Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
Geox
29.03.2006 11:51

Geox - światowy biznes o włoskiej proweniencji

W trakcie siedmiu lat zatrudnienie w Geoksie zwiększyło się gigantycznie. Na początku swego istnienia buty projektowało i produkowało 5 osób. Teraz jest ich 5000, a produkty tej marki sprzedają się w 68 krajach w 105 sklepach firmowych i kilkuset sklepach partnerskich.

Podziel się
Dodaj komentarz

Firma Geox powstała na początku lat 90-tych w północno-wschodnich Włoszech, czyli w środowisku najlepszych marek Półwyspu Apenińskiego: Benetton, Luxottica i Diesel. Założyciel i dyrektor zarządzający Mario Moretti Polegato w 2002 został „przedsiębiorcą roku" według Ernst&Young.

Od grudnia 2004 roku spółka jest notowana na giełdzie w Mediolanie. Zyski w 2004 roku przekroczyły 340 milionów euro, z czego 45% pochodzi z eksportu. Oznacza to 34 - procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego.

Miliony euro 31.12.2001 31.12.2002 31.12.2003 31.12.2004
Przychody 147.777 180.260 254.052 340.050
Ebitda 16.101 31.150 50.031 87.355
Wynik netto 7.514 19.440 30.699 56.625

Z założycielem i dyrektorem spółki Geox rozmawia Patrizia Musso.

*Skąd inspiracja do stworzenia nowej marki obuwniczej? *

Mario Moretti Polegato: Powstanie marki było przypadkowe i ściśle wiąże się z moimi sprawami osobistymi. Po ukończeniu studiów zacząłem pracować w rodzinnej firmie. Miałem zająć się wprowadzeniem marki na nowe rynki zbytu, a nawet stworzeniem nowych rynków. W związku z tym wyjechałem na konferencję do Nevady. Własnie tam - nie wiedzieć czemu akurat w Stanach Zjednoczonych - zaczęły mnie boleć stopy z powodu niewygodnych butów. Było strasznie gorąco. Wtedy pomyślałem: to jest to!

I postanowiłem moją intuicję wykorzystać. Po moim powrocie do Włoch zamknęliśmy się z innymi projektantami w małym domowym laboratorium i zaczęliśmy testować buty z przepuszczalną gumową podeszwą, która umożliwiłaby przepływ powietrza, ale nie pozwoliłaby na dostanie się do wewnątrz wody.

W końcu postanowiliśmy wykorzystać do produkcji materiał przygotowany przez specjalistów NASA. Zajęliśmy się dystrybucją we Włoszech i w całej Europie, a następnie na świecie. Niezwykle trudno bylo przekonać odbiorców do potencjału tejże innowacji. My jednak wierzyliśmy w nasz pomysł. Tak powstał Geox - firma, która jako pierwsza wprowadziła na rynek "oddychające buty". * *

Czy każdy rynek traktujecie indywidualnie, czy dystrybucja, komunikacja marketingowa ma charakter globalny?

Mario Moretti Polegato: Technologia pozostaje ta sama dla wszystkich rynków zbytu.


Martin Luther King powiedział w 1963 roku „I have a dream". Również my mamy marzenia: chcemy zmienić sposób myślenia i poprawić jakość życia wszystkich ludzi na świecie. Jednakowo. Zwracamy równocześnie uwagę na panującą modę (style, kolory, kształty) w każdym kraju i staramy się zaspokoić gusty i potrzeby wszystkich - jakże różnych - klientów.
Nazwa marki powstała z połączenia słowa „geo" (gr. Ziemia) i litery „x", która ma symbolizować nowoczesne technologie.* Możecie się pochwalić szeroką i dobrze zorganizowaną siecią dystrybucji. Ważnym jej elementem są Wasze sklepy. Skąd pomysł na tak oryginalny design sklepów obuwniczych? * *Mario Moretti Polegato: *Wszystkie sklepy znajdują się na najważniejszych handlowych ulicach miast i galeriach. Wszystkie są zaprojektowane w zgodzie z jedną ideą: gwarancją swobodnego kontaktu z marką.

Wszystkie buty są łatwo dostępne, w większości umieszczone - każdy na osdobnym haczyku. Pozostałe egzemplarze umiesciliśmy na kwadratowych półkach. Panuje styl minimalistyczny, praktyczny. Stawiamy na funkcjonalizm, a nie dekoracje. **


*Jaką strategie komunikacji marketingowej przyjęliście, żeby promować innowacyjną, ale jednocześnie drogą markę? *


*Mario Moretti Polegato: *Stopień rozpoznawalności marki mamy zadowalający, jak na stosunkowo młodą międzynarodową markę. Wszystkie nasze reklamy krzyczą wręcz o naszej dbałości o najnowocześniejsze technologie produkcyjne i projektowe. Każda nasza reklama to obietnica wysokiej jakości. Taką obietnicą jest również wysoka cena.

"Oddychające buty" (wł.scarpa che respira) - zwłaszcza na poziomie wizualizacji - to niezwykle udane, skuteczne i doskonale identyfikowane hasło przewodnie naszej marki. Od początku istnienia marki stawiamy na komunikację innowacji.

10% obrotów przeznaczamy na reklamę. Najchętniej reklamujemy się w prasie i telewizji, choć zainwestowaliśmy również w działania internetowe tworząc stronę internetową www.geox.biz.

Globalizacja zmusza nas do skonstruwania wartości przewdniej naszego działania, który mógłby kierować rozwojem firmy i produktu (tzw. marketing driven). Kierunek tego rozwoju jest bowiem uwarunkowany od inspirującego feedbacku, który otrzymujemy od klientów.



Tagi: Geox, strategie firm, manager, strategie, case study
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz