Notowania

polska
16.02.2010 14:00

ARBOinteractive stawia na Facebooka

W ARBOinteractive Polska wydzielono zespół do obsługi kampanii reklamowych w serwisie Facebook. Na czele stanął Paweł Karaś, który zajął stanowisko Head of Facebook Sales. Zapytaliśmy go, jak widzi przyszłość social marketingu nad Wisłą?

Podziel się
Dodaj komentarz

W ARBOinteractive Polska wydzielono zespół do obsługi kampanii reklamowych w serwisie Facebook. Na czele stanął Paweł Karaś, który zajął stanowisko Head of Facebook Sales. Zapytaliśmy go, jak widzi przyszłość social marketingu nad Wisłą?

Kierowany przez Pawła Karasia zespół docelowo liczyć będzie cztery osoby dedykowane wyłącznie sprzedaży i obsłudze kampanii reklamowych na Facebooku. Celem jest stworzenie grupy specjalistów w dziedzinie social marketingu, który będzie w stanie nie tylko realizować efektywne kampanie, ale także towarzyszyć klientom podczas planowania ich strategii. Jak informuje Interaktywnie.com Paweł Karaś, zespół sprzedażowy jest ciągle budowany. W cenie są osoby związane z mediami społecznościowymi – nie tylko zawodowo, ale również takie, które rozumieją mechanizmy, jakimi rządzą się te media.

My zapytaliśmy nowego Head of Facebook Sales w ARBOinteractive o potencjał ukryty w rynku społeczności.

Grzegorz Miłkowski: Z jak dużym zainteresowaniem ze strony klientów spotyka się nowy dział ARBOinteractive?

Paweł Karaś: Zainteresowanie ofertą Grupy ARBOinteractive związaną z reklamą na Facebooku nie maleje od czasu styczniowej konferencji Facebook NOW. Kilka razy dziennie otrzymujemy zapytania zarówno od największych klientów i reprezentujących ich domów mediowych, jak i od mniejszych agencji, które oferują na Facebooku własne usługi i chcą je dodatkowo promować. Klienci pytają praktycznie o wszystko: kampanie banerowe, fan page, reklamę angażującą, aplikacje i konkursy.

Czy możemy już coś powiedzieć na temat planowanych kampanii w najbliższych tygodniach/miesiącach?

Pierwsze zlecenie na Facebooka otrzymaliśmy od razu po oficjalnym ogłoszeniu współpracy. Obecnie zakończyliśmy kampanie dla Coca-coli, Unilevela i HP w Polsce, zaś w Czechach – dla Opla Astra i Nike. Nie zdradzę dla jakich klientów, jednak mamy zaplanowane już kolejne akcje z wykorzystaniem premiowych form reklamowych, czyli engagement ads oraz powierzchni na stronie głównej Facebooka. Kampanie te będą trwać dłużej niż dotychczasowe, a więc ponad tydzień.

*Czy są jakieś rozwiązania, których najczęściej życzą sobie klienci zainteresowani kampanią na Facebooku? *

Oczywiście bardzo wielu klientów odnosi się w zapytaniach zarówno do największych zagranicznych kampanii społecznościowych, jak i do mniejszych kampanii polskich firm, a nawet działań swojej konkurencji. I nie ma w tym nic złego. Wykorzystanie cudzego doświadczenia nie musi oznaczać kopiowania pomysłów i rozwiązań. Warto więc przeanalizować różnorodne kampanie, których wyniki już znamy, zapoznać się z problemami, na jakie natrafili ich twórcy oraz z reakcjami odbiorców. Trzeba jednak pamiętać, iż w społecznościach to użytkownik znajduje się w centrum uwagi i nie łatwo da się oszukać. Powielenie nawet najciekawszego rozwiązania nie gwarantuje nam, iż ponownie okaże się ono sukcesem. Social marketing to nie tylko działania, lecz postawa wobec odbiorcy, traktowanie go wyjątkowo. Tu liczy się oryginalność i innowacyjność.

Jak Pan zdefiniuje efektywną kampanię na Facebooku?

O wskaźnikach efektywności działań w społecznościach powiedziano i napisano już sporo. Zawsze warto w tym miejscu zaznaczyć wagę prawidłowego określenia celu kampanii społecznościowych – zależnie od naszych zamierzeń możemy oceniaj jej skuteczność. Jaka jest natomiast droga do realizacji efektywnej kampanii w społecznościach? Warto zadbać o fajny i ciekawy dla odbiorcy przekaz. Każdy z nas angażuje się w sprawy, które dotyczącą bezpośrednio nas lub naszych znajomych. Ważna jest poza tym forma komunikatu oraz odpowiednio przygotowana strona projektu, a więc fan page bądź landing page kampanii. Reklamodawcy często zapominają o tym myśląc, iż wystarczy sama obecność na danym portalu. Tymczasem założenie profilu marki bądź firmy to dopiero początek do właściwych działań społecznościowych.

W ostatnim czasie, również na naszych łamach, rozpoczęła się dyskusja na temat efektywności marketingu na łamach Facebooka oraz Naszej Klasy. Czy mógłby Pan spróbować określić główne różnice, oddzielające marketing społecznościowy w tym jednym medium, od tego drugiego?

Trudno mi się odnieść do pytania, gdyż Nasza-klasa oferuje przede wszystkim display. Reklama banerowa daje oczywiście reklamodawcy możliwość wejścia w dialog z odbiorcą oraz wywołania jego zaangażowania, nie jest to jednak jej główne założenie. Display buduje przede wszystkim zasięg i kształtuje wizerunek marki. Social marketing na Naszej-klasie zatem to głównie akcje niestandardowe. Facebook natomiast oferuje niejako w standardzie formaty typu engagement ads, które mają za zadanie zachęcenie internauty do interakcji, wyrażenia swojego zdania i wejścia w projekt.

Warto również zaznaczyć, iż mimo specyficznej funkcjonalności, jaka przyświecała Naszej-klasie od początku jej istnienia, możliwości targetowania kampanii na obu serwisach są podobne. Facebook poza cechami społeczno – demograficznymi, jak wiek, płeć oferuje dodatkowo targetowanie po słowach kluczowych wyłapywanych w opisie profilu internauty.

Jaki procent budżetów klienci obecnie przeznaczają na działalność w social mediach?

Nie jest tajemnicą, iż w Polsce nadal znaczną część internetowych budżetów reklamowych pochłania display. Social marketing często w ogóle nie jest brany pod uwagę podczas planowania strategii. Z czasem jednak jego udział w wydatkach na reklamę online z pewnością wzrośnie. Dużą rolę w tym zakresie upatrujemy we wszelkich branżowych przedsięwzięciach edukacyjnych, konferencjach i omówieniach udanych case study.

Czy Pana zdaniem Facebook w najbliższych miesiącach zdominuje polski rynek serwisów społecznościowych? Będzie jedynym liczącym się medium na tym polu, czy może czeka nas zażarta, ale wyrównana walka?

Obecnie Facebook z pewnością jest jednym z najbardziej modnych i atrakcyjnych miejsc w Internecie. Można się pokusić o stwierdzenie, iż serwis ten zdominował pozostałe społeczności w polskiej sieci. Czy będzie tak w przyszłości? Czas pokaże. Facebook jest specyficznym serwisem, oferującym wyjątkową możliwość wszechstronnej komunikacji. Dzięki temu jeszcze długo będzie stanowił czołową społecznościówkę w światowym Internecie.

Tagi: polska, internet, rynek, serwis, media, polski, akcja, reklama, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz