Notowania

Chińskie inwestycje na świecie. Zobacz, kogo kupili

Zobacz 10 światowych firm, w które zainwestowali Chińczycy.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Ferretti Yachts)

Daniel Reversat/CC BY-NC-SA 2.0/Flickr

VOLVO - szwedzka legenda made in China?

To chyba najbardziej spektakularne przejęcie światowej marki przez firmę z Państwa Środka. W marcu 2010 roku Ford w ramach wyprzedaży marek ze swojego portfolio - pod młotek poszły też m.in. Jaguar i Land Rover - sprzedał Volvo. Za 1,5 mld dolarów nowym właścicielem została chińska firmy Geely.

Producent samochodów takich marek jak: Emgrand, Englon i Gleagle działa na chińskim rynku od 1986 roku i zatrudnia 12 tys. osób. Być może już wkrótce z chińskich fabryk zjeżdżać będą także samochody sygnowane marką Volvo. W 2010 roku firma zapowiadała budowę trzech zakładów, w których rocznie miałoby powstawać nawet 300 tys.aut.

Volvo miało zdecydowanie więcej szczęścia niż inna szwedzka, legendarna marka. Pogrążony w kłopotach Saab nie doczekał się zgody General Motors na przejęcie przez chińskich inwestorów - Amerykanie obawiali się, że stosowane w produkcji technologie dostaną się w niepowołane ręce - i upadł.

AP/Fotolink/East News

MORGAN STANLEY - Państwo Środka wykupuje Wall StreetChińczycy mają ogromne rezerwy walutowe. To ponad 3 biliony dolarów. By je pomnażać postanowili inwestować za pośrednictwem państwowego funduszu.

China Investment Corporation działa od 2007 roku i zarządza aktywami w wysokości około 410 mld dolarów. W grudniu 2007 roku za jego pośrednictwem Chińczycy kupili 9,9 proc. udziałów w drugim co do wielkości amerykańskim banku inwestycyjnym Morgan Stanley. Cena wyniosła 5 mld dolarów.

ChinFotoPress/EAST NEWS
MG - chiński przyczółek na WyspachW 2005 roku po upadku MG Rover fabrykę w Longbridge - w latach 60. ubiegłego wieku był to największy zakład produkujący samochody w Wielkiej Brytanii - kupiła od BMW chińska firma Nanjing Automobile Corporation.

W 2007 roku NAC połączył się z chińskim państwowym przedsiębiorstwem SAIC Motor Corporation Limited. Jedną z czterech największych - obok: Chang'an Motors, FAW Group i Dongfeng Motor - chińskich firm motoryzacyjnych, która 2011 roku wyprodukowała 3,6 mln aut.

W czerwcu ubiegłego roku w czasie wizyty premiera Wen Jiabao uroczyście rozpoczęta została produkcja pierwszego od 16 lat nowego modelu MG6. Auta powstają częściowo w Chinach, by ostatecznie zostać złożone w Wielkiej Brytanii.

PAP/DPA

PUTZMEISTER - Niemcy, którzy ratowali Fukushimę i CzarnobylW styczniu tego roku Sany Heavy Industries - największa chińska firma działająca w branży maszyn budowlanych, która zatrudnia 70 tys. ludzi w ponad 150 krajach - kupiła niemiecką firmę rodzinną Putzmeister. Według doniesień mediów, cena mieściła się w przedziale od 324 do 500 mln euro.

Spółka z siedzibą w Aichtal w Badenii-Wirtembergii produkuje m.in.: tynkownice, pompy do betonu drobnoziarnistego, agregaty natryskowe do tynku drobnoziarnistego, urządzenia do czyszczenia wysokociśnieniowego. To właśnie Putzmeister dostarczał pompy do betonu, których używano po katastrofach w elektrowniach w Fukushimie i Czarnobylu.

Ferretti Yachts
FERRETTI - włoski luksus na wodzie Także w styczniu 2012 roku pojawiła się informacja, że Shandong Heavy Industrial Group kupi pogrążoną w długach włoską firmę. Za 178 mln euro największy chiński producent buldożerów kupił 75 proc. udziałów w największej na świecie firmie produkującej luksusowe jachty.

Póki co Ferretti wciąż działa w swojej ojczyźnie, ale Chińczycy planują budowę stoczni jachtowej w Państwie Środka. Chcą dzięki temu sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na nowoczesne i luksusowe łodzie. O tym ostatnim świadczy m.in. ich cena. Zdarza się, że jachty Ferretti kosztują nawet ponad 100 mln dolarów.

Drewski2112/CC BY-NC 2.0/Flickr
CIRRUS INDUSTRIES - małe samoloty z dużym potencjałem W marcu tego roku China Aviation Industry General Aircraft kupiła od banku inwestycyjnego z Bahrajnu amerykańskiego producenta prywatnych samolotów Cirrus Industries.

Cirrus to drugi, największy na świecie producent maszyn jednosilnikowych. W ciągu ostatniej dekady firma sprzedała ponad pięć tysięcy samolotów.

Jak donosił niedawno serwis _ BBC, _ używanie prywatnych samolotów w Chinach jest w tej chwili dość mocno limitowane. Ale, jak podkreślał komentator serwisu, ewentualna liberalizacja da CAC przewagę nad konkurentami, dzięki dostępowi do technologii pozwalającej na szybką ekspansję.

PAP/EPA
PORT W PIREUSIE - Pekin na greckiej wyprzedaży W listopadzie 2008 roku chiński gigant transportowy China Ocean Shipping Company zawarł wart 3,4 mld euro kontrakt na użytkowanie przez 35 lat terminalu kontenerowego w największym greckim porcie w Pireusie.

Chińczycy zobowiązali się, że między 2007 a 2015 rokiem możliwości przeładunkowe portu zwiększą się z 1,4 do 3,7 mln kontenerów.

Remko Tanis/CC BY-NC-SA 2.0/Flickr
EDP - zielona energia z AmazoniiW grudniu ubiegłego roku rząd Portugalii potwierdził, że chińskie przedsiębiorstwo Three Gorges Corp za 3,5 mld dolarów kupi 21 proc. udziałów w państwowej firmie EDP - Energias de Portugal SA, która produkuje i sprzedaje energię elektryczną w Portugalii i Hiszpanii.

Do transakcji zmusił rząd w Lizbonie kryzys i konieczność pozyskania środków ze sprzedaży państwowych firm.

Three Gorges zarządza wybudowaną za 26 mld dolarów wielką elektrownią wodną na rzece Jangcy. _ Wall Street Journal _ donosił, że umowa pozwoli Chińczykom uzyskać dostęp do zasobów energii odnawialnej w Brazylii, gdzie Portugalczycy są jej największym producentem. Rząd w Lizbonie liczy na to, że Chińczycy zainwestują w ekspansję 8 mld euro.

PAP/EPA/THAMES WATER
THAMES WATER - Londyńczycy piją chińską wodę

W styczniu tego roku chiński fundusz CIC kupił 8,7 proc. udziałów w firmie dostarczającej wodę m.in. mieszkańcom stolicy Wielkiej Brytanii. To największy dostawca wody w tym kraju. Każdego dnia do domów Brytyjczyków płynie 2,6 gigalitrów wody. Ceny transakcji nie ujawniono. Spekuluje się, że udziały kosztowały od 0,9 do 1,1 mld dolarów.

AP/Fotolink/East News
OPTI - inwestycja w przyszłość

Chińska gospodarka potrzebuje surowców. Według szacunków Międzynarodowej Agencji Energii za pięć lat połowa światowego zapotrzebowania na ropę będzie pochodzić z Chin.

Nie dziwi więc, że firmy z tego kraju inwestują w branży wydobywczej. W listopadzie ubiegłego roku oficjalnie została zatwierdzona umowa sprzedaży kanadyjskiej firmy OPTI chińskiemu państwowemu koncernowi naftowemu CNOOC.

Kanadyjczycy zapłacili 2,1 mld dolarów za firmę wydobywającą piaski bitumiczne - stanowiące luźną mieszaninę ropy naftowej, innych bituminów, piasku lub mułu - w prowincji Alberta. Według niektórych szacunków tamtejsze złoża ropy są trzecie co do wielkości na świecie. Problemem jest jednak koszt jej wydobycia, dużo większy niż z konwencjonalnych złóż.

Tagi: chińskie inwestycje, volvo, wiadomości, strategie firm, wiadmomości, kraj, gospodarka, strategie, najważniejsze, czołówki, case study, galeria
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz