Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Wojas reaktywuje kultową markę PRL-u

Firma chciała rozpocząć produkcję Relaksów już kilka lat temu.

Podziel się
Dodaj komentarz
(PAP/Roman Jocher)

Osoby pamiętające PRL przecierają oczy ze zdumienia. W sklepach można już kupić buty, które swoim wyglądem nawiązują do czołowych produktów polskiego przemysłu obuwniczego z lat 80. Co więcej noszą tę samą nazwę - Relaks. Choć producent - Wojas S.A. zapewnia, że buty powstają z wykorzystaniem dużo nowocześniejszych technologii, w reklamie produktu chętnie wykorzystuje odwołania do historii.

Firma z Nowego Targu chciała rozpocząć produkcję Relaksów już kilka lat temu, jednak jej plany pokrzyżowały trudności w Urzędzie Patentowym. Okazało się, że o prawa do marki po upadłych w 1994 roku zakładach ubiegają się również firma obuwnicza Demar oraz projektantka mody Magdalena Gacek. - _ Jesteśmy jedyną spółka, która od dwudziestu lat kontynuuje na terenie dawnego kombinatu tradycje Nowotarskich Zakładów Przemysłu Skórzanego _ Podhale _, do którego znaku też zresztą posiadamy wyłączne prawa _ - mówił wtedy Wiesław Wojas.

Ostatecznie Urząd Patentowy przychylił się do tej argumentacji i 21 kwietnia 2011 roku, po ponad dwóch latach zabiegów, nowotarska firma obuwnicza zarejestrowała znak handlowy _ Relaks Wojas _.

Buty Relaks-duma Peerelu

  • fot: Wojas [ ( http://static1.money.pl/i/glass.gif ) ] zobacz całą galerię(http://galerie.money.pl/buty-relaks-duma-peerelu-g366951.html) Współczesne Relaksy do pierwowzoru odwołują się przede wszystkim wyglądem. Tylko niektóre z nich zostały wykonane z ortalionu, który królował w latach 80. Spora część kolekcji jest wytwarzana już z naturalnej skóry. Według producenta uzyskano w ten sposób _ idealne połączenia historii i nowoczesności _.

Róż, pomarańcz i kij hokejowy

fot. PAP/Andrzej ZbranieckiFakt, że Relaksy cieszyły się duża popularnością przed 30 laty nie świadczy jednak, że wszystkim się wtedy podobały. W okresie ostrego kryzysu po wybuchu stanu wojennego i wobec pustych półek w sklepach klienci brali wszystko, co się na nich pojawiało. Nic dziwnego więc, że w butach adresowanych pierwotnie do ludzi młodych chodzili przedstawiciele wszystkich grup wiekowych. Ludzi starszych nie odstraszały wcale jaskrawe kolory takie jak czerwień, róż czy pomarańcz. Ważne, że mieli co założyć na nogi, a dodatkowo buty całkiem nieźle sprawdzały się w trudnych warunkach ówczesnych śnieżnych zim.

O praktyczności Relaksów decydowała przede wszystkim ich ortalionowa powłoka, dzięki której idealnie nadawały się na chlapę, śnieg czy deszcz. Dodatkowo wyłożenie sztucznym futerkiem chroniło nogi przed szybkim zmarznięciem.

Wszystkie zaopatrywane były też w charakterystyczne złote logo z nazwą marki, w którym litera _ L _ była stylizowana na kij do hokeja. Ten sportowy akcent nie był przypadkowy. Relaksy produkowały bowiem Nowotarskie Zakłady Przemysłu Skórzanego _ Podhale _. Jednocześnie były one patronem Podhala Nowy Targ, jednej z najbardziej utytułowanych polskich drużyn hokeja na lodzie, która dziś chwali się 19 tytułami Mistrza Polski. Firma upadła w 1994 roku, a jej majątek od syndyka zakupił Wiesław Wojas. Dzięki temu kilkanaście lat później jego firma mogła skutecznie ubiegać się o prawo do popularnej w latach 80. marki.

Czytaj więcej o polskich markach w Money.pl
Druga młodość kultowych marek PRL-u Grupa Kolastyna zmieniła nazwę na Miraculum. Wraz z nią przypominają o sobie kosmetyki sprzed 40 lat.
Tarczyński: Sprawdź, co masarz robi ze strusia Zobacz, czego nie wiesz o najsłynniejszym polskim producencie wędlin.
Piotr i Paweł sukces zawdzięczają matce Skąd się wzięła sieć _ Piotr i Paweł _ oraz dlaczego inżynier budownictwa rzucił pracę i otworzył sklep.
Tagi: polscy przedsiębiorcy, relaks, strategie firm, wiadmomości, kraj, gospodarka, strategie, czołówki, case study
Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz