Notowania

nestle
25.04.2008 15:07

Nestle - 8000 marek w portfolio

To największy na świecie producent żywności. Jego obroty sięgają 108 mld franków szwajcarskich.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/EPA)

Większość ludzi kojarzy Nestle z kawą i batonikami. Nescafe, KitKat, Nesquik są szeroko znane. Niewielu jednak wie, że Nestle to największy na świecie producent żywności, którego obroty sięgnęły w 2007 roku 108 miliardów franków szwajcarskich.

Nestle produkuje praktycznie wszystko, co służy do żywienia: czekoladę, batoniki, kawę, wodę mineralną, całą gamę pożywienia dla zwierząt domowych, garmażerkę, lody i inne produkty mleczne, odżywki dla dzieci, mrożonki, płatki śniadaniowe, żywność w proszku, ciastka i wiele, wiele innych.

*Najpierw były dzieci *

Historia firmy zaczyna się w latach 60. XIX wieku, kiedy to szwajcarski aptekarz, Henri Nestle opracował bazujące na mleku pożywienie dla niemowląt, które nie mogły być karmione piersią.

Pierwszy produkt pana Nestle nazywał się Farine Lactee, a jego pierwszym klientem było dziecko sąsiada, które nie tolerowało ani pokarmu matki, ani innych istniejących wówczas odżywek. Nestle dosłownie uratował je przed śmiercią głodową. Aptekarz założył własną firmę, którą w 1874 sprzedał Julesowi Monneratowi.

Nie pokonali konkurencji. Przejęli nad nią kontrolę

W tym samym czasie co Nestle powstała też amerykańska Anglo-Swiss Condensed Milk Company. Opracowała ona własny ser i inne produkty dla niemowląt. Nestle odpowiedziało własnym skondensowanym mlekiem. Obie firmy przez 30 lat ostro ze sobą walczyły, aż do połączenia w 1905 roku. Powstało Nestle and Anglo-Swiss Milk Company.

Jeszcze zanim do tego doszło, nastąpiły dwa ważne dla Nestle wydarzenia. W 1875 roku Daniel Peter, przyjaciel i sąsiad Nestle, połączył mleko i kakao tworząc mleczną czekoladę. Jego firma szybko stała się światowym potentatem, a później połączyła się z Nestle. Z kolei w 1882 Julius Maggi opracował recepturę swojego sławnego dodatku do zup i sosów. Stworzył też kostkę rosołową.

Nestle and Anglo-Swiss Milk Company jeszcze przed pierwszą wojną światową otworzyło fabryki w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Australii i Hiszpanii.

Wojna przyniosła falę rządowych zamówień

Wybuch I wojny światowej z jednej strony spowodował problemy z pozyskaniem świeżego mleka, z drugiej - przyniósł spore zamówienia rządowe. Nestle kupiło więc kilka fabryk w USA, by nadążyć z zamówieniami. _ Nestle jest właścicielem portfolio 8000 marek. Aż 20 proc. z nich przechodzi każdego roku zmiany. Obejmują one takie zabiegi jak zmniejszanie ilości cukru w czekoladzie czy dodawanie jodu do Maggi sprzedawanej w Afryce. _Gdy wojna się kończyła firma miała 40 fabryk i produkowała dwukrotnie więcej niż w 1914 roku.

Koniec pierwszej wojny oznaczał początek kłopotów. Zamówienia rządowe przestały napływać, a klienci mieli dość mleka skondensowanego oraz w proszku i powrócili do, ponownie dostępnego, świeżego mleka.

* Antidotum nas kryzys - sukces Nescafe *

Rok 1921 zamknął się pierwszą stratą w historii firmy. Na pomoc wezwano bankiera, Louisa Dapplesa, który miał zreorganizować przedsiębiorstwo.

Pojawiły się nowe linie produktów, wśród nich, najbardziej znana, Nescafe (rok 1938). Historia kawy rozpuszczalnej rozpoczęła się w 1930 roku, gdy Brazylijski Instytut Kawy poprosił Dapplesa o pomoc w poradzeniu z nadwyżką kawy. Osiem lat później pojawiła się kawa rozpuszczalna. Nescafe okazała się wielkim sukcesem.

I znowu wojna pomogła Nestle. Wymusiła zmiany struktury firmy, zapewniła zamówienia rządowe i pomogła w rozpowszechnieniu się kawy rozpuszczalnej. Wartość sprzedaży Nestle wzrosła ze 100 milionów dolarów w 1938 do 225 milionów w 1945 roku.

Powojenna fala akwizycji

Koniec wojny i okres, który po niej nastąpił, to czas najbardziej dynamicznego rozwoju w historii Nestle. Firma dodała do swojego portfolio dziesiątki nowych produktów, dokonała licznych akwizycji. W 1947 roku przejęto Alimentana S.A., producenta Maggi, w 1960 roku zakupiono Crosse & Blackwell, producenta konserwantów i pożywienia puszkowanego, w 1963 roku Nestle kupiło firmę Findus (producent mrożonek), w 1971 Libby's (soki owocowe) a w 1973 Stouffer (mrożonki).

W tym samym czasie Nescafe święciła tryumfy. W latach 1950-1959 jej sprzedaż potroiła się, a w latach 1960-1974 wzrosła czterokrotnie. W ciągu piętnastu lat po II wojnie światowej Nestle dwukrotnie zwiększyło sprzedaż. Dzięki nowym technikom produkcji w 1966 roku na rynek trafiła Nescafe Taster's Choice, pierwsza rozpuszczalna kawa w granulkach.

Coś więcej niż żywność

Niedługo później Nestle podjęło decyzję o wyjściu poza rynek żywności i w 1974 roku zakupiło duży pakiet akcji firmy L'Oreal. Najbliższe lata przyniosły kryzys. Wzrosły ceny ropy i ziarna kakaowego oraz kawy, wiele zachodnich walut straciło na wartości w stosunku do franka szwajcarskiego. Po raz pierwszy od lat 20. trzeba było podjąć radykalne kroki.

Kupiono więc amerykańską firmę Alcon, wytwórcę produktów farmaceutycznych i oftalmologicznych. Prace nad uzdrowieniem szły dwutorowo: reformowano strukturę firmy i dokonywano kolejnych akwizycji. W latach 1980-1984 Nestle pozbyło się wielu nieprzynoszących dochodów oddziałów.

Nie brakuje też kontrowersji wokół Nestle

Pod koniec lat 70. i na początku lat 80. Nestle prowadziło kontrowersyjne kampanie reklamowe w krajach trzeciego świata. Przekonywało tamtejszych rodziców do rezygnacji z karmienia piersią na rzecz swoich produktów mlecznych. Firma została oskarżona o spowodowanie śmierci wielu _ Rosnące zapotrzebowanie na zdrową żywność i coraz większa moda na walkę z otyłością powodują, że Nestle inwestuje w badania w tych dziedzinach. Nie uchroniło to firmy przed zarzutami ze strony organizacji konsumenckich, które twierdzą, że firma podaje nieprawdziwe informacje dotyczące właściwości odżywczych Envigi, gazowanej zielonej herbaty z kofeiną. _niemowląt. W krajach Trzeciego Świata istnieje poważny problem z dostępem do świeżej wody. Mleko w proszku rodzice mieszali z zanieczyszczoną wodą.

Doszło do międzynarodowego bojkotu produktów Nestle. W odpowiedzi firma zmieniła swą politykę i zaczęła przywiązywać większą wagę do zdrowego żywienia.

Kontrowersje wokół firmy są związane także z nowymi zarzutami (np. w 2004 r. informowano o korzystanie na niewolniczej pracy dzieci zatrudnianych na afrykańskich plantacjach kakao).

To nie przerwało jednak dobrej passy Nestle, o czym może świadczyć chociażby fakt przejęcia przez nią amerykańskiego giganta Carnation. Umowa o wartości 3 miliardów dolarów została podpisana w 1985 roku i była to jedna z największych transakcji w historii przemysłu spożywczego.

Przejęcia, przejęcia, przejęcia

Nestle skorzystało na upadku komunizmu i związanym z tym dostępem do rynków Europy Wschodniej. Coraz szerzej otwarty jest też rynek Chin. W lipcu 2000 roku firma uruchomiła inicjatywę GLOBE (Global Business Excellence), która uprościła jej wewnętrzne procedury i ułatwiła handel oraz produkcję na globalną skalę. W 2002 Nestle dokonało dwóch dużych przejęć. Kupiła amerykańskie firmy Dreyer i Chef America. W tym samym roku wraz z Dairy Partners Americas założyła spółkę Fonterra, a z L'Orealem powołała do życia Laboratoires Inneov.

Następne lata to kolejne przejęcia. W 2003 Nestle staje się właścicielem Movenpick Ice Cream, w 2006 przejmuje Jenny Craig, Uncle Toby's oraz Delta Ice Cream. W 2007 roku dochodzi do ważnej akwizycji - własnością Nestle stają się Novartis Medical Nutrition, Gerber oraz Sources Minerales Henniez.

Pod koniec ubiegłego roku Nestle podpisało umowę o partnerstwie z producentem luksusowych czekolad, firmą Pierre Marcolini.

Bilans

Rok 2007 Nestle zamknęło dobrymi wynikami finansowymi. Sprzedaż osiągnęła 107,6 mld franków, czyli o 9,2 proc. więcej,niż rok wcześniej. Zysk firmy wzrósł o 15,8 proc. i zamknął się kwotą 10,6 miliarda franków, czyli 27,81 franka na akcję (wzrost o 16,4 proc.).

Właśnie ogłoszone wyniki za pierwszy kwartał bieżącego roku również napawają optymizmem. Firma sprzedała towary o wartości 25,7 miliarda franków szwajcarskich, czyli o 6 proc. więcej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Koncern sprzedaje niektóre z wcześniej nabytych firm, by skupić się na rynku produktów zdrowotnych i dietetycznych. Wiadomo już, że pozbędzie się 77 proc. udziałów w firmie Alcon. Zakupi je Novartis, a transakcja o wartości 39 miliardów dolarów przebiegnie w dwóch fazach i zakończy się w 2011 roku. Krążą plotki, że pieniądze uzyskane od Novartisa zostaną przeznaczone na zakup kontrolnego pakietu akcji L'Oreala.

Potężny koncern wciąż cieszy się młodzieńczą werwą i coraz bardziej zwiększa stan swojego posiadania. Przetrwał dwie wojny światowe i dwa wewnętrzne kryzysy. Jego potęga ciągle rośnie i w najbliższym czasie nikt nie będzie w stanie jej zagrozić.

Tagi: nestle, wiadomości, gospodarka
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz