Notowania

pkp cargo
28.08.2014 10:26

Rekordowe wyniki Grupy PKP Cargo. Spółka inwestuje

W I półroczu 2014 roku przychody Grupy PKP CARGO wyniosły 2,1 mld zł. Z kolei koszty operacyjne zostały zmniejszone o 11 procent, czyli o 234 mln złotych w ujęciu rocznym.

Podziel się
Dodaj komentarz
(www.pkp-cargo.pl)
Adam Purwin, prezes PKO Cargo

Zysk netto w pierwszym półroczu 2014 roku wyniósł 128 milionów złotych, czyli o 67 procent więcej niż rok wcześniej. Dobra sytuacja finansowa pozwala przewoźnikowi na kontynuowanie ekspansji w kraju i za granicą. - _ Mimo zaburzeń na jednym z głównych rynków, na których działamy, PKP Cargo generuje wysokie zyski _ - komentuje Adam Purwin, prezes zarządu grupy. _ _

Na koniec pierwszego półrocza Grupa PKP Cargo miała blisko 57-procentowy udział w rynku towarowych przewozów kolejowych pod względem wykonanej pracy przewozowej oraz ponad 47-procentowy pod względem przewiezionej masy. Po wyłączeniu segmentu przewozów węgla kamiennego, na którym od kilku miesięcy panuje wyraźny zastój, masa przewiezionych przez PKP Cargotowarów wyniosła 27,8 milionów ton, czyli o 6 procent więcej, niż rok wcześniej. W tym samym czasie rynek urósł o 5 procent.

W I półroczu 2014 roku przychody Grupy PKP Cargo wyniosły 2,1 miliarda złotych. Koszty operacyjne zostały zmniejszone o 11 procent, czyli o 234 milionów złotych w ujęciu rocznym. Pozwoliło to na wzrost wyniku EBITDA o 12 procent, do 350 milionów złotych, a zysku netto o 67 procent - do 128 milionów złotych. Przed rokiem było to 76 milionów złotych. Pierwsze półrocze było kolejnym okresem sprawozdawczym, w którym polski przewoźnik prezentuje wzrost zysku i marży EBITDA oraz obniżenie kosztów.

- _ Rekordowe wyniki półrocza pokazują, że mimo zaburzeń na jednym z głównych rynków, na których działamy, PKP Cargo generuje wysokie zyski. Przeprowadzona w ostatnich miesiącach reorganizacja wewnętrzna spółki to kolejny krok w skutecznym ograniczaniu kosztów, który zwiększa naszą pozycję konkurencyjną na rynku. To dobra wiadomość zarówno dla klientów, pracowników jak i akcjonariuszy spółki. Przyjęta docelowa struktura PKP CARGO tworzy jednocześnie fundament dalszego rozwoju, opartego o umacnianie pozycji na kluczowych rynkach przewozowych, inwestycje w najbardziej perspektywiczne segmenty oraz ekspansję poprzez fuzje i przejęcia w Polsce oraz za granicą - _mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.

30 października 2013 roku PKP Cargo zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, stając się pierwszym kolejowym przewoźnikiem towarowym w UE notowanym na giełdzie. Wartość oferty publicznej, w której PKP S.A. sprzedała niemal 50 procent akcji PKP CARGO, wyniosła 1,42 mld zł. Spółka obecnie wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jej głównym akcjonariuszem pozostaje PKP S.A.

*Sprawdź, jak kurs akcji PKP Cargo kształtował się od debiutu na GPW *

**Rekordowe 234 mln zł oszczędności kosztowych, 257 mln zł inwestycji **

Grupa PKP CARGO raportuje obniżenie kosztów w głównych kategoriach: energii elektrycznej i paliwa, dostępu do infrastruktury oraz kosztów pracowniczych. Łącznie koszty operacyjne spadły o 11 procent w ujęciu rocznym, czyli o 234 mln zł.

Inwestycje w pierwszym półroczu zamknęły się kwotą 257 mln zł i były finansowane głównie ze środków własnych. 213 mln zł przeznaczono na modernizacje i naprawy okresowe. Jest to o 85 mln zł więcej niż w analogicznym okresie w 2013 roku. Ponad 90 proc. napraw zostało wykonanych w ramach Grupy PKP Cargo.

_ - Konsekwentnie realizujemy projekty wpływające na obniżenie kosztów i nie zwalniamy tempa w poszukiwaniu kolejnych oszczędności. Mocna pozycja w zakresie płynności i realizowane zyski pozwalają spółce finansować inwestycje oraz dają duże możliwości pozyskania zewnętrznego kapitału na dalszą realizację strategii PKP Cargo _- mówi Łukasz Hadyś, członek zarządu PKP Cargo do spraw finansowych.

Marża EBITDA wyniosła 16,7 procent wobec 13,6 procent rok wcześniej. Natomiast marża netto 6,1 proc. w porównaniu do 3,4 proc. rok wcześniej.

** **Na przewozy miała nietypowa sytuacja węgla ** **

W podstawowych segmentach działalności przewozowej o 38 procent wzrosły przewozy kruszyw i materiałów budowlanych, co było wynikiem aktywnej polityki sprzedażowej oraz ożywienia w sektorze inwestycji infrastrukturalnych. W przypadku rud i metali zanotowano spadek pracy przewozowej na poziomie 11 procent.

Wynika to między innymi z faktu, że w pierwszym półroczu większa ilość rudy docierała do Polski i na Słowację z Ukrainy, a nie przez polskie porty. W efekcie PKP Cargo woziło rudę na krótszych trasach, co znalazło odbicie w wynikach pracy przewozowej.

Na przewozy węgla kamiennego duży wpływ miała nietypowa sytuacja na rynku tego paliwa. W wyniku obniżenia się ceny węgla na światowych rynkach gwałtownie spadł jego eksport z Polski, obsługiwany w przeważającej części przez PKP CARGO. Dlatego mimo wzrostu wskaźnika pracy przewozowej w segmencie węgla w kraju i tranzycie (o 7 procent, do poziomu 4 miliardów tonokilometrów r/r), spadek w eksporcie (z 2,3 miliardów do miliarda tonokilometrów r/r) wpłynął na zmniejszenie ogólnych przewozów tego surowca o 16 proc. r/r (z 6 mld do 5 mld tonokilometrów).

W pierwszej połowie 2014 roku przewozy węgla stanowiły 37 procent całości przewozów PKP Cargo. Przewoźnik liczy na poprawę sytuacji w tym segmencie w kolejnych miesiącach ze względu na zbliżający się sezon grzewczy i związany z nim szczyt przewozowy. Spółka jest do niego dobrze przygotowana. W tym roku będzie dysponować trzema tysiącami węglarek więcej niż rok temu. Ostatnio PKP Cargo wygrało największy w tym roku przetarg na przewóz węgla dla koncernu ENEA (4,6 mln ton) oraz duży przetarg na transport tego paliwa dla Grupy Azoty.

_ - Dzięki przemyślanej strategii handlowej zneutralizowaliśmy niekorzystną sytuację na rynku przewozów węgla. Zadbaliśmy o optymalne wykorzystanie zasobów taborowych, a dzięki konsekwentnej polityce ograniczania kosztów, mogliśmy zaoferować atrakcyjne stawki za bardzo dobrej jakości usługi. Nasi partnerzy biznesowi zareagowali na to pozytywnie, co już znajduje odzwierciedlenie w wynikach przewozowych. Zrobiliśmy kolejny krok na drodze do jeszcze bardziej elastycznego, otwartego na klienta i generującego zyski dla akcjonariuszy PKP CARGO _– mówi Jacek Neska, członek zarządu PKP Cargo do spraw handlowych.

Czytaj więcej w Money.pl

Tagi: pkp cargo, business news, giełda, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, manager, prosto z firm, giełda na żywo
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz