Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
usa
30.12.2010 06:28

Aligator lepszy od Facebooka? Hity internetu 2010

Miniony rok w social media należał nie tylko do Facebooka. Serca internautów podbił Fortfiter, a wraz z nim Cezik, którego hit "Forfiter Blues" zanotował ponad 2,3 mln wyświetleń na YouTube. A porażki? Do tych należą wróżenie śmierci Naszej Klasy oraz... kampania Burger Kinga angażująca blogera Kominka.

Podziel się
Dodaj komentarz
(fot. SXC.hu/sqback/CC)

Miniony rok w social media należał nie tylko do Facebooka. Serca internautów podbił Fortfiter, a wraz z nim Cezik, którego hit "Forfiter Blues" zanotował ponad 2,3 mln wyświetleń na YouTube. A porażki? Do tych należą wróżenie śmierci Naszej Klasy oraz... kampania Burger Kinga angażująca blogera Kominka.

Ostatni rok w social mediach można podsumować krótko i zwięźle: Facebook. Serwis ten bryluje we wszystkich podsumowaniach, zarówno dotyczących rynku reklamy, społeczności jak i polskiego internetu w ogóle. Trudno się temu dziwić, w ciągu roku serwis zyskał blisko cztery miliony realnych użytkowników. Ostatnie wyniki są równie obiecujące i pozwalają sądzić, że i w przyszłym roku Facebook sporo namiesza w polskim internecie.

Ale nie tylko Facebookiem branża żyje. Poprosiliśmy kilku specjalistów social media o ocenę najważniejszych wydarzeń mijającego roku w społecznościach, jak również wskazanie najciekawszego internetowego memu i największej porażki w branży. Pojawił się ponownie temat geolokalizacji - jako zjawiska bardzo pozytywnego - która dała marketerim nowe możliwości w 2010 roku i która nadal będzie się rozwijać. Szczególnie, gdy Facebook wprowadzi do Polski swoją usługę Places. Z negatywnych wydarzeń specjaliści wspominają przede wszystkim zachłyśnięcie się Facebookiem. Nie każda firma dobrze przemyślała swoją strategię obecności w społecznościach. Pojawiła się również kwestia "uśmiercania" Naszej Klasy, a także dość słabego rozwoju mikroblogów.

W bardziej rozrywkowej sferze społeczności rządził bezapelacyjnie Forfiter. Mimo że mem ten powstał jeszcze w 2009 roku, to jednak 2010 przyniósł mu największą popularność. Ale na Forfiterze skorzystał również Cezik, którego parodia popularnego filmiku na YouTube zanotowała ponad 2,3 miliona wyświetleń. Rodzynkiem wśród memów w naszym podsumowaniu jest "Ale urwał".

Dla Interaktywnie.com 2010 rok w social media podsumowują:

  • Anita Wojtaś-Jakubowska, dyrektor strategii, Ostryga
  • Anna Uba, social media specialist, Eskadra Opcom
  • Michał Białek, dyrektor operacyjny, Wykop.pl
  • Joanna Nieminuszczy, sales director, Fotka.pl
  • Edyta Narbutowicz, strategy director, Livebrand

Całe podsumowanie na kolejnych podstronach.

Anita Wojtaś-Jakubowska, dyrektor strategii, Ostryga

Najważniejsze wydarzenie w social media

Foursquare, Gowalla i Facebook Places, czyli serwisy i narzędzia geolokalizacyjne. Dostępne za pomocą urządzeń mobilnych, dają użytkownikom zupełnie nowe możliwości interakcji ze znajomymi (meldowanie się w miejscach, poznawanie innych osób zameldowanych w określonej lokalizacji) i budują prawdziwe „social life”. Z punktu widzenia marketerów to świetne narzędzia promocji miejsc (sklepów, restauracji, kin), które – mądrze wykorzystane – mogą przełożyć się na bardzo konkretny sprzedażowy efekt. Nagradzanie klientów za „check-in” w określonej lokalizacji (zniżką na zakupy albo darmową kawą) to prosty i przynoszący szybki efekt mechanizm zaangażowania społeczności. Biorąc pod uwagę trendy w rozwoju rynku mobilnego, tego rodzaju narzędzia mogą tylko zyskiwać na popularności.

Najciekawszy mem internetowy w 2010 roku

Forfiter i nieskończona liczba jego późniejszych mutacji/nawiązań/kontynuacji pokazały ogromną siłę YouTube i społeczności w ogóle. Jedno z najbardziej znanych nawiązań - "Forfiter Blues" stworzony przez duet MerC 'N CeZik - pokazało, jaki efekt może przynieść niskobudżetowe działanie połączone z doskonałym zrozumieniem tego, czym żyją w danym momencie społeczności. W efekcie - o Forfiterze już coraz ciszej, ale o Ceziku coraz głośniej.

Największa porażka social media w mijającym roku

Kolejny rok biznesowego „zamknięcia” Naszej-Klasy. Wysoka bariera wejścia, działania rozliczane „za kampanię”, a nie za konkretny efekt, brak narzędzi typu social ads i bardzo powolnie wprowadzane zmiany sprawiają, że NK staje się „kolosem na glinianych nogach”.

Anna Uba, social media specialist, Eskadra Opcom

Najważniejsze wydarzenie w social media

Wymieniając Facebooka, jako najważniejsze wydarzenie w polskich social media nie będę zbyt kreatywna, ale ciężko zdeprecjonować fakt, że Facebook w 2010 roku zepchnął Naszą-Klasę z piedestału najpopularniejszego serwisu społecznościowego w Polsce. Niesamowita popularność tego serwisu, szybkie tempo przyrostu użytkowników a wreszcie szał marketerów na punkcie nowego narzędzia jakim są porfile marek, sprawiło, że w temacie internetu w Polsce nic poza Facebookiem się w zasadzie nie dzieje.

Najciekawszy mem internetowy w 2010 roku

Forfiter. W internecie wszystko żyje chwilą dlatego niesamowicie trudno wskazać to co najlepsze, najciekawsze, zwłaszcza w kontekście całego roku. Moim osobistym przebojem 2010 jest polonus z Michigan i jego przygoda z aligatorem. Forfiter, frańca, śwagier weszły do języka potocznego. Możemy kupić gadżety z nim związane, powstały strony dedykowane forfiterowi, a jedna z agencji zaadoptowała aligatora i ochrzciła go tym imieniem. Aj gat to gierary hirr, bo Forfiter zalewa internet nawet jeśli temat dotyczy świąt.

Największa porażka social media w mijającym roku

Wycieczka Kominka do USA. Król burgerów lekką ręką wyłożył 100 tysięcy złotych na akcję, która dała mu oszałamiającą liczbę 5 tysięcy fanów. Nawet jeśli połowę tej kwoty pochłonęła organizacja akcji to wkład w stosunku do efektów ciężko nazwać sukcesem. Jednak, jeśli spojżeć z perspektywy, że Burger King ma niecałe 20 tysięcy fanów na swoim profilu w serwisie Facebook, to oglądalność amerykańskiej wycieczki Kominka jest rzeczywiście gigantycznym wyczynem marki. Dlaczego kampania była porażką? Bo Kominek okazał się być jednorazowym strzałem, a social media powinno się planować długofalowo.

Michał Białek, dyrektor operacyjny, Wykop.pl

Najważniejsze wydarzenie w social media

Rosnąca popularność mobilnego internetu powoduje, że operatorzy komórkowi zamiast dodawać darmowy pakiet smsów ścigają się w proponowaniu lepszej oferty na pakiety danych, przez co mobilna wersja serwisu nie jest tylko wisienką na torcie, ale odgrywać będzie coraz większą rolę w budżetach reklamowych. Mobilny internet daje olbrzymie możliwości w social media i kto do tej pory nie potrafił „przykleić” użytkownika do swojego mobile serwisu, to w 2011 będzie musiał mocno gonić.

Najciekawszy mem internetowy w 2010 roku

"Ale urwał". Krótki filmik pokazujący ześlizgujący się po oblodzonej drodze samochód doczekał się setek mirrorów na serwisach video, aplikacji na iPhonea i podobnie zatytułowanego programu w TVN Turbo…

Największa porażka social media w mijającym roku

Serwisy mikroblogowe. Mimo olbrzymiej popularności Twittera na świecie, w Polsce "rynek" serwisów mikroblogowych jest bardzo słabo rozwinięty. Blip, który wystartował w Polsce jako pierwszy, nie potrafił wykorzystać tej przewagi i po przejściu pod skrzydła GG stał się bardziej dodatkiem w „portfolio” niż projektem, na którym warto jest się skupić. Rozwój kolejnych serwisów jeszcze bardziej zatomizował społeczności, przekierowując tą masowe mikroblogowanie na FB.

Joanna Nieminuszczy, sales director, Fotka.pl

Najważniejsze wydarzenie w social media

Uruchomienie FacebookNOW. Wydarzenie to potwierdziło nowy trend w alokacji budżetów marketingowych, który utrzymuje się do dzisiaj. Podpisanie umowy partnerskiej między Facebookiem a Arbo Interactive tylko utwierdziło wszystkich w przekonaniu, że mamy do czynienia z "the next big thing" w internecie. Pierwsze sygnały z rynku pojawiły się już w zeszłym roku ale oficjalne przedstawicielstwo Facebooka w Polsce, że pojawia się nowu gracz na rynku social media, który znacznie zmienił user experience oraz przede wszystkim krajobraz reklamy online. Wszechobecna fascynacja Facebookiem pociągnęła za sobą wysyp agencji social media, co nas w Grupie doprowadziło do uruchomienia sieci reklamy angażującej SoSocial, jako alternatywy dla Facebooka.

Najciekawszy mem internetowy w 2010 roku

Forfiter. 2010 to rok prawdziwego wysypu memów internetowych. Najbardziej popularnym okazał się jednak Forfiter czyli dwuminutowy filmik „Alligator Attack in Illinois!” na YouTube. Sam film trafil do sieci w 2008, ale dopiero w tym roku zyskał na popularności- obejrzało go ponad 2 milinony użytkowników. Forfiter wyszedł poza sieć - trafił m.in do prasy oraz telewizji, doczekał się własnych gadżetów, a nawet objął opieką krokodyla w warszawskim zoo. Przykład ten pokazuje siłę internetu jako kanału komunikacyjnego.

Największa porażka social media w mijającym roku

Brak strategii obecności w social media. O ile pojawienie się Facebooka na rynku social media było kluczowym wydarzeniem dla branży to już porażką okazała się ślepa fascynacja serwisem w oderwaniu od długofalowej strategii marek i produktów. Firmy masowo zaczęły oblegać Facebooka, zakładać fanpage kompletnie bez jakichkolwiek założeń. Przesadna wiara w nowe narzędzia, spamowanie oraz kupowanie użytkowników, konkursu z rozdawnictem kolejnych gadżetów, brak zrozumienia potrzeb oraz przede wszystkim brak pomysłu co począć z nagromadzoną społecznością to tylko kilka kardynalnych błędów popełnianych przez marketerów. W przyszłym roku kampanie w social media będą napewno bardziej przemyślane i większy nacisk będzie położony na koszt pozyskania użytkownika oraz zwrot z inwestycji.

Edyta Narbutowicz, strategy director, Livebrand/G7 Media

Najważniejsze wydarzenie w social media

Dla mnie najważniejsze wydarzenie 2010, to oczywiście moment kiedy powstał Livebrand ;) Mówiąc jednak o całym social media w Polsce trzeba zaznaczyć, że bezapelacyjne najciekawszym wydarzeniem mijającego roku jest dynamika rozwoju Facebooka i możliwości jakie ten rozwój ze sobą niesie, a wraz z nimi zainteresowanie marketerów obecnością marek na portalu. Facebook niepodzielnie rządzi Internetem, biorąc nas wszystkich w słodką niewolę, której skuteczność miliony zaczarowanych ludzi codziennie to potwierdza logując się na serwisie.

Najciekawszy mem internetowy w 2010 roku

Tutaj odpowiedź może być tylko jedna: Forfiter! Był to najczęściej puszczany i przez to wykorzystany prawie do granic możliwości mem 2010; Forfiter zaistniał na wielu kanałach, od reklam po programy telewizyjne. Dodatkowo powstała niesamowita ilość remixów, podkładów, piosenek o i na bazie oryginału, plus akcja z koszulkami i gadżetami oraz pomoc dla krokodyla w Zoo spowodowała, że Forfiter nie schodził nam z ust przez dobre 6 miesięcy i podejrzewam, że zarówno on jak i cziken pozostaną z nami jeszcze trochę.

Największa porażka social media w mijającym roku

Największą porażką podobnie jak i wydarzeniem jest Facebook. Poza nielicznymi wyjątkami, którym należą się brawa, rok 2010 obfitował w porażki związane z wielkimi zakusami na Facebooka i prowadzeniem marek przy braku elementarnych kompetencji i wyobraźni. Większość kampanii nie wyszła poza bezsensowne rozdawnictwo, kupowanie fanów czy też nieustanne angażowanie użytkowników w konkursy z super nagrodami. Zapomniano gdzieś po drodze lub też zabrakło pomysłów czy pojęcia, że podstawą budowania strategii na Facebooku, i nie tylko, powinno być tworzenie trwałych relacji i emocjonalnego stosunku do marki.

Tagi: usa, internet, rynek, polski, branży, rynku, serwis, media, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz