Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
polska
08.03.2010 08:00

Jak raportować, to w internecie

Wraz z rozwojem ekonomicznego i społecznego znaczenia korporacji, rola raportowania w budowaniu pozytywnego wizerunku wzrasta. Tradycyjne raporty opracowywane były w formie drukowanej. Rozwój Internetu dostarcza jednak firmom nowych narzędzi, pozwalających na skuteczniejszą komunikację z odbiorcami.

Podziel się
Dodaj komentarz

Wraz z rozwojem ekonomicznego i społecznego znaczenia korporacji, rola raportowania w budowaniu pozytywnego wizerunku wzrasta. Tradycyjne raporty opracowywane były w formie drukowanej. Rozwój Internetu dostarcza jednak firmom nowych narzędzi, pozwalających na skuteczniejszą komunikację z odbiorcami.

Dlaczego warto?

Jednym z obszarów, w których raportowanie w Internecie jest bardzo istotne, są relacje inwestorskie. Badania prowadzone przez PIRI (Polski Instytut Relacji Inwestorskich) wskazują na dużą rolę Internetu w komunikacji z inwestorami. Według ankiety „Relacje inwestorskie w Polsce”, 96 proc. inwestorów korzysta z elektronicznych źródeł informacji (m.in. serwisów internetowych), a dla 44 proc. z nich jest to najważniejsze źródło informacji o firmie. Internet może zyskać kluczowe znaczenie również w obszarze raportowania społecznego. Grupa odbiorców raportów CSR jest znacznie szersza, a Internet pozwala na skuteczniejsze docieranie do nich.

Raportowanie na polskim rynku

W Polsce najczęściej stosowane jest najprostsze rozwiązanie w zakresie raportowania w Internecie – pliki pdf. O popularności tej formy raportowania w Polsce świadczyć mogą choćby wyniki konkursu The Best Annual Report, nagradzającego najlepsze Raporty Roczne polskich spółek. Przez ostatnie dwa lata nagrodę dodatkową za najlepszą prezentację w Internecie uzyskały raporty w postaci dokumentów PDF, zamieszczonych w sekcji relacje inwestorskie (zobacz raport PBG nagrodzony w 2008 roku)

Mniej popularną na naszym rynku formą są interaktywne PDF-y, umożliwiające prostsze poruszanie się po dokumencie przy użyciu aktywnego spisu treści, tworzenie zakładek (tzw. bookmarków), sortowanie i przeszukiwanie z możliwością definiowania pól przeszukiwania.

Raporty w formie serwisów www

Za granicą popularność zdobywają raporty w formie serwisów www opartych na systemach zarządzania treścią. Powoli ta tendencja dociera do Polski. Po tę formę raportowania warto sięgać w przypadku raportów rocznych. Serwis internetowy pozwala odbiorcom znacznie łatwiej, szybciej i z większą dokładnością odszukać dane, które ich interesują, uzyskać dostęp do treści niezależnie od logiki raportu (np. przez linkowanie do innych sekcji) i w prosty sposób porównywać dane z różnych okresów – a przez to uzyskać pełniejszy obraz firmy.

Kolejną korzyścią jest większa interakcja z użytkownikami. Sondy, formularze kontaktowe, mechanizmy opiniowania czy statystyki umożliwiają badanie opinii odbiorców oraz interesujących ich treści i ułatwiają kontakt ze spółką. Raporty mogą zawierać mechanizmy umożliwiające tworzenie spersonalizowanych wersji (np. Raport Roczny PotashCorp za 2008 - narzędzie My shortcuts w prawym górnym rogu serwisu, wykorzystane też w Raporcie Zrównoważonego Rozwoju).

Ostatnią przewagą raportów w formie serwisów www jest ich atrakcyjność. Internet daje możliwość stosowania plików dźwiękowych, wideo i animacji. Dzięki dotarciu do odbiorcy poprzez różne formy przekazu, łatwiej utrzymać jego zainteresowanie prezentowanymi treściami i zbudować pozytywny wizerunek. Przykładem może być Raport Roczny firmy Bayer za 2008 rok. Materiały wideo są dostępne z poziomu strony głównej http://www.annualreport2008.bayer.com/en/homepage.aspx Poza tradycyjnymi częściami raportu w serwisie jest część wizerunkowa - Bayer Magazine, bogato ilustrowana plikami audio i wideo dostępnymi w sekcji „podcast center”.

Linki do innych ciekawych raportów zagranicznych można znaleźć na stronie: irwebreport.com/daily/2008/03/12/great-online-annual-reports-of-2008-part-1/

Case study PKN ORLEN

PKN ORLEN poszukiwał rozwiązania, które pozwoliłoby firmie na wyróżnienie się i wzmocnienie pozytywnego wizerunku. Koncern zdecydował się na opracowanie raportów w formie stron internetowych opartych na systemie zarządzania treścią.

Raport Roczny PKN ORLEN w wersji online jest pod względem treści odzwierciedleniem wersji papierowej. W serwisie zastosowano wyszukiwarkę, pozwalającą na szybkie znalezienie treści według słów kluczowych. W niektórych sekcjach wprowadzono funkcję sortowania według wybranych parametrów (m.in. według produktów lub rynków zbytu). Możliwy jest również dostęp z poziomu strony głównej do wszystkich tabel, wykresów i zdjęć. Wprowadzono też rozwiązania ułatwiające wydruk treści. Można wybrać specjalną wersję raportu do druku dla wybranej strony, rozdziału lub całego raportu. Pełna treść raportu dostępna jest w formie pliku PDF w wersji identycznej z raportem drukowanym lub lekkiej, wygenerowanej przez serwis.

Na stronie udostępniono wersje polskie i angielskie raportów za 2008 i 2007 rok. Wszystkie zostały wdrożone w oparciu o Content Manager 3.0. Dzięki systemowi zarządzania treścią możliwe jest łatwe wprowadzanie kolejnych Raportów Rocznych, które mogą być prezentowane w takim samym szablonie, przy możliwości modyfikacji elementów graficznych. Wprowadzenie do serwisu kolejnych raportów z czasem umożliwi inwestorom porównywanie danych na przestrzeni kilku lat.

Raport Odpowiedzialnego Biznesu

Raport Odpowiedzialnego Biznesu online pod względem treści jest identyczny z wersją papierową. Główne działy menu to energia i rozwój, zdrowie i środowisko naturalne, firma i ludzie, rozwój i społeczeństwo - odpowiadają one podstawowym obszarom społecznej działalności firmy. Treści dostępne z poziomu strony głównej zostały dobrane pod kątem specyfiki Raportu CSR. Są wśród nich m.in. cytaty specjalistów, zdjęcia i polecane strony.

Grafika serwisu jest spójna z identyfikacją wizualną Grupy ORLEN oraz z serwisem Raportu Rocznego. Duży nacisk położono na przyjazny wygląd strony. Wersja papierowa, ze względów wizerunkowych, wydrukowana została na papierze ekologicznym. Jest przez to znacznie uboższa od wersji online, w której użyto kolorowych zdjęć i wielu elementów graficznych.

Raport Odpowiedzialnego Biznesu został wdrożony w oparciu o mechanizm Raportu Rocznego. Obniżyło to koszty wdrożenia projektu i ułatwiło pracę administratorów odpowiedzialnych za serwis. Na stronie zastosowano mechanizmy ułatwiające korzystanie z raportu, analogiczne do użytych w Raporcie Rocznym – m.in. wyszukiwarkę, sortowanie treści, wersje do druku.

Efekty

Od momentu wdrożenia Raportu Rocznego online (w lipcu 2009), zanotował on kilkanaście tysięcy odwiedzin i kilkadziesiąt tysięcy odsłon, co, biorąc pod uwagę ograniczoną grupę, jaką stanowią inwestorzy, jest dobrym wynikiem. Serwis zyskał zarówno stałych użytkowników, którzy do niego powracają, jak i nowych. Ilość nowych odwiedzin w skali kilku miesięcy działania serwisu wynosi ponad 70 proc., co świadczy o stale utrzymującym się zainteresowaniu stroną.

Dzięki wdrożeniu Raportu Rocznego w wersji online, PKN ORLEN dotarł do użytkowników nie tylko z Polski, ale również z wielu rynków zagranicznych. Strony odwiedziły osoby z niemal czterdziestu krajów położonych na pięciu kontynentach, m.in. Wielkiej Brytanii, Austrii, Niemiec, Francji, Rosji, Stanów Zjednoczonych, Kanady, a nawet tak egzotycznych miejsc, jak Filipiny czy RPA. Dotarcie do tak szerokiej grupy odbiorców nie byłoby możliwe bez zastosowania wersji online.

Efekty wdrożenia Raportu Społecznej Odpowiedzialności trudno na razie oceniać. Serwis uruchomiono w grudniu 2009 roku. Na uwagę zasługują na pewno wysokie wskaźniki średniego czasu spędzonego w witrynie (odpowiednio ponad 7 minut dla wersji polskiej i 19 dla angielskiej) oraz duża ilość odsłon na użytkownika.

Leszek Kurnicki, dyrektor wykonawczy ds. marketingu w PKN ORLEN komentuje projekt:
„Otoczenie, w którym działamy dynamicznie się zmienia, a Internet ma coraz większy zasięg i wpływ na życie ludzi. Wdrażając Raport Roczny i Raport Odpowiedzialnego Biznesu w formie serwisów www, sięgnęliśmy po najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie raportowania online, aby prowadzić jeszcze skuteczniejszą komunikację z interesariuszami.”

*Autorki: *

Anna Kopczyńska, dyrektor działu Client Service, SUPERMEDIA Interactive
Kinga Szydzińska, PR manager ds. projektów internetowych, Grupa ZPR (SUPERMEDIA Interactive, IDMnet, ESKA.pl)

Tagi: polska, internet, rosja, rynek, praca, serwis, polski, system, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz