Notowania

Starbucks - public relations uratuje biznesplan?

Organizują konferencje nawet z okazji wymiany ekspresów. Media nie ratują jednak cen akcji.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/EPA)

Sieć kawiarni komunikuje całemu światu zakup nowych ekspresów do kawy, zmiany w przepisach i cenniku.

To jedna z czarnych owiec indeksu S&P 500 na Nasdaq. W ciągu ostatniego roku akcje potentata na kawiarnianym rynku USA taniały z 31 do 17 dolarów. Można odnieść wrażenie, ze kawiarnie zyskiwały popularność wśród klientów wprost proporcjonalnie ze spadkiem zainteresowania ze strony inwestorów.

W minionym roku miał miejsce również pierwszy w historii kwartalny spadek sprzedaży - dotyczył najnowszych barów w USA i sięgnął 1 procenta i z tej okazji zorganizowano konferencję prezentującą opinii publicznej program naprawczy. To jednak zaledwie jedno z wielu działań marketingowych, które mają na celu podtrzymanie zainteresowania mediów kawowym imperium.

*ZOBACZ TAKŻE: *

* [ McDonald's zawalczy ze Starbucks o miliard dolarów ]( http://manager.money.pl/news/artykul/mcdonalds;zawalczy;ze;starbucks;o;miliard;dolarow,83,0,313171.html )
* [ Kawa w butelkach zdobywa chiński rynek ]( http://manager.money.pl/styl/trunki/artykul/kawa;w;butelkach;zdobywa;chinski;rynek,123,0,284795.html )
* [ 100 kawiarni Starbucks w Polsce ]( http://manager.money.pl/news/artykul/100;kawiarni;starbucks;w;polsce,182,0,284086.html )
* [ Pierwsza kawiarnia Starbucks w Rosji ]( http://manager.money.pl/styl/highlife/artykul/pierwsza;kawiarnia;starbucks;w;rosji,244,0,264948.html )

Przeglądając prasę i wydawnictwa internetowe można zauważyć, że zarząd zdecydował się odświeżyć wizerunek firmy inwestując w public relations. Firma komunikuje wszystko. Oprócz komunikatów spółki i raportów finansowych w mediach aż roi się od hucznych zapowiedzi... wymiany ekspresów lub wprowadzenia zmian w menu.

Kolejna z serii takich konferencji miała miejsce w minioną środę. Prezes Howard Schultz przedstawił zarządowi i zaproszonym gościom Mastrenę - zupełnie nowy i idealny ekspres do kawy. Prezes z poważną miną opowiadał o jego niezawodności w spienianiu mleka i mieleniu ziaren. Nowy ekspres firmy Thermoplan ma być według elementem długotrwałej strategii podnoszącej jakość produktów i usług Starbucks.

_ Starbucks kupuje 65 proc. kawy z plantacji ekologicznych. Szczyci się nie tylko tym, ale również i faktem, że płaci im sprawiedliwe stawki, co na rynku kawy nie jest wciąż standardem. _

Po co jeszcze zarząd Starbucks spotyka się z dziennikarzami? Choćby po to, żeby zakomunikować wprowadzenie wyłącznie zirnistej kawy do wszystkich barów.

Jedną z najciekawszych akcji tego typu była informacja prasowa o szkoleniach dla pracowników Starbucksa. Żeby o tym było głośno, zamknięto na jeden dzień ponad 7000 lokali - oczywiście po to, żeby napisano o szkoleniach. Udało się.

Podczas gdy firma "sprzedaje" informacje o ciągłym podnoszeniu jakości, ceny akcji nadal tanieją. Dlaczego? Eksperci twierdzą, że jest to wynik zbyt dużego zaangażowania w rozwój sieci, szeroką ekspansję poza USA, a zbyt małego zainteresowania produktami i zmianami trendów na rynku.

Są już jednak zapowiedzi, że jeszcze w tym roku Starbucks zwolni tempo. Prawdopodobnie zostanie zamkniętych 100 najmniej rentownych barów. Ograniczony zostanie też plan otwarcia w 2008 roku 1600 barów w Stanach Zjednoczonych. Docelowo powstanie ich najwyżej 1175. Obecnie na sieć składa się 10 000 lokali w USA i ok. 5000 poza Stanami.

Ostatnio zarząd postanowił skierować public relations również na internetowe tory. Powstał serwis społecznościowy mystarbucksidea.com, gdzie klienci mogą wymieniać się opiniami na temat kawy, brać udział w ankietach. Na sprzedaż to nie wpłynęło, ale była okazja, by zakomunikować to mediom. Podobnie jak w przypadku mobilnego serwisu informacyjnego.

Nie tak dawno w mediach Starbucks chwalił się wprowadzeniem bezprzewodowego internetu w swoich barach. Żeby było o nim głośno, wprowadzono też w kawiarniach bezprzewodowy dostęp do iTunes.

Wkrótce w planach jest z kolei energiczne wejście na rynek napojów energetyzujących. Za pewne nie jest to kolejny element biznesplanu, ale po prostu akcja PR-owa.

Tagi: starbucks, wiadomości, gospodarka
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz