Notowania

Starbucks wart więcej niż Lufthansa i Adidas

Ubiegły rok był dla firmy rekordowy. Howard Schultz, szef koncernu, chce, by marka Starbucks przestała oznaczać jedynie kawę.

Podziel się
Dodaj komentarz
(MissTurner/CC/Flickr)

*Pierwsza kawiarnia Starbucks pojawiła się przed 40 laty. W dniu jubileuszu szef firmy Howard Schultz prezentuje nową strategię: w przyszłości koncern ma być kojarzony z czymś więcej niż kawą. Chce urosnąć do rangi giganta dóbr konsumpcyjnych. *

Powodem dla którego Howard Schultz wrócił do firmy był między innymi zapach spalonego sera. Przenikliwa woń oferowanych przez Starbucks kanapek niszczy atmosferę kawiarni, która była kiedyś wizytówką sieci. Firma rozwijała się jednak zbyt szybko. - _ Zapomniano przy tym o jakości _ - przyznaje Schultz, który postanowił znów wziąć sprawy w swoje ręce.

Po ośmiu latach przerwy, na początku 2008 roku, stanął ponownie na czele Starbucks, aby wyprowadzić z kryzysu największą sieć kawiarni na świecie. Dzisiaj, dokładnie 40 lat od otwarcia w Seattle pierwszego lokalu Starbucks, współtworzony przez Schultza koncern odnosi największe sukcesy w swojej historii.

Rok 2010 był dla Starbucks rekordowy. Marża operacyjna wyniosła 17,4 procent i była dwa razy wyższa, niż w roku 2008. Na giełdzie koncern jest obecnie wart więcej niż Lufthansa czy Adidas. Jednak Schultzowi to nie wystarcza.

Charyzmatyczny menedżer z chce z sieci kawiarni Starbucks stworzyć koncern dóbr konsumpcyjnych. W supermarketach, poza kawą, mają się pojawić w przyszłości także batoniki musli, snaki oraz napoje fitness, a wszystko to pod marką Starbucks. - _ Pracujemy nad strategią health i wellness, którą przedstawimy we właściwym czasie _ - zapowiada Schultz.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/106/t84586.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/case_study/artykul/najbardziej;nielubiane;firmy;w;usa,37,0,751397.html) Najbardziej nielubiane firmy w USA
Schultz zmienił także znak rozpoznawczy firmy. Z zielonego logo z charakterystyczną syreną zniknął napis _ Starbucks Coffee _, bo dziś Starbucks ma symbolizować coś więcej, niż tylko kawę.

-_ Będziemy pierwszym przedsiębiorstwem operującym w obu kanałach _ - mówi z entuzjazmem Schultz. Ani Coca Coli ani Pepsi nie udało się dotychczas odnieść sukcesu, zarówno z własnymi filiami jak i w supermarketach. A markę Starbucks klienci mają dostać nie tylko w prawie 17 tys. kawiarni.

Szef koncernu zapowiedział już pierwsze działania. Na początku marca Starbucks rozwiązał umowę z koncernem spożywczym Kraft na dystrybucję swoich towarów w supermarketach, bo Schultz postanowił, że Starbucks weźmie cały marketing w swoje ręce.

Kawa rozpuszczalna _ Via _ będzie w przyszłości sprzedawana w supermarketach w Chinach, Hongkongu i na Tajwanie. Dzięki partnerstwu z producentem kawy Green Mountain Coffee, koncern Starbucks przygotowuje się do podbicia szybko rozwijającego się amerykańskiego rynku kawy w kapsułkach. Kapsułki z kawą od Green Mountain podbiły już rynki w USA. W Niemczech kupimy kapsułki z kawą dla systemu _ Tassimo _. Dzięki współpracy z jednym z operatorów hoteli, produkty Starbucks mają trafić również do 500 tys. luksusowych pokoi hotelowych. - _ Przed nami wspaniałe czasy _ - cieszy się Schultz.

Jego wizja już raz odniosła sukces. W 1980 roku, kiedy większości Amerykanów zadowalała się piciem zwyczajnej kawy z ekspresu, ekspert marketingu wprowadził na amerykański rynek bary espresso na wzór włoski. Dobra kawa w dumnej cenie - brzmiała jego koncepcja, którą dopasował stopniowo do amerykańskich upodobań.

Kawa espresso, którą na początku serwowano z bitą śmietaną, syropem i mlekiem, jest teraz dostępna w najróżniejszych wariacjach. Zamiast pić espresso jak we Włoszech na stojąco lub siedząc na hokerach barowych, Schultz wstawił do kawiarni wygodne sofy. Zamiast _ małego, średniego czy dużego _ napoju w Starbucks dostajemy kubki wielkości _ Tall, Grande i Venti _. _ White Chocolate Mocca _ to wydatek rzędu 4,75 dolarów zamiast 50 centów za kubek zwykłej kawy. Już od samego początku Schultz chciał sprzedawać więcej niż tylko kawę. - _ Nie napełniamy brzuchów. Napełniamy serca _- wyjaśniał w amerykańskiej telewizji.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/15/t79375.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/case_study/artykul/zobacz;10;najdrozszych;przedsiebiorstw;swiata,37,0,748837.html) Zobacz 10 najdroższych przedsiębiorstw świata
Po fazie stagnacji rozwijać ma się także cała sieć Starbucks. - _ Dostrzegamy duży potencjał w Chinach _ - mówi szef koncernu. W Państwie Środka i sąsiadujących krajach jest już 800 kawiarni Starbucks. - _ Moglibyśmy mieć tysiące _ - uważa Schultz. Starbucks sprzedaje swoje napoje w ponad 50 krajach.

Potencjał wzrostu koncern dostrzega także w Ameryce, gdzie Starbucks posiada już około 11 tys. kawiarni. John Glass, analityk w Morgan Stanley zakłada, że na najważniejszym dla firmy rynku krajowym Starbucks mógłby otwierać 300 nowych lokali rocznie, czyli prawie trzy razy więcej niż dotychczas.

Ze swoją amerykańską koncepcją kawiarni Schultz odważył się wejść także na rynki państw uchodzących za trudne. Jeszcze do niedawna picie kawy w miejscach publicznych w Japonii było traktowane jako nieuprzejmość – do czasu aż pojawił się koncern z zieloną syreną w logo. Starbucks odniósł sukces także w Austrii, gdzie dominowały dotychczas bogate w tradycje kawiarnie. Jest jednak jeden kraj, gdzie jak dotychczas Schultz nie odważył się wejść na rynek: Włochy. I sam doskonale wie, dlaczego.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/25/t19225.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/case_study/artykul/nestle;zarobilo;26;mld;euro;i;chce;wiecej,166,0,773542.html) Nestle zarobiło 26 mld euro i chce więcej Wzrost sprzedaży w 2011 roku powinien wynieść od pięciu do sześciu procent, szacuje firma.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/182/t130998.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/case_study/artykul/hugo;boss;triumfuje;rekordowym;zyskiem,24,0,766232.html) Hugo Boss triumfuje rekordowym zyskiem Poprawa koniunktury pomogła producentowi mody powrócić do strefy zysków.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/92/t117084.jpg ) ] (http://manager.money.pl/strategie/case_study/artykul/najlepsza;inwestycja;w;tym;roku;-;sztuka,69,0,743237.html) Najlepsza inwestycja w tym roku - sztuka Zamożna Europa i nowobogacka Azja zażarcie walczyły ze sobą o ikony kultury.
Tagi: starbucks, strategie firm, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, strategie, czołówki, case study
Źródło:
Handelsblatt
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz