Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

E-podpisy w dowodach osobistych

0
Podziel się:

Rząd rozważa możliwość wprowadzenia obowiązkowych elektronicznych podpisów w dowodach osobistych.

*Powstał projekt nowej ustawy dotyczącej podpisów elektronicznych oraz pieczęci elektronicznej. Ma on być wbudowany w dowodzie osobistym w postaci chipa. Zgodnie z projektem taki dowód osobisty powinna posiadać każda osoba dorosła. Przypuszcza się, że jego cena wyniesie poniżej 500 zł i zapłacą za niego podatnicy. *

Obecnie e-podpis jest bardzo drogi, m.in. dlatego, że jest on uznawany na całym świecie. Ustawie sprzeciwia się m.in. Krajowa Izba Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji. Izba sądzi, iż projekt zagraża prywatnym przedsiębiorcom, którzy zajmują się instalacją interfejsów do elektronicznego stawiania podpisu.

E-podpis staje się coraz bardziej popularny w polskich urzędach. Dodany do dokumentów nadaje im walor prawny. Jego główną zaletą jest możliwość korzystania z elektronicznych dokumentów, co przyspiesza przepływ informacji między osobami fizycznymi i firmami a urzędami. Zwiększa także dostępność urzędów dla niepełnosprawnych (w tym osób z dysfunkcjami wzroku, co pokazuje raport Fundacji Instytutu Rozwoju Regionalnego z tego roku).

Już w lutym br. 71% dokumentów, które otrzymuje drogą elektroniczną ZUS, zawierały e-podpis (m.in. od przedsiębiorców i biur rachunkowych). Jeszcze w 2008 roku osoby, które chciały się posługiwać e-podpisem, musiały czekać na niego 2 tygodnie. Teraz działa wiele firm, które zajmują się szybkim instalowaniem takich urządzeń. Korzystanie z interfejsu programistycznego nie jest skomplikowane.

Niedawno zmiana przepisów sprawiła, że od 21 lipca dokumenty przesyłane przez przedsiębiorców do ZUS mogą mieć jedynie formę elektroniczną. Zatem e-podpis stał się jedyną legalną formą potwierdzania dokumentów, przesyłanych przez przedsiębiorców do ZUS. Podpis miał być weryfikowany ważnym certyfikatem kwalifikowanym. Zastąpiono w ten sposób certyfikaty, które wystawiały punkty ZUS oraz powiązane z nimi prywatne i publiczne klucze. Najtańszy zestaw kosztuje już 200 zł. Podpis przyznawany jest jednej osobie, a nie firmie. Zaleca się zatem wykupienie więcej niż jednego podpisu na wypadek nieobecności niedyspozycji posiadającej podpis osoby w miejscu pracy – do czasu, aż nie wejdzie w życie nowa ustawa.

Źródło: Gazeta Prawna

praca
telekomunikacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
interaktywnie.com
KOMENTARZE
(0)