Notowania

polska
06.04.2010 14:20

iPad w rękach polskich wydawców

Po sobotniej premierze iPada dziennikarze "Gazety Wyborczej" postanowi sprawdzić, jak nowe urządzenie od Apple przyjmie się w polskich warunkach. Mimo, iż raczej na naszym rodzimym rynku nie powinniśmy się spodziewać tego tabletu zbyt szybko, to pierwsze iPady zamówiły juz duże firmy medialne: Agora (wydawca "Gazety Wyborczej"), Edipresse Polska (m.in. "Viva" i "Party") czy Grupy Burda ("InStyle" oraz "Top Gear").

Podziel się
Dodaj komentarz

Po sobotniej premierze iPada dziennikarze "Gazety Wyborczej" postanowi sprawdzić, jak nowe urządzenie od Apple przyjmie się w polskich warunkach. Mimo, iż raczej na naszym rodzimym rynku nie powinniśmy się spodziewać tego tabletu zbyt szybko, to pierwsze iPady zamówiły juz duże firmy medialne: Agora (wydawca "Gazety Wyborczej"), Edipresse Polska (m.in. "Viva" i "Party") czy Grupy Burda ("InStyle" oraz "Top Gear").

Według nieoficjalnych informacji Gazety Wyborczej pod koniec kwietnia w ośrodku wypoczynkowym "Polityki" w Niborku spotkają się najwięksi wydawcy prasy w Polsce, którzy zamierzają dyskutować nad tym, jak odnaleźć się w cyfrowej rzeczywistości. Jeden z nich anonimowo zapowiada, że rozmowy dotyczyć będą walki z piratami, płacenia za treści w sieci, a także nowych urządzeń - w tym iPada.

iPad to szansa dla wydawców - z czego zdają sobie sprawę firmy zagraniczne, które zamierzają udostępniać swoje tytuły za odpowiednią opłatą użytkownikom urządzenia, np. za "The Wall Street Journal" czytelnicy będą musieli zapłacić 17,29 dol. miesięcznie, "Financial Times" będzie darmowy przez pierwsze dwa miesiące, później użytkownicy będą mogli przeczytać bezpłatnie tylko dziesięć artykułów miesięcznie (cena rocznego abonamentu zaczyna się od ponad 200 dolarów). Na nowym tablecie będą dostępne również m.in. francuskie "Le Monde" i "Paris Match" czy włoski "Corriere della Sera".

Jeśli idzie o branżę wydawniczą w Polsce, nad specjalnymi wersjami tytułów na ten tablet póki co pracują Agora, Edipresse czy ZPR. - Chcemy, by elektroniczne wydanie amerykańskiej edycji "Super Expressu" było dostępne zarówno w sklepie Amazon.com dla użytkowników czytnika Kindle, jak i w sklepie AppStore Apple'a, z którego korzystają posiadacze iPhone'ów, a wkrótce także iPadów – przekonuje na łamach Wyborczej.biz Zbigniew Benbenek, właściciel holdingu ZPR, wydawcy m.in. "Super Expressu" i "Muratora".

Aplikację do czytania "Gazety Wyborczej" na iPhone'a do tej pory pobrało ponad 25 tys. użytkowników. Teraz Agora testuje wydania swoich pism ma różnych urządzeniach mobilnych – wkrótce testami ma zostać objęty również iPad.

Wciąż problem dla wydawców jest to, za co tak naprawdę zechce zapłacić właściciel iPada. - To, co użytkownicy dostają dzięki smartfonom, e-czytnikom czy tabletom, to zupełnie nowe środowisko. To nie ten internet, do którego przywykliśmy Poszukujący porad czytelnik nie będzie czekał na kolejne wydanie magazynu. W dowolnym momencie znajdzie to w Google, i to niekoniecznie w postaci tekstu - mówi w serwisie Wyborcza.biz Zbigniew Napierała, prezes Edipresse Polska.

Jak donosi Wyborcza.biz, Światowe Stowarzyszenie Wydawców Prasy (WAN) prowadzi cykl seminariów, kóry ma na celu przybliżenie wydawcom na całym świecie nowego urządzenia. - Posiadacze iPada będą gotowi zapłacić tylko za coś, czego nie mogą dostać w internecie czy w innych mediach. Bieżące informacje nie wchodzą zatem w grę. Redakcje powinny się więc skupić na oryginalnych i ekskluzywnych materiałach, jakościowych komentarzach i analizach oraz informacjach lokalnych - przekonywał na pierwszym spotkaniu Juan Senor z firmy doradczej Innovation Media Consulting.

Wciąż nie wiadomo, kiedy iPad pojawi się oficjalnie w Polsce. Prawdopodobnie miałoby to miejsce jesienią i ten moment chciałby wykorzystać nasz dystrybutor prasy Ruch, który pracuje nad internetowym kioskiem z gazetami - iRuch. Umożliwiać ma on czytelnikom, po opłaceniu specjalnego abonamentu, dostęp do polskich i zagranicznych tytułów.

Tagi: polska, internet, rynek, serwis, media, polski, premier, sieci, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz