Notowania

przewozy regionalne
01.04.2014 11:44

Przewozy Regionalne wyjdą z długów? Nowy prezes ma plan

Tomasz Pasikowski poinformował, że stratę sięgającą blisko 50 mln zł za rok ubiegły w tym roku zamierza zmniejszyć do 28 mln zł, a rok 2015 zakończyć bez strat.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Przewozy Regionalne)
Tomasz Pasikowski

By to osiągnąć, chce zmniejszyć koszty zakupu towarów i usług. To jednak nie wszystko.

Pasikowski powiedział, że w krótkiej perspektywie zamierza zadbać o to, by koszty były niższe niż przychody i by spółka była dochodowa. Jego zdaniem największym problemem Przewozów są ujemne kapitały i historyczne zadłużenie, które sięga 1,2 mld zł.

Nowy prezes zapowiedział też, że _ przy stabilizacji strony przychodowej celem jest takie zarządzanie kosztami, aby spółka wyszła na zero już w przyszłym roku _. Zapewnił, że jest to możliwe. _ - W dłuższej perspektywie musi natomiast zostać rozwiązany problem zadłużenia historycznego i musi zostać rozwiązany problem ujemnych kapitałów _ - dodał.

Powiedział, że w odniesieniu do zadłużenia historycznego jest deklaracja ministra infrastruktury, że jeżeli stworzony zostanie scenariusz dający gwarancje trwałej rentowności Przewozów Regionalnych, to nastąpi ich oddłużenie. Prezes tłumaczył, że według deklaracji oddłużenie miałoby dotyczyć całości zobowiązań. Podkreślił, że pomysłów na to, jak sprawić, by Przewozy były rentowne, jest wiele, ale obecnie _ za wcześnie mówić o jedynym słusznym _.

Wśród pól do szukania cięć wydatków wskazał np. koszty zakupu usług i towarów, na które Przewozy Regionalne wydają rocznie - jak podał - 800 mln zł. - _ Zakładam, że trzeba przejrzeć umowy i zastanowić się, czy wszystkie powinny być nadal kontynuowane. Być może z niektórych można zrezygnować, a niektóre renegocjować tak, by płacić mniej _ - wyjaśnił.

Dodał, że najpoważniejszym wydatkiem jest korzystanie z infrastruktury, ale w tym przypadku pole negocjacyjne jest trudne, bo w grę wchodzą taryfy urzędowe. _ - Ale kupujemy na przykład usługi remontowe, usługi zapleczowe, dzierżawimy nieruchomości. To wszystko chcemy przejrzeć i zracjonalizować _ - zapowiedział prezes Przewozów Regionalnych.

Przyznał też, że jednym ze sposobów cięcia kosztów mogłoby być również zmniejszenie zatrudnienia. _ - Ale nie jest to celem samym w sobie, ani też jedynym celem _ - dodał. Poinformował, że obecnie Przewozy Regionalne zatrudniają 9,6 tys. osób. _ - To na pewno nie jest jeszcze docelowa liczba pracowników, ale też jest poważna część naszych kosztów _ - dodał.

Pytany o to, jakiej liczby osób i w jakiej perspektywie czasowej miałaby dotyczyć redukcja zatrudnienia Pasikowski tłumaczył, że dostosowywanie strony kosztowej i cięcia w poszczególnych segmentach zależeć mają od tego, jak kształtować się będzie rynek i popyt. - _ Analizujemy teraz, jak wygląda perspektywa na dłużej niż rok, żeby poukładać stronę kosztową. Wówczas ta odpowiedź będzie znana _ - mówił.

Zapewnił, że w kwestii zmniejszania liczby przejazdów _ żadnych radykalnych kroków spodziewać się nie należy _. _ Zakładam, że ponieważ tory i infrastruktura są mocno remontowane, to za jakiś czas będzie się jeździło wygodniej i tam, gdzie będzie to uzasadnienie liczbą pasażerów - tam będziemy przywracać takie połączenia _ - zadeklarował. Dopowiedział: _ Naszym celem jest zarabianie pieniędzy na świadczeniu usług przewozowych. Tam gdzie są pasażerowie, którzy chcą z nich korzystać i płacić za bilety, to tam jesteśmy _.

Pasikowski w lutym zastąpił na stanowisku prezesa Przewozów Regionalnych Ryszarda Kucia, który został powołany na to stanowisko kilka miesięcy temu. Przewozy Regionalne są w trudnej sytuacji finansowej. Właściciele firmy, czyli marszałkowie województw nie ukrywają, że nie są zadowoleni z jej usług i kolejno powołują własne spółki przewozowe. Spółka ma wielomilionowe długi m.in. wobec zarządzającej infrastrukturą spółki PKP PLK. Ugoda Przewozów Regionalnych z PKP PLK jest zabezpieczona na majątku samorządowego przewoźnika. Ponadto związki zawodowe grożą strajkiem w spółce. Przewozy Regionalne uruchamiają średnio 1,8 tys. pociągów w ciągu doby, z których korzysta dziennie około 300 tys. osób.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: przewozy regionalne, business news, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, manager, prosto z firm, gospodarka polska
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz