Notowania

linie lotnicze
02.04.2013 15:25

Rząd przyjął projekt ustawy otwierający drogę do prywatyzacji LOT-u

Chodzi o obowiązkowe zachowanie pakietu 51 procent akcji przez Skarb Państwa.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Wojciech Strozyk/Reporter)

Rząd przyjął projekt ustawy umożliwiającej sprzedaż większościowego pakietu akcji PLL LOT, jednak nie oznacza to automatycznej utraty kontroli Skarbu Państwa nad spółką - poinformował resort skarbu. Zmiana prawa otwiera drogę do prywatyzacji LOT.

Rada Ministrów przyjęła ustawę uchylającą przepisy o PLL LOT. Dotychczas Skarb Państwa był zobowiązany do zachowania pakietu 51 proc. akcji Polskich Linii Lotniczych LOT. Według resortu _ przekładało się to na mniejsze zainteresowanie potencjalnych inwestorów _.

_ Ustawa o uchyleniu ustawy o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze LOT umożliwia sprzedaż większościowego pakietu akcji narodowego przewoźnika, jednak nie oznacza automatycznej utraty kontroli Skarbu Państwa nad spółką _ - czytamy w komunikacie MSP. Po uchyleniu ustawy, przyszłe decyzje właścicielskie będą nadal podlegały ograniczeniom m.in. prawa wspólnotowego.

_ Prywatyzacja PLL LOT to element głębokiej restrukturyzacji spółki. Teraz inwestor, kupując spółkę, będzie samodzielnie decydował o jej przyszłości. Skarb Państwa będzie mógł zaoferować większościowy pakiet akcji, a to daje szansę na zainteresowanie stabilnego i silnego inwestora, branżowego lub finansowego, który zapewni PLL LOT dynamiczny rozwój i pozwoli spółce skutecznie konkurować z innymi przewoźnikami w Polsce i w Unii Europejskiej _ - powiedział cytowany w komunikacie minister skarbu Mikołaj Budzanowski.

Budzanowski zaznaczył, że resort ma wstępnie określone warunki sprzedaży spółki. _ Zależy nam, by zachować markę i tożsamość krajowego przewoźnika. Ważne jest także utrzymanie portu przesiadkowego w Warszawie, gdyż LOT generuje 45 proc. ruchu na lotnisku Chopina. Istotne będzie także pozostawienie siedziby spółki w stolicy. Podobne procesy zakończyły się sukcesem na zachodzie Europy, tak jak w przypadku sprzedaży Austrian Airlines. Przykłady europejskich przewoźników pokazują, że taka prywatyzacja jest możliwa również w przypadku LOT-u _ - przekazał szef MSP.

Resort przypomniał, że 20 marca 2013 r. PLL LOT złożył w MSP plan restrukturyzacji. Do 20 czerwca br. spółka ma przesłać dokument do Komisji Europejskiej, jednak resort skarbu pracuje nad tym, aby stało się to szybciej.

_ Plan restrukturyzacji zawiera m.in. optymalizację siatki połączeń, struktury floty i skorelowanego z tym zatrudnienia. Zakresem planu objęte są także inicjatywy kosztowe i przychodowe, skutkiem których ma być odzyskanie przez LOT trwałej rentowności i konkurowania na rynku _ - czytamy.

W uzasadnieniu do projektu ustawy podkreślono, że wymogi odnoszące się do struktury własności i kontroli unijnych przewoźników lotniczych uregulowane zostały na poziomie Unii Europejskiej w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady 24 września 2008 r. _ Z treści art. 4 rozporządzenia wynika, iż państwa członkowskie UE lub obywatele tych państw, powinni posiadać ponad 50 procent udziałów w przedsiębiorstwie oraz skutecznie je kontrolować - bezpośrednio lub pośrednio poprzez jedno lub więcej przedsiębiorstw pośredniczących, z wyjątkiem przypadków zgodnych z postanowieniami umowy z państwem trzecim, których Wspólnota jest stroną _ - podano.

Resort podkreślił, że Komisja doprecyzowała, iż kryterium struktury własności będzie spełnione, jeżeli przynajmniej 50 proc. plus jedna akcja będą w posiadaniu państwa członkowskiego UE. Pozostałe akcje mogą być w posiadaniu inwestorów z państw trzecich.

PLL LOT działa w oparciu o ustawę z 14 czerwca 1991 r. o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze LOT. Zakłada ona, że w przypadku pozyskania inwestora dla polskiego przewoźnika, Skarb Państwa zachowuje co najmniej 51 proc. akcji PLL LOT.

Skarb Państwa ma 67,97 proc. akcji LOT, TFS Silesia - 25,1 proc., pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników.

Czytaj więcej o sytuacji w LOT w Money.pl
Linie LOT idą pod młotek. Jest decyzja _ - Proces prywatyzacji PLL LOT nie jest przerwany, ale lotniczym trudno spodziewać się, by w najbliższym czasie pozyskano inwestora branżowego dla spółki - _ powiedział Rafał Baniak.
Dreamlinery są "całkowicie bezpieczne"? Odszkodowanie dla spółki LOT to kwestia, która będzie omawiana podczas spotkań przedstawicieli polskiego przewoźnika i firmy Boeing.
Tagi: linie lotnicze, lot, business news, wiadomości, wiadmomości, kraj, gospodarka, manager, prosto z firm, najważniejsze, pap
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz