Notowania

polska
23.12.2010 10:52

368 mln zł na reklamę online. Rekord w trzecim kwartale

Trzeci kwartał dla polskiej reklamy online był bardzo dobry. Rynek zanotował 24-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. W sumie rynek reklamy internetowej wart był 368 milionów złotych. Pod tym względem Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków w Europie.

Podziel się
Dodaj komentarz
(fot. SXC.hu/guitargoa/CC)

Trzeci kwartał dla polskiej reklamy online był bardzo dobry. Rynek zanotował 24-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. W sumie rynek reklamy internetowej wart był 368 milionów złotych. Pod tym względem Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków w Europie.

Obecny wynik w porównaniu do 296 milionów złotych, odnotowanych w tym samym okresie ubiegłego roku, oznacza wzrost rynku o blisko jedną czwartą.

- Wydatki w trzecim kwartale tradycyjnie już są niższe niż w dwóch poprzednich kwartałach, co wynika z powtarzającej się sezonowości związanej z okresem wakacyjnym. Spośród segmentów rynku największy wzrost odnotował SEM, co w jakimś stopniu wiąże się z mniejszą podatnością tego segmentu na wahania sezonowe. Wśród branż coraz wyraźniejsza jest wiodąca rola finansów i telekomów, które w sumie stanowią już 30 procent wszystkich wydatków na reklamę online - mówi Piotr Kowalczyk, prezes zarządu IAB Polska. - Trendem wartym odnotowania i zgodnym zresztą z wszelkimi prognozami jest wyraźnie rosnący cały czas udział reklam wideo w całości wydatków, od ubiegłego roku wydatki te wzrosły ponad czterokrotnie i stanowią już 3,8 procent wszystkich pieniędzy wydawanych na reklamę w internecie.

Najwięcej zgarnia - bez zaskoczenia - reklama graficzna, która notuje 44 procent rynku. W stosunku do trzeciego kwartału ubiegłego roku zanotowała spadek o 3 punkty procentowe na rzecz marketingu w wyszukiwarkach - SEM (30 procent) oraz e-mail (7 procent), które zanotowały wzrosty. Nieznacznie spadły udziały reklamy efektywnościowej (model CPA), natomiast wideo utrzymuje ciągłą tendencję wzrostową. Wydatki na reklamę behawioralną balansują na granicy 1 procent.

Uwzględniając kwoty wydane w głównych segmentach rynku, największy wzrost względem trzeciego kwartału 2009 zanotowała reklama typu SEM (48 procent), najmniej display (9 procent).

Finanse, telekomunikacja oraz multimedia to sektory generujące prawie 40 procent wydatków. Dobra szybko zbywalne, zgrupowane na podstawie powyższej klasyfikacji, stanowią razem jedną ósmą (13 procent), podczas gdy dobra trwałe ponad dwukrotnie więcej (33 procent). W porównaniu do trzeciego kwartału 2009 roku struktura wydatków w sektorach produktowych jest zbliżona. Najistotniejsze różnice zanotowały: handel i czas wolny, których udziały spadły o około 5 punktów procentowych.

Wyniki raportu zbiorczego AdEx 2009, sporządzone na podstawie danych finansowych z 23 rynków Europy, plasują Polskę wśród państw o największym wzroście wydatków na reklamę online. Biorąc pod uwagę udział wydatków na reklamę online w całkowitych budżetach reklamowych, Polska znajduje się na końcu pierwszej dziesiątki, jednak utrzymując dotychczasowe tempo wzrostu można dość szybko spodziewać się wyższego miejsca w rankingu.

Tagi: polska, rynek, rynku, reklama, prezes, wzrost, telekomunikacja, handel, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz