Notowania

Posiadłości dyktatorów mogą stać się finansowym utrapieniem

Mussolini upodobał sobie pałac, a Hitler kurort w górach.

Podziel się
Dodaj komentarz
(traed mawr/CC/Flickr)

Dotychczas luksusowy hotel w Berchtesgaden przynosił BayernLB milionowe straty. Teraz ma się to wreszcie zmienić. Rezydencja Hitlera ma w końcu zacząć przynosić zyski.

Najokrutniejsi w historii dyktatorzy chcieli mieć nie tylko największą władzę, ale także najpiękniejsze posiadłości. Benito Mussolini upatrzył sobie Pałac Wielkich Mistrzów na Rodos, Adolfowi Hitlerowi spodobał się Obersalzberg w bawarskich Alpach. Po przejęciu władzy w 1933 roku dyktator zrobiła z Obersalzberg swego rodzaju drugą centralę rządu. Powstał ogromny zamknięty teren z willami, bunkrami a nawet domem publicznym. To tu w górach Hitler zaplanował eksterminację Żydów i II wojnę światową.

Pół wieku później wszystko zmienić miała inwestycja BayernLB. Wiosną 2005 roku otworzono pięciogwiazdkowy hotel _ Intercontinental Berchtesgaden Resort _. Obiekt w kształcie podkowy kosztował bank 50 mln euro. Dużo szkła, dużo marmuru. Ogromny otwarty kominek przed potężną szklaną ścianą zaprasza do zabawy. Z basenu rozpościera się widok na okazałą panoramę Alp.

Wszystko jak marzenie. Ale dla BayernLB Obersalzberg jest jak dotąd koszmarem.Pięciogwiazdkowy hotel jest dla banku bardzo kosztowny. Straty należącej do banku spółki-córki Berchtesgaden International Resort Betriebs GmbH wyniosły w ubiegłym roku 3,905 mln euro. W 2008 roku deficyt wyniósł 2,937 mln euro. Od czasu ukończenia budowy przed pięciu laty bank stracił na inwestycji 18 mln euro. - _ Ogromny wpływ miał na to kryzys gospodarczy _ - mówi rzecznik BayernLB. 138 pokoi i apartamentów nie należy do najtańszych. Dwuosobowy pokój z śniadaniem oferowany jest od 265 euro.

Nie sprawdził się pierwotny pomysł, który zakładał, że na górę Hitlera będą przybywać przede wszystkim majętni Amerykanie. - _ 78 procent naszych gości pochodzi z Niemiec _, mówi dyrektor hotelu Claus Geielmann. Po II wojnie światowej cały teren przejęli Amerykanie. Do czasu wycofania się ich wojsk w 1996 roku swoje urlopy spędziło tu pięć milionów żołnierzy wraz z rodzinami. Później teren wrócił w ręce Bawarii.

Znalezienie historycznie stosownego rozwiązania dla tego terenu okazało się niełatwe. Ostatecznie rząd kraju związkowego Bawarii zdecydował się na _ koncepcję dwóch filarów _. Fatalną historię Obersalzberg postanowiono przedstawić w centrum dokumentacji. Budowa luksusowego hotelu - 500 metrów w linii prostej od centrum dokumentacji - miała wpierać turystykę i uniemożliwić pielgrzymki neonazistów. Oba pomysły funkcjonują doskonale. Ale rachunek za to płaci BayernLB.

Dla międzynarodowej sieci hotelowej Intercontinental zarządzanie _ Mountain Resort _ na Obersalzberg nie niesie ze sobą żadnego ryzyka. Intercontinental zatrudnia jedynie szefa hotelu i odpowiada za marketing. Pozostałych 150 pracowników hotelu zatrudnia bawarski bank.

Tymczasem dla Obersalzberg pojawiło się światełko na horyzoncie. Pięciogwiazdkowy hotel odczuwa już poprawę koniunktury. Po raz pierwszy pojawiła się szansa na wyjście ze strefy strat. _ Jesteśmy przekonani, że znajdziemy się w tym roku nad kreską _, mówi dyrektor Geielmann. W pierwszym półroczu obrót hotelu wzrósł o 36 procent. Ulgę odczuwa stopniowo także BayernLB. Bank, który przejął grunt w użytkowanie wieczyste, nie może tak po prostu zrezygnować z hotelu ze względu na obowiązujące długoterminowe umowy.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/247/t22007.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/kryzysowe;wakacje;jak;znalezc;najtansza;oferte,119,0,435063.html) Kryzysowe wakacje. Jak znaleźć najtańszą ofertę? Słaby złoty martwi Polaków, którzy planują urlop za granicą.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/17/t22033.jpg ) ] (http://manager.money.pl/news/artykul/portale;turystyczne;przetrwaja;nawet;kryzys,22,0,380182.html) Portale turystyczne przetrwają nawet kryzys Wartość sprzedaży ofert turystycznych przez internet rośnie o 50 procent rocznie.
Tagi: hotel, hitler, góra, bayernlb, strategie firm, wiadmomości, gospodarka, strategie, case study
Źródło:
Handelsblatt
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz