Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Danone zarabia dzięki kobietom

Danone zarabia dzięki kobietom

Jak się okazuje większość klientów firmy Danone to kobiety w średnim wieku. Dzięki nim właśnie międzynarodowemu koncernowi udaje się utrzymać pozycję lidera w swoim sektorze.

Danone to światowy lider w produkcji jogurtów, serków i innych przetworzonych wyrobów mleczarskich oraz w produkcji butelkowanej wody mineralnej. Na razie zadowala się drugim miejscem na międzynarodowym rynku ciastek i wyrobów zbożowych, choć i tu myśli o pozycji lidera.


Kilka lat temu Grupa Danone zdefiniowała pięć nowych, strategicznych dla siebie rynków, uznając za nie Chiny, Indonezję, Rosję, Meksyk i Stany Zjednoczone. Dziś 25 proc. sprzedaży całej grupy trafia właśnie tam, a Danone podobne nadzieje wiąże teraz z Afryką Północną i krajami Bliskiego Wschodu.

Grupa skupia w swoich rękach całkiem sporą kolekcję marek przemysłu spożywczego, rozpoznawanych niemal na całym świecie. Wśród produktów mleczarskich jest to „Danone", "Actimel", „Activia" i „Danonino". Produkowana przez koncern woda w butelkach sprzedawana jest pod marką „Evian", „Volvic", „Wahaha", „Vitalinéa" (która w niektórych krajach występuje jako „Taillefine", „Vitasnella" lub „Ser") i „Aqua", natomiast ciastka i produkty zbożowe - pod marką „Lu" i „Prince".

Rynki lokalne motorami rozwoju

Tymczasem cztery najsilniejsze marki grupy to „Danone", „Evian", „Lu" i „Wahaha". Każda z nich przynosi rocznie obrót rzędu 1 miliarda euro (dla porównania obrót całej grupy w 2005 roku to 13,024 miliarda euro).

„Danone" to marka numer 1 na świecie wśród tzw. świeżych produktów mleczarskich. Jest obecna w 40 krajach. Do niej należy 20% światowego rynku serków, jogurtów i deserów mlecznych.

Tymczasem „Evian" to marka znana w 125 krajach, gdyż jest to najlepiej sprzedawana woda mineralna na świecie. Co roku koncern sprzedaje ponad 1,5 miliarda butelek.

„Lu" to na rynku herbatników druga marka na świecie. Ciasteczka z logo „Lu" stanowią dla Danona blisko połowę całej sprzedaży ciastek.

Natomiast „Wahaha" (w tłumaczeniu: śmiejące się dziecko), to w Chinach lider w zakresie napojów chłodzących, takich jak woda, herbata, napoje i soki owocowe. Co roku Danone sprzedaje tam ponad 1,5 miliarda litrów napojów.

Zarządzający firmą twierdzą jednak, że blisko 80% obrotu całej grupy realizowane jest przy udziale mniejszych marek narodowych, kontrolowanych przez Danona, które są liderami na rynkach lokalnych. I tak np. Aqua jest liderem w Indonezji, Dannon i Stonyfield w Stanach Zjednoczonych, Naya w Kanadzie, Bolshevik w Rosji, Opavia w Czechach, Frucor w Australii i Nowej Zelandii, Bonafort w Meksyku, Fontvella w Hiszpanii, Milkuat i Biskuat w Malezji.

50 000 jogurtów dziennie


Danone zajmuje się produkcją żywności od ponad 30 lat, chociaż historia firmy jest nieco dłuższa. zaczyna się, kiedy na początku XX wieku Isaac Carasso założył mały sklepik z jogurtem w Barcelonie. Nazwał go "Danone", co miało byc nawiązaniem do imienia jego syna - Danone - tak mówi się zdrobniale o małym Danielu. Młody przedsiębiorca zdawał sobie sprawę, że nie wygra z nowoczesnymi metodami fermentacji mleka, które doskonalono w Instytucie Pasteur'a w Paryżu i dlatego postanowił uruchomić na szerszą skalę produkcję wykorzystującą tradycyjne metody produkcji jogurtu.

Przyjęta koncepcja okazała się sukcesem i rosnące zyski pozwoliły uruchomić dystrybucję na Stany Zjednoczone. Firma zyskała nową nazwę Dannon Milk Products i w 1942 roku pojawiła się w Nowym Jorku. W 1947 roku Danone zrewolucjonizował jogurtowy rynek uzupełniając biały krem o owocowe dodatki. W ciągu pięciu lat produkcja wzrosła z 648 kubków do 50 000 dziennie.

W 1966 r. w wyniku połączenia dwóch firm branży szklanej - Boussois (B) i Souchon Neuvessel (SN) powstaje BSN. BSN wkrótce osiągnął ogromne zyski i przejmując w 1970 r. firmę Evian, Kronenbourg oraz Société Européenne des Brasseries wszedł na rynek żywności. W 1973 roku, po bardzo długich negocjacjach, BSN łączy się z Gervais-Danone, tworząc największego francuskiego producenta żywności.

Po kolejnych kilku latach koncern pozbył się branży szklanej i rozwija działalność poza Francją, a w następnych latach - również poza Europą.

Na polskim rynku Danone pojawił się w 1990 r. Na początku firma jedynie importowała produkty spożywcze, jednak po dwóch latach otworzyła pierwszą swoją fabrykę w Warszawie (dawne ZM Wola), a po trzech latach - w Bieruniu.

Ekspansja poza Francję

Strategia rozwoju Grupy Danone od około 10 lat opiera się na zdobywaniu nowych rynków zbytu i zwiększaniu poziomu sprzedaży swoich produktów poza starą Europą. Szczególne nadzieje koncern wiąże z wodą butelkowaną i rynkami w Azji oraz Afryce.

W Azji dodatkowo - szczególnie w Indiach, Malezji i Indonezji - stale rośnie również sprzedaż ciastek i tzw. „snacków". Lokalna marka „Tiger" jest ciastkowym liderem na tamtym rynku.

Franck Riboud, dyrektor generalny Grupy Danone, twierdzi, że sukcesy firmy na nowych rynkach pozwalają koncernowi być mniej zależnym od sytuacji na swoim pierwotnym rynku, we Francji.

Dzisiaj bowiem blisko 80% sprzedaży Danona odbywa się poza Francją, a prawie 50% poza Europą Zachodnią.

Sprzedaż rośnie

Strategia rozwoju Grupy Danone, wprowadzona i nadzorowana przez Francka Ribouda, przynosi koncernowi spodziewane efekty.

W 3 kwartale 2006 roku Danone odnotował 9,5 procentowy wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego ( 9,1% za pierwsze 9 miesięcy 2006 r. przy obrocie 10,772 miliarda euro).

W 2006 roku motorem wzrostu sprzedaży były przede wszystkim napoje (wzrost o ponad 13%), sprzedawane głównie w Azji (+18,5%) i pozostałej części świata (+15,6%), poza Europą (w Europie +4,8%).

W 1996 roku kapitał akcyjny Danona wynosił 8 miliardów euro, po 9 latach, w 2005 roku było to już 23 miliardy euro. Według danych zysk netto na jedną akcję za 2006 rok powinien być wyższy niż 15%.

W ostatnich komunikatach giełdowych dla akcjonariuszy Danone podniósł prognozy wzrostu kursu akcji na 2007 rok z 5-7% rocznie do 6-8% przy oczekiwanym, wyższym niż 20-procentowy, wzroście zysku z działalności operacyjnej.

danone
Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie