Kurs akcji słoweńskiej spółki Gorenje na otwarciu w dniu debiutu na GPW spadł o 9,19 proc. do 16,50 zł. Firma w ofercie publicznej pozyskała łącznie 16,71 mln euro. To znacznie mniej niż planowano.
Ponad 6 mln euro pochodziło z zapisów na akcje inwestorów w Słowenii, a 10,55 mln euro z zapisów w Polsce. Spółce nie udało się jednak zrealizować planu - oferta miała przynieść 44,3 mln euro, które miały zostać przeznaczone na spłatę zadłużenia.
Oferta spółki została przeprowadzona w dwóch turach. W pierwszej - akcje były oferowane dotychczasowym akcjonariuszom Gorenje. Akcje, które nie zostały subskrybowane i opłacone w pierwszej turze, były zaoferowane w drugiej - pracownikom spółki, a następnie nowym inwestorom.
Oferta publiczna Gorenje obejmowała do 10.440.835 akcji. Cena jednej akcji została ustalona na 4,31 euro. W Ljubljanie akcje Gorenje notowane są na giełdzie od 1998 roku.
Najbliższe plany? Turcja, Brazylia i Indie
Grupa Gorenje jest producentem sprzętu AGD i sprzedaje swoje produkty w 90 krajach. Portfolio dużego sprzętu AGD pod markami Gorenje, Atag, Asko, Pelgrim, Mora, Upo, Etna i K"rting uzupełnia oferta małego AGD oraz innych produktów wykorzystywanych w domu, takich jak pompy ciepła, urządzenia grzewcze i meble kuchenne.
Działalność Grupy obejmuje również usługi w zakresie zagospodarowania odpadów niebezpiecznych, wytwarzania narzędzi i usługi inżynieryjne.
92 proc. przychodów grupy generowanych jest w Europie. Głównymi rynkami są: Niemcy, Rosja, kraje Beneluksu, Ukraina, Skandynawia, Czechy, Słowenia i Europa Południowo-Wschodnia.
Spółka podała, że planuje wzmocnić swoją obecność na rynkach poza Europą, o wyższej dynamice wzrostu, w tym głównie w Australii, USA, na rynkach azjatyckich, w tym w Indiach, w Turcji oraz Brazylii.
Skonsolidowane przychody w 2012 roku wyniosły 1,26 mld euro, czyli spadły 9 proc. rdr. W I połowie 2013 roku przychody wyniosły 590,1 mln euro, co oznaczało spadek o 3 proc. rdr. Strata netto w I połowie 2013 roku wynosiła 7,8 mln euro.
Zgodnie z prognozą w 2013 roku przychody wynieść mają 1,27 mld euro. Strata netto wynieść ma 8,8 mln euro, a planowany zysk z działalności kontynuowanej 2,4 mln euro.
Strategia grupy Gorenje zakłada kilka scenariuszy, a głównym celem jest redukcja wskaźnika zadłużenia długu netto do EBITDA do poziomu nieprzekraczającego 3,0, co spodziewane jest w 2015 roku.
Grupa planuje także zwiększyć wartości sprzedaży poza Europę z 40 mln euro w I połowie 2013 roku do blisko 170 mln euro w 2018 roku.
Obecnie największym akcjonariuszem spółki jest posiadający 19 proc. akcji Kapitalska Druzba, d.d. - podmiot kontrolowany przez Republikę Słowenii, zarządzający największym słoweńskim funduszem emerytalnym.
W tym roku doszło do podwyższenia kapitału spółki, w wyniku czego drugim co do wielkości akcjonariuszem spółki został Panasonic Corporation, który ma 12,73 proc. akcji. Kolejnym istotnym akcjonariuszem, z 10,3-proc. udziałem jest International Finance Corporation (należący do Grupy Banku Światowego).
Od maszyn rolniczych po telewizory
Firma powstała w 1950 roku w małej wsi Gorenje na Słowacji. Początkowo produkowała maszyny rolnicze i materiały budowlane, a od roku 1958 kuchenki węglowe. Rozwój firmy zaznacza się od momentu przeniesienia produkcji do hal kopalni Velenje.
Od lat 60. XX w firma wzbogaciła swoją ofertę o pralki i chłodziarki. Od roku 1961 firma eksportuje swoje wyroby, pierwszym krajem do którego dotarły produkty Gorenje były Niemcy.
Lata 1962-1990 to najbardziej intensywny okres w rozwoju spółki. Firma rozpoczęła produkcję mebli kuchennych, ceramiki, aparatury medycznej, aparatury telekomunikacyjnej, elektroniki użytkowej (m.in. telewizorów). Filozofią rynkową stało się _ Wszystko dla domu _. W latach siedemdziesiątych zatrudniano ponad 20 tys. osób, a fabryki koncernu rozsiane były po całym terenie ówczesnej Jugosławii.
W latach dziewięćdziesiątych XX w firma przeżywa trudności związane m.in. z rozpadem Jugosławii. Została dokonana restrukturyzacja i zmiana struktury własnościowej. Zakres produkcji ograniczono do sprzętu gospodarstwa domowego. W roku 1997 firma została przekształcona w spółkę akcyjną.
W kolejnym etapie rozwoju spółka rozpoczęła ekspansję poprzez przejęcia mniejszych konkurentów. Dziś Gorenje to jeden z największych słoweńskich koncernów przemysłowych. Należy do niego ponad 40 firm.
Czytaj więcej w Money.pl