Długi i zobowiązania PLL LOT rosną, sięgnęły już 1,15 mld zł. Narodowy przewoźnik ratuje się wdrażając program ratunkowy. Jednym z wariantów jest sprzedaż majątku - w tym EuroLOT-u, spółki obsługującej linie krajowe. Taką decyzję może dziś podjąć Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy.
PLL LOT ratuje się przed plajtą, wdrażany jest program naprawczy, ale długi rosną. Największym problemem spółki jest zachowanie płynności finansowej. Utrudnia to spadająca liczba pasażerów i cen biletów. Liczba przewiezionych przez LOT osób zmniejszyła się od września 2008 roku do września tego roku o blisko 12 procent, z 3,91 mln do 3,45 mln osób w skali roku.
źródło: PLL LOT
Ceny biletów lotniczych w Europie spadły w tym czasie średnio o 15 procent - podaje Assotiation of European Airlines (AEA).
Urząd Lotnictwa Cywilnego prognozuje spadek ruchu pasażerskiego w Polsce w 2009 o 8-9 procent. Do LOT-u, w skład którego wchodzi EuroLOT, należy niewiele ponad 28 procent rynku przewozów pasażerskich w Polsce.
3,95 mln **- liczba pasażerów PLL LOT w 2008 roku. Drugie miejsce na naszym rynku zajmuje Wizzair - 2,67 mln pasażerów, trzeci jest Ryanair - 2,37 mln.
W 2008 roku EuroLOT przewiózł 990 tysięcy osób, czyli o 55 tysięcy mniej niż rok wcześniej. Ten rok - jak prognozuje sam przewoźnik - również zakończy się spadkiem liczby pasażerów.
Władze spółki chcą ją ratować sprzedając majątek
PLL LOT nie potwierdza nieoficjalnych informacji o ewentualnej sprzedaży połączeń krajowych, czyli EuroLOT- u_ : Nie udzielamy, żadnych komentarzy przed walnym _ _ zgromadzeniem _- powiedział Money.pl Andrzej Kozłowski, rzecznik prasowy grupy.
Jednak spółka może nie mieć innego wyjścia.
Aby doszło do sprzedaży części majątku, zgodę musi wydać Skarb Państwa, który wraz z TF Silesia ma 94 procent akcji PLL LOT.
990 tys - tylu pasażerów przewiózł w 2008 roku EuroLOT, spółka zatrudnia 300 osób, ma do dyspozycji 14 samolotów.
Do grupy należą nie tylko spółki przewożące pasażerów. LOT jest również właścicielem firm obsługujących od strony technicznej i logistycznej największe porty lotnicze. Grupa jest też udziałowcem w wielu przedsięwzięciach nie związanych z lataniem.
Resort skarbu zgodził się już na sprzedaż ponad 30 procent akcji w Casinos Poland oraz - we wrześniu - pakietu ponad 1,2 miliona akcji banku Pekao. Nieoficjalnie wiadomo, że z tej operacji udało się pozyskać ponad 130 mln zł.
Spółki i majątek narodowego przewoźnika
Od 2003 roku narodowy przewoźnik jest członkiem największego globalnego sojuszu przewozów pasażerskich Star Alliance. Zatrudnia 3800 osób, z tego blisko 300 w EuroLOT. Kapitał zakładowy spółki to blisko 450 mln zł.
- EuroLOT S.A. - ma do dyspozycji 8 samolotów ATR-72 i 6 ATR-42, obsługuje połączenia między dziewięcioma lotniskami w kraju, ale lata też do 9 miast w Europie. Wykonuje też loty czarterowe.
- LOT GROUND SERVICES Sp. z o.o. - zajmuje się obsługą pasażerów, bagażu, cargo i poczty na warszawskim Okęciu.
- GTL-LOT Usługi Lotniskowe Sp. z o.o. - obsługuje pasażerów, bagaż, cargo i pocztę na lotnisku Katowice-Pyrzowice.
- WRO-LOT Usługi Lotniskowe Sp. z o.o. - obsługuje pasażerów, bagaż, cargo i pocztę na lotnisku we Wrocławiu.
- PETROLOT Sp. z o.o. - spółka zajmuje się handlem paliwem, współudziałowcem jest PKN Orlen.
- LOT Catering Sp. z o.o. - spółka produkuje posiłki i dostarcza je na pokłady samolotów, nie tylko latających w barwach LOT, ale też innych przewoźników latających do Polski.
- Central European Engine Services Sp. z o.o. - serwis i naprawa sprzętu lotniczego.
- LOT Auto Services Sp. z o. o. - serwis naziemny na lotniskach.
- PLL LOT posiada udziały w Casinos Poland, oraz w LIM Joint Ventures, spółce zajmującej się wynajmem i administrowaniem powierzchniami biurowymi.
Spółce EuroLOT rosną rodzimi konkurenci
W Polsce działa kilka firm lotniczych, które mogą przewozić ludzi i towary. Przed wejściem do Unii Europejskiej było ich 35, ale po zaostrzeniu przepisów, pozostało 6. Na razie nie zagrażają zbyt poważnie EuroLOT-owi.
Porównanie EuroLOT-u z pozostałymi przewoźnikami krajowymi | |
---|---|
firma | liczba pasażerów |
EuroLOT | 990 000 |
Air Italy Polska | 176 000 |
Jet Air | 33 000 |
Sky Taxi | 5 500 |
General Aviation | 3 600 |
Jet Service | 2 500 |
WEA White Eagle Aviation | 2 000 |
źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego, dane za 2008 rok
Air Italy Polska przewiozła w 2008 roku blisko 176 tys. pasażerów. Jest
ona wiodącym w kraju przewoźnikiem czarterowym, który wykonuje loty na trasach
europejskich i międzykontynentalnych, na rzecz polskich i zagranicznych biur podróży. Jej flota to trzy Boeingi dalekiego zasięgu. Lata z Warszawy oraz z Katowic, Gdańska, Poznania i Wrocławia. Air Italy Polska wchodzi w skład Grupy Air Italy.
*Jet Air *w 2008 roku przewiózł blisko 33 tys. pasażerów. Jeszcze w 2007 roku latał dla LOT-u. Po rozwiązaniu umowy liczba pasażerów przewiezionych przez firmę spadła o 30 proc. Firma obsługuje trasy krajowe. Lata między innymi do Warszawy, Łodzi, Wrocławia, Poznania i Gdańska. Obsługuje też trzy linie zagraniczne do Drezna, Wiednia i Turku. Flotę stanowią trzy 18-miejscowe BAE Jetstream 32.
SkyTaxi przewiózł przed rokiem 5,5 tys. pasażerów. Były to głównie loty czarterowe realizowane na zamówienie klientów z kraju i zagranicy. SkyTaxi lata dwoma samolotami SAAB 340.
*General Aviation *- w ubiegłym roku przewiózł 3,6 tys. pasażerów. Były to głownie loty na zlecenie firm. Wykorzystuje samoloty An-2P, PZL-104 i Beech 350, oraz śmigłowce BELL.
Jet Service lata głównie dla ludzi biznesu i VIP-ów. W ubiegłym roku z jego usług skorzystało 2,5 tys. pasażerów i były to głównie rejsy zagraniczne. Jet Service dysponuje luksusowo wyposażonymi odrzutowcami typu Cessna, oraz Bombardier.
WEA White Eagle Aviation przewiózł 2 tys. pasażerów, trzema samolotami typu ATR 42, które wykonywały loty na trasach krajowych i zagranicznych. Po spadku liczby pasażerów, zawiesza działalność.
| Komentarz Money.pl |
| --- |
| **
Andrzej Zwoliński, dziennikarz Money.pl** PLL LOT jest pod ścianą i musi się ratować. Jednak odpuszczenie sobie połączeń krajowych przez - jak by nie było - narodowego przewoźnika, oznacza prestiżową porażkę. Co prawda teraz, w kryzysie, liczba pasażerów połączeń krajowych spada, ale kiedyś to się zmieni. _ Każdy musi sobie kiedyś polatać _ mówił jeden z bohaterów filmu _ Wniebowzięci _ Andrzeja Kondratiuka, jednak z tym naszym uskrzydleniem jest wciąż kiepsko. Z usług lotniczych korzysta zaledwie 3 procent Polaków, a u naszych południowych sąsiadów, Czechów, blisko trzykrotnie więcej. Na zachodzie jest to nawet 30 procent wszystkich podróżujących. Polskie miasta i porty lotnicze sporo inwestują w rozbudowę i poprawę infrastruktury, tak więc w najbliższych latach poziom obsługi będzie rósł. Potencjał drzemiący w lokalnym rynku jest więc spory i pozbywanie się spółki na nim dominującej, może się okazać fatalnym posunięciem. |
Raport Money.pl | |
---|---|
![]() |
*Mniej latamy. Przez kryzys * Liczba pasażerów na polskich lotniskach spadła o 12,3 proc. w I połowie 2009 roku w porównaniu do tego samego okresu 2008. LOT przewiózł w tym czasie ponad 14 proc. mniej klientów. Czytaj w Money.pl |