Notowania

Przejdź na
euro
01.06.2009 18:10

Audiobooki zdobywają rynek

Audiobooki zdobywają coraz większą popularność, również w Polsce. Wydawcy zaczynają dostrzegać w nich chłonny rynek, decydując się nagrywanie mówionych wersji swoich publikacji, nie traktując przy tym...

Podziel się
Dodaj komentarz

*Audiobooki zdobywają coraz większą popularność, również w Polsce. Wydawcy zaczynają dostrzegać w nich chłonny rynek, decydując się nagrywanie mówionych wersji swoich publikacji, nie traktując przy tym książek audio jako konkurencji dla tradycyjnych, papierowych wydań. *

Powoli zmienia się też nastawienie konsumentów, którzy zaczynają coraz bardziej doceniać tę formę obcowania z literaturą. Jak zaznaczają przedstawiciele sklepu audioteka.pl, samo pojęcie "audiobook" jest jednak wciąż mało znane. Jest to efekt m.in. braku większego wydarzenia na rynku, które wypromowałoby to pojęcie.

Osobami najczęściej kupującymi książki w wersji audio są ludzie, którym brakuje czasu i walczą z poczuciem jego marnowania, np. stojąc w korkach czy jadąc tramwajem do pracy. Dużą grupę stanowią również klienci w wieku 30+ oraz rodzice. - Kupują audiobooki z bajkami dla dzieci, a dla młodzieży lektury szkolne - potwierdza Agata Czarnowska, specjalista ds. PR z Merlin.pl.

Wśród najchętniej wybieranych pozycji w ostatnim czasie audioteka.pl wymienia "Wojnę Polsko-Ruską pod flagą biało czerwnoną", "Jezusa z Nazaretu" oraz "Mistrza i Małgorzatę" - pozycje te znajdują się na szczycie listy bestsellerów sklepu.

Obecnie Polacy mogą wybierać spośród ponad tysiąca audiobooków. Statystyki pokazują jednak, że wciąż daleko nam do najbardziej rozwiniętych rynków. Jak szacuje audioteka.pl, wartość tego rynku w Polsce to około 6,5 mln zł. Dla porównania serwis przywołuje przykład Niemiec, gdzie wartość rynku audiobooków sięga 200 mln euro. - Spodziewamy się jednak silnego trendu wzrostowego - komentują przedstawiciele audioteka.pl oraz dodają, że polski rynek jest w wyraźnej fazie rozwojowej. Sklep audioteka.pl sprzedaje kilkaset pozycji w ciągu miesiąca, a wzrost sprzedaży w tym okresie wynosi regularnie 25-30 procent.

Z kolei Merlin.pl poinformował, że w pierwszym kwartale 2009 r. sklep zanotował blisko 36% wzrost w porównaniu do 2008 r., co stanowi 2% utargu w dziale książki. - Trudno mówić o gwałtownym skoku, ale są pewne czynniki, które wpływają na popularność: reklamy i artykuły o audiobookach, seria wydawana przez Gazetę "Mistrzowie Słowa", duża popularność sprzętów typu mp3, mp4 - wylicza Agata Czarnowska. Dodaje również, że - jak można się było spodziewać - format mp3 wypiera już klasyczne płyty CD z audiobookami. Efektem tego jest wyraźny wzrost zainteresowania literaturą podaną w takiej formie. Zdarzają się już nawet sytuacje, kiedy premiera wersji audio odbywa się przed wydaniem książki drukowanej.

Świetlaną przyszłość audiobooków zdają się również potwierdzać statystyki. W Google Trends fraza "audiobook" notuje systematyczny wzrost.

Tagi: euro, rynek, rynku, pracy, polsce, serwis, wzrost, google, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz