Notowania

Przejdź na
toyota
07.01.2009 15:44

Toyota ciągle najlepsza

Chociaż spadła sprzedaż i maleją zyski, Toyota jest największym na świecie producentem aut. Jej szefostwo nie chce zwalniać, bo obiecało to pracownikom w 1950 roku.

Podziel się
Dodaj komentarz

Minął kolejny rok i mimo kryzysu Toyota Motor Corporation plasuje się na pierwszym miejscu jako producent aut na świecie, pisze the Japan Times.

Jej największy konkurent General Motors podał właśnie, że w poprzednim roku wypuścił na rynek 8,15 miliona aut. Tymczasem Toyotaliczy, że w tym samym czasie sprzedała 9,23 miliona pojazdów. Oznacza to, że ciągle utrzymuje swoje przewodnictwo w świecie motoryzacji, które udało się jej uzyskać w 2007 roku.

Co prawda sprzedaż lidera spadła o około 3 procent w porównaniu do 2007, ale GM - największy konkurent - zanotował dużo większy spadek zakupionych przez klientów aut: wynosił on aż 12 procent.

Mimo pozytywnych wieści szefostwo firmy ma powody do zmartwień. Zysk netto całej grupy po zakończeniu roku rozliczeniowego w Marcu 2009 roku prawdopodobnie spadnie do kwoty 550 mld. yenów - czyli zmniejszy się o 68 proc. w porównaniu do roku 2007. Będzie to jednocześnie pierwszy tak słaby wynik koncernu od 1949 roku.

W związku z tym w lutym i marcu koncern planuje zamknięcie na 11 dni wszystkich 12 fabryk w Japonii. Zresztą kryzys gnębi cały kraj: sprzedaż w grudniu spadła tam o 18%. Zmniejsza się też eksport, największy odbiorca japońskiego koncerny, Stany Zjednoczone, także zmniejszają swoje potrzeby konsumpcyjne. Amerykanie zanotowali 38-procentowy spadek sprzedaży.

W Toyocie rozpoczęły się więc gigantyczne cięcia kosztów. Obniżone zostały pensje pracowników na kierowniczych stanowiskach, zlikwidowano premie, wstrzymano inwestycje zagraniczne.

Ponieważ jednak kredo firmy brzmi "Zaufanie to klucz", Toyota do ostatniej chwili wzbrania się przed zwolnieniami pracowników. Masowe redukcje zatrudnienia miały miejsce tylko raz w historii firmy. Był to rok 1950, okres powojenny, kiedy trzeba było dokonać wyboru między restrukturyzacją, a całkowitym upadkiem. Wtedy to zarząd ogłosił, że było to pierwsze i ostatnie tego typu wydarzenie w Toyocie. Ówczesny prezydent Kiichiro Toyoda zrzekł się stanowiska. Był to wyraz szacunku dla zwolnionych pracowników.

To właśnie on w 1935 założył Toyotę. Był on synem Sakichi Toyody, słynnego wynalazcy automatycznego krosna. Kiichi poświęcił firmie całe swoje życie. W roku 1929 odbył podróż do Europy i Stanów, by dowiedzieć sie wszysktiego o samochodach, a już w roku 1930 przeprowadzał badania nad silnikami napędzanymi benzyną.

W 1935 roku światło dzienne ujrzały: prototyp samochodu osobowego A1, oraz ciężarówka G1. W roku 1958 firma zaczęła ekspansję za granicą. Pierwszym rynkiem zagranicznym były Stany, rok później sprzedaż objęła także Brazylię.

W roku 2010 koncern planuje wypuścić na rynek kolejną generację pojazdów napędzanych energią elektryczną - będzie to demonstracja zaangażowania w rozwój ekologicznych środków transportu.

Tagi: toyota, strategie firm, strategie, case study
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz