Money.pl prezes Radosław Banach (na zdjęciu).

W ramach wartego 205 milionów euro kontraktu Alstom Konstal zbudował dla Węgrów 37 pociągów. Piętnaście z nich pojedzie po nowej, liczącej 7,4 kilometra trasie. Pozostałe dwadzieścia dwa zastąpią wysłużone radzieckie wagony jeżdżące do tej pory na drugiej linii metra. To pierwsze w Budapeszcie i tej części Europy pociągi, którymi steruje komputer. Mimo to przez najbliższy rok w miejscu, w którym powinien siedzieć maszynista, będzie siadał pracownik metra - wszystko po to, by powoli oswoić podróżnych z bezobsługowym systemem kierowania maszyną.

Budowa czwartej linii budapesztańskiego metra była drogą przez mękę. O potrzebie jego powstania mówiło się już w latach 70. XX wieku, ale trasa przebiegu i rozlokowanie stacji zostały ustalone dopiero w 1996 roku. Przez polityczne przepychanki na przełomie wieków plany zostały odłożone na półkę. Ostatecznie budowa rozpoczęła się w 2004 roku.

bEEDJOZP

Chorzowski Alstom w niedalekiej przyszłości wyprodukuje też pociągi Metropolis dla stolicy Arabii Saudyjskiej. W Rijadzie do 2018 roku ma powstać sześć nowych linii metra, po których pojedzie 69 takich składów. Pociągi Metropolis zamówiło też metro w Amsterdamie.

- _ Realizujemy też kilka znaczących kontraktów na pociągi regionalne z innymi fabrykami Alstom w Europie, między innymi na osiemdziesiąt pociągów z rodziny Coradia Meridian na rynek włoski i ponad trzysta wagonów z rodziny Coradia LINT na rynek niemiecki _ - dodaje Radosław Banach.

Chorzowska fabryka w niemal stu procentach produkuje na eksport: jej maszyny jeżdżą między innymi po Stambule, Lyonie, Bordeaux i Casablance. W polskich przetargach wygrywają zazwyczaj tańsze, krajowe zakłady: PESA i Newag. Jednak mnogość zagranicznych zamówień sprawiła, że w ciągu trzech lat francuski właściciel zainwestował w rozwój zakładu w Chorzowie ponad 80 milionów złotych i dwukrotnie zwiększył zatrudnienie (dziś pracuje w nim ponad tysiąc pracowników).

Zakład Alstom Konstal powstał w 1997 roku, kiedy chorzowską fabrykę wykupił francuski Alstom. Od tego czasu Francuzi zainwestowali w nią 300 milionów złotych i uczynili jednym z głównych centrów produkcji wagonów metra w koncernie Alstom. Chorzowska fabryka produkuje w całości tramwaje i pociągi metra, a także duże elementy do innych pociągów: dachy, podwozia i ściany boczne.

bEEDJOZV

Czytaj więcej w Money.pl

również kilka znaczących kontraktów pociągów regionalnych wraz z innymi fabrykami Alstom w Europie, między innymi 80 pociągów z rodziny Coradia Meridian na rynek włoski oraz ponad 300 wagonów z rodziny Coradia LINT na rynek niemiecki.

bEEDJPaq
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)