Notowania

polska
01.09.2010 06:09

E-czytniki na razie nie będą tanieć

Ceny czytników e-booków nie spadną, ale za tę samą kwotę wkrótce będzie można kupić lepszej jakości sprzęt. Jednak do zachodnich standardów e-czytelnictwa jeszcze nam daleko, bo "przeciętny Kowalski nie wie, czym różni się czytnik od klasycznego laptopa".

Podziel się
Dodaj komentarz

Ceny czytników e-booków nie spadną, ale za tę samą kwotę wkrótce będzie można kupić lepszej jakości sprzęt. Jednak do zachodnich standardów e-czytelnictwa jeszcze nam daleko, bo "przeciętny Kowalski nie wie, czym różni się czytnik od klasycznego laptopa".

Jak wynika z badań Association of American Publishers, ponad 40 procent właścicieli e-czytników czyta więcej książek, niż osoby czytające "analogowo". Dane te jednak dotyczą tylko USA, gdzie karierę robi czytnik Kindle. Amazon chwali się, że sprzedaje więcej e-booków, niż tradycyjnych książek w twardej oprawie. Wprawdzie dotyczy to tylko niektórych książek (sklep nie podał danych dotyczących publikacji w miękkiej okładce), widać jednak spore zainteresowanie elektronicznymi książkami.

Polsce do Stanów pod względem e-czytania nadal daleko. Jak informuje Bartłomiej Roszkowski, prezes NetPress, wydawcy sklepu Nexto.pl, sprzedaje około 1500-2000 pozycji miesięcznie. Średnia cena jednej e-książki to około 20 złotych. Rok do roku sklep zanotował ponad 50-procentowy wzrost sprzedaży. To jednak wciąż niewiele. By wygodnie czytać e-książki, warto zainwestować w czytnik. Ale kupno takiego urządzenia wciąż jest nieosiągalne dla wielu miłośników literatury.

Na czytniki jest jeszcze mały popyt w Polsce. Oczywiście jest szansa na wzrost, jednak Polska pozostaje wciąż zbyt małym rynkiem dla producentów czytników - wyjaśnia **Bartłomiej Roszkowski**. - Jest mało zamówień, przez co nie ma też rabatów. W USA Kindle sprzedaje się świetnie, zamówienia są ogromne, to z kolei powoduje spore rabaty i niższe ceny, nawet o 10-30 procent.

Czy czytniki mają szansę stanieć? W najbliższym czasie - na pewno nie. Zdaniem specjalistów na rozwój tego trendu potrzeba miesięcy, jak nie lat.

Na Ceneo pierwsze e-czytniki pojawiły się w jesienią 2009 roku, same e-booki sprzedajemy od marca 2010. Są to więc stosunkowo młode kategorie produktów, ale sprzedaż w nich notuje stałą tendencję wzrostową - mówi **Anna Jasińska**, specjalista ds. marketingu Ceneo. -  Myślę, że Polacy stopniowo przekonają się do e-czytania. Na razie przeciętny Kowalski nie bardzo wie czym różni się czytnik e-book od klasycznego laptopa czy tabletu. Może gdyby w Polsce któryś z producentów przeprowadził taką akcję promocyjną, jak w Stanach promowano Kindle, to poziom znajomości tematu znacząco by się podniósł.

Polskie sklepy internetowe nie posiadają Kindle w swojej ofercie (można go zamówić na Amazon.com), ale na rodzimym rynku dostępnych jest kilkadziesiąt innych modeli e-czytników. Nie są jednak tanie. Najtańszy czytnik to i tak wydatek rzędu 700 złotych.

Lp. Nazwa Najniższa cena
1 BeBook Mini 825,99 zł
2 BeBook Neo 1 337,99 zł
3 Sony PRS-300 731,00 zł
4 Onyx Boox 50 1 445,00 zł
5 iriver Story 999,00 zł
6 Sony ebook PRS-600 1 299,00 zł
7 Irex digital reader 800s 2 062,00 zł
8 Bookeen Cybook Opus 811,00 zł
9 eClicto 899,00 zł
10 Bookeen Cybook gen3 978,00 zł

źródło: Ceneo.pl (najpopularniejsze czytniki wśród użytkowników porównywarki)

Trudno wyrokować czy e-czytniki będą tanieć. Póki co ich ceny utrzymują się na tym samym poziomie, spadki są nieduże. Raczej będzie to ewoluować w tę stronę, że w cenie, którą teraz płacimy, będzie można kupić sprzęt coraz lepszej jakości. Będzie także większy wybór tego typu sprzętu - dodaje Jasińska.
Tagi: polska, usa, strona, sprzedaż, rynku, akcja, ceny, wzrost, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz