Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Kawa w kapsułkach podbija rynek. Kogo boli sukces Nespresso? [WIDEO]

Kawa w kapsułkach podbija rynek. Kogo boli sukces Nespresso?

Fot. monkeybusinessimages
/iStockphoto

Kawa w kapsułkach cieszy się coraz większą popularnością. Nespresso, pionier i lider branży, zarabia na swoim systemie krocie. Jedynie bilans ekologiczny pozostawia wiele do życzenia.

Kolorowe aluminiowe kapsułki błyszczą oświetlone sklepowymi lampami. Za ladą schludnie ubrane ekspedientki doradzają klientom kupującym kawę Nespresso. Łagodna czy intensywna? Mocna czy szlachetna? W osobnym pomieszczeniu członkowie Klubu Nespresso popijają Espressi, w tym celu muszą przedstawić kartę klubową lub brelok do kluczy. Dwa kroki dalej mogą wybierać w ofercie okularów słonecznych Armani i Dolce&Gabbana.

Szwajcarskiemu koncernowi spożywczemu Nestlé udało się wykreować z kawy w kapsułkach produkt lifestylowy. Do koncepcji Nespresso należą zarówno ekskluzywne sklepy, jak ten w luksusowym berlińskim domu towarowym KaDeWe, jak i sama sugerowana ekskluzywność - kapsułki są dostępne tylko w firmowych sklepach lub w internecie w cenie od 35 do 39 centów za sztukę. Hollywoodzka gwiazda George Clooney promuje kawę nazywaną przez Nespresso Grand Cru, co jest właściwie terminem zarezerwowanym dla drogich win.

Zobacz Georga Clooneya i Johna Malkovicha w reklamie Nespresso:


Kawa w kapsułkach w duchu epoki

Pomysł się sprawdził: Według danych koncernu w ubiegłym roku obrót Nespresso wyniósł trzy miliardy franków szwajcarskich, co oznacza ponad 20 procentowy wzrost. Firma jest obecna w ponad 50 krajach. Co minutę na całym świecie wypijanych jest 12.300 filiżanek kawy Nespresso, o 2.300 więcej niż w 2009 roku. Porcjowana kawa dobrze współgra z duchem epoki, coraz większą liczbą singli i modą na szybki łyk kawy w biegu. We Francji i Szwajcarii w ofercie Nestlé znajdziemy już nawet herbatę w kapsułkach.

Jest jednak pewien problem. Oferowane na rynku systemy kawy w kapsułkach przyczyniają się do powstawania odpadów, które nie są koniecznością. Organizacje ekologiczne krytykują: Właśnie tak nie powinno wyglądać wprowadzanie produktu na rynek - mówi Benjamin Bongardt, ekspert ds. odpadów w organizacji na rzecz ochrony środowiska Naturschutzbund. Według ekologów, na jedną kapsułkę przypada około 1,13 gram aluminium; uwzględniając dane o sprzedaży Nespresso daje to na minutę 14 kg aluminium - i 834 kg na godzinę.

Przeczytaj wywiad Money.pl



W Biegu Cafe: Polski Starbucks, tylko z piwem

Zobowiązania Nespresso dają nadzieję

Jeśli chodzi o bilans ekologiczny swoich produktów, Nespresso - niezależna firma w grupie Nestlé - zwraca uwagę na uruchomiony w 2009 roku program Ecolaboration. Założenia programu dają nadzieję: Do 2013 roku firma zobowiązała się ograniczyć o 20 procent emisję CO2 przypadającą na wyprodukowanie każdej porcji kawy oraz do nabywania 80 procent kawy w ramach firmowego programu AAA Sustainable Quality Program.

Celem programu jest związanie plantatorów z przedsiębiorstwem, poprzez zagwarantowanie im odbioru produktów, co ma pomóc w stworzeniu zrównoważonych procesów produkcji rolnej. W tym celu Nespresso współpracuje także z Rainforest Alliance. Jednak certyfikatowi jakości tej organizacji proekologicznej zarzuca się, że produkty oznaczone tym symbolem sprawiają jedynie wrażenie wytwarzanych i sprzedawanych zgodnie z zasadami Fair Trade, a w rzeczywistości są instrumentem służącym poprawie wizerunku producentów.

Na drugiej stronie zobaczysz filmik, który ma wyperswadować Clooneyowi współpracę z Nespresso

Dlatego też szwajcarska organizacja Solidar Suisse wezwała Georga Clooney`a do wywierania presji na Nespresso. Firma powinna sprzedawać kawę zgodnie z polityką Sprawiedliwego Handlu oraz stawiać na wiarygodne certyfikaty. W odpowiedzi firma Nespresso stwierdziła: Firma jest przekonana, że Nespresso robi już teraz dużo więcej dla długofalowej poprawy jakości życia plantatorów oraz ich rodzin i pracowników, niż żąda od niej w swojej kampanii szwajcarska organizacja.

Ty też możesz napisać do Georga Clooneya:


W przypadku recyklingu firma postawiła sobie już w 2009 roku za cel zwiększenie wydajności do 75 procent. Według danych Nespresso, w 2010 roku firma osiągnęła już 60 procent zakładanego celu. Aby osiągnąć taki wynik firma wprowadziła częściowo własny system zbiórki opakowań wtórnych. W sklepach Nespresso w Austrii oraz sklepach partnerskich, a nawet w niektórych gminach, pojawiły się specjalne punkty zbiorcze zużytych kapsułek. W tej chwili jest ich łącznie 780.

Wydajność recyklingu nierówna poziomowi recyklingu

Zasadnicze pytanie brzmi, ilu pijących kawę faktycznie korzysta z takiego systemu. - Za każdym razem kiedy konsumenci muszą z własnej inicjatywy zwrócić coś bez kaucji, nie funkcjonuje to zbyt dobrze - mówi Indra Enterlein z Naturschutzbund. - Faktyczny światowy poziom recyklingu jest znacznie mniejszy niż wydajność recyklingu. Oznaczałoby to, że w ubiegłym roku ponad 40 procent zużytych na świecie kapsułek nie zostało poddanych recyklingowi.

Aluminium poddane procesowi recyklingu wykazuje te same cechy jak nowo wyprodukowane, a sam proces związany z odzyskiem surowców wtórnych wymaga tylko pięciu procent energii potrzebnej do produkcji tzw. aluminium pierwotnego. Sama produkcja jest bardzo energochłonna i nie bez ryzyka. Na wyprodukowanie jednego kilograma aluminium potrzeba około 13 kilowatogodzin energii. Do produkcji tego stopu potrzebna jest także ruda boksytu.

Nespresso stworzyło rynek

- Przy wydobyciu boksytu karczowany jest las deszczowy i niszczone są całe połacie cennych terenów - mówi Indra Enterlein z Naturschutzbund. Ubocznym procesem produkcji aluminium jest także toksyczny czerwony szlam. W ubiegłym roku na Węgrzech doszło do rozszczelnienia jednego ze zbiorników poprodukcyjnych i czerwona maź zalał dwie miejscowości niszcząc je doszczętnie.

Naturschutzbund krytykuje stosowanie aluminium także dlatego, że wzrasta popyt na ten metal. - Problemem jest to, że Nespresso stworzyło rynek, którego wcześniej nie było - mówi Enterlein. W ten sposób powstaje nieuchronnie więcej aluminium pierwotnego, które jest po części potrzebne nawet do produkcji wyrobów z aluminium recyklingowego. - Jeśli Nespresso poważnie traktuje swoje zapowiedzi ochrony środowiska, to firma powinna zredukować stosowanie aluminium w swoich produktach.

Jednak firma wcale nie zamierza tego robić - w końcu aluminiowe kapsułki z kawą są prawdziwą kopalnią złota. System producenta kawy ma także korzyści dla środowiska: Kto parzy tylko pojedyncze filiżanki kawy zamiast całego dzbanka, ten wylewa znacznie mniej.

Więcej na temat rynku kawy w Money.pl
Tchibo ma problem. Przespali kapsułki
W ciągu najbliższych trzech lat firma che przebudować ponad 800 filii w Niemczech oraz działy w supermarketach. Wszystkich swoich pracowników uczy też tajników parzenia espresso.
Z kawą na podbój świata. Na celowniku...
Starbucks zamierza zreorganizować swoją strukturę korporacyjną, by w przyszłości połowę przychodów uzyskiwać poza USA.
Co jest lepsze od Georgea Clooneya?
Odpowiedź zna seksowna Camilla Belle.
kawa, george clooney, nespresso, kapsułki
Die Zeit
Czytaj także
Polecane galerie