Pierwszy program współwłasności samolotów rozpoczął właśnie swoją działalność w Polsce.
Uczestnicy powstałego klubu za kwotę nie większą niż 260 tys. złotych mogą nabyć udział w samolocie Cirrus SR22 Turbo GTS .
,,Jak wynika z badań, bardzo intensywnie użytkowany przez jednego pilota samolot prywatny spędza w powietrzu 250 godzin rocznie, a 97,1 proc. czasu" - mówi Piotr Długiewicz, prezes Sky Share Club - "samolot _ Koszt nabycia udziału w samolocie nie będzie przekraczał kwoty 260 tysięcy złotych. _stoi w hangarze. Wiele kosztów ponosi się niezależnie od tego czy samolot stoi czy lata."
Sky Share Club jako pierwszy program współwłasności samolotów został oparty na modelu PMSO (Professionally Managed Shared Ownership). To projekt wymyślony i stworzony zarówno dla pilotów, jak i dla tych, którzy nie posiadają licencji.
Jak to działa?
Uczestnik programu staje się właścicielem 1/8 części konkretnego samolotu, może jednak korzystać z całej floty identycznych samolotów, które są do dyspozycji każdego uczestnika programu. W ramach programu udziałowcy przekazują samolot do zarządzania operatorowi.
Aby skorzystać z samolotu wystarczy zgłosić taką potrzebę przez Internet lub telefon i samolot jest przygotowany do lotu. Jeśli jest taka potrzeba samolot jest dostarczony z wynajętym pilotem. Uczestnik programu nie zajmuje się codziennym utrzymaniem samolotu. Po 4 latach samolot jest odsprzedawany, a przychody dzielone.
Kwota nabycia udziału jest na poziomie zbliżonym do kosztów zakupu i posiadania 30-letniego samolotu. Natomiast Oferta Sky Share Club jest oparta na samolotach Cirrus SR22 GTS w najbardziej zaawansowanej konfiguracji, które stanowią podstawę większości analogicznych programów na świecie.
Eksploatacja pierwszych samolotów planowana jest na koniec I kwartału 2008. Operatorem Sky Share Club jest Sky Share Sp z o.o., w której 100 proc. udziałów ma Air Ventures Polska S.A., powołana do rozwijania różnych projektów gospodarczych w obszarze _ general aviation. _