Polski producent nowoczesnych autobusów i tramwajów, wygrał zamówienie na dostawę 42 sztuk niskopodłogowych autobusów hybrydowych dla hanowerskiego miejskiego przewoźnika üstra. Nie jest to pierwsze zamówienie niemieckiego klienta, który ma już w swojej flocie 63 polskie maszyny firmy założonej przez Krzysztofa Olszewskiego.
Nowy kontrakt obejmuje dostawę 26 pojazdów Solaris Urbino Hybrid w wersji dwunastometrowej oraz 16 Solarisów Urbino przegubowych o długości 18 metrów. Realizacja kontraktu przewidziana jest na lata 2013-2016.
Na rynku niemieckim i skandynawskim od lat firma trzyma się świetnie. Czy szuka swoich szans na innych? – _ Nasze produkty obecne są w 26 państwa zarówno w Europie jak i poza kontynentem np.w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Wchodzimy na zupełnie nowe rynki jak Serbia, gdzie w tym roku wygraliśmy zamówienie na 200 sztuk autobusów dla Belgradu. _ W ostatnich kilku miesiącach mieliśmy też spore zamówienia z rynku bułgarskiego _ _” –mówi Mateusz Figaszewski zastępca dyrektora do spraw PR w firmie Solaris.
W ostatnich miesiącach nie wszystko jednak układało się zgodnie z oczekiwaniami producentów. W ubiegłym roku zanotowano spadek produkcji autobusów w naszym kraju aż o 938 sztuk w porównaniu z 2011 rokiem.
Dało to wynik gorszy o 19,6 %. - _ Rynek polski rzeczywiście zanotował znaczący spadek w porównaniu z produkcją w 2011, ale należy to rozumieć w szerszym kontekście. Lata 2010 i 2011 były zdecydowanie ponadprzeciętne, jeżeli chodzi o zakupy polskich przewoźników, częściowo było to związane z realizacja zamówień w związku z przygotowaniami do Euro 2012 - mówi Mateusz Figaszewski - Teraz bardziej wracamy już do normalnego poziomu sprzedaży w naszym kraju. Zakończyliśmy ostatnio realizację zamówienia dostawy 35 autobusów do Wałbrzycha, dostarczymy też do końca roku 16 autobusów przegubowych do Warszawy i kolejną transze w ramach kontraktu dla ZNTK Kraków, która była rozłożona na kilka lat, na w sumie 100 autobusów. Rozpoczynamy też produkcję 15 tramwajów dla Olsztyna. _
Według prognoz firmy JMK, rok 2013 ma być lepszy. A wszystko to za sprawą nowych norm emisji spalin, które zaczną obowiązywać na terenie Unii Europejskiej od 1 stycznia 2014 roku. Nowe standardy Euro 6 zdecydowanie zwiększają rygory emisji spalin. Solaris do nowych norm jest już przygotowany i gotowy do realizacji zamówień w tym standardzie.
Ale i na rynku krajowym czekają na firmę nowe wyzwania i nowi konkurenci. Ostatnio to konsorcjum spółek Ursus i Kompania samochodowa Bogdan Motors zawarło umowę z Zarządem Transportu Miejskiego w Lublinie na dostawę 38 niskopodłogowych trolejbusów za blisko 53 miliony złotych. Firma przegrała przetarg, a Krajowa Izba Odwoławcza nie znalazła podstaw do uchylenia rozstrzygnięcia przetargu, czego domagał się Solaris. – _ Produkujemy trolejbusy od kilkunastu lat i doskonale wiemy, że gwarancją sukcesu na tym rynku nie jest niska cena produktu, ale jego wysoka sprawność techniczna, zaawansowanie rozwiązań technologicznych oraz sprawna sieć serwisowa. Najlepszą weryfikację tych czynników przeprowadza rynek. Dlatego poczekajmy z oceną nowej firmy i jej produktów w tej branży _ - powiedział nam Mateusz Figaszewski.
Firma Solaris Bus & Coach S.A. jest czołowym polskim producentem autobusów. Uzyskała w ubiegłym roku 1,3 miliarda złotych przychodu, a w 2011 1,5 miliarda. Firma uruchomiła produkcie w 1996. Od tego czasu wyprodukowała już blisko 10 tysięcy autobusów, które jeżdżą po drogach 26 krajów w prawie 500 miastach.
W bardzo dynamicznym tempie rozwijał się eksport marki _ Solaris _. W 2000 roku było to _ symboliczne _ 7 sztuk , w 2001 już 56 po rekordowy 2009 rok, gdzie wyeksportowano spod Poznania aż 852 pojazdy. Znakomity był też dla całej branży rok 2010, w którym według danych stowarzyszenia producentów motoryzacyjnych ACEA, Polska stanęła na producenckim podium. W Europie wyprodukowano łącznie 32 tysięcy 339 autobusów. Największym producentem tych pojazdów była Szwecja - 10 tysięcy autobusów, a następnie Niemcy - 6 936 i Polska - 4 168.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Ursus ratuje się wchodząc na nowy rynek Ursus do spółki z ukraińską firma wyprodukuje trolejbusy dla Lublina. Kontrakt to próba zawojowania nowego rynku. | |
Będzie praca w Polkowicach Spółka Sanden Manufacturing Poland, produkująca kompresory do klimatyzacji dla branży motoryzacyjnej rozbuduje swoją fabrykę w Polkowicach. Firma chce zatrudnić stu nowych pracowników. | |
Internet w 150 miejskich autobusach Do końca roku pasażerowie warszawskich autobusów miejskich będą mogli za darmo korzystać z dostępu do sieci. |