Notowania

praca
14.02.2011 06:24

Koniec różnorodności w rozrywkowych serwisach Agory

Odmienione serwisy rozrywkowe Gazety.pl to prowadzenie użytkownika za rękę. Jest prosto i intuicyjnie.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Plotek.pl po zmianach)

Odmienione serwisy rozrywkowe Gazety.pl to prowadzenie użytkownika za rękę. Jest prosto i intuicyjnie.

Serwisy rozrywkowe Gazety.pl zmieniły swoje oblicze. Nowy wygląd zyskały Plotek.pl, Kotek.pl, Deser.pl, Ciacha.net, Polygamia.pl oraz Widelec.pl. W każdym serwisie po lewej stronie znajdziemy rozbudowany dział z informacjami, z kolei po prawej - odnośniki do innych tekstów. Ponadto każdy z serwisów rozrywkowych na górze strony ma umieszczone menu, w którym znajdują się linki do poszczególnych kategorii, wyszukiwarka oraz możliwość zapisania się na newsletter.

Dla Interaktywnie.com nowy wygląd serwisów Agory komentują Piotr Jardanowski z Symetrii, Jarosław Rzepecki z Hypermedia Isobar oraz Jan Grodecki z Interactive Solutions.

Piotr Jardanowski, senior project manager, Symetria

To, że obecne serwisy rozrywkowe Gazety są praktycznie identyczne widać gołym okiem. Różnią się tylko kolorami i logo. Czy to dobrze, czy źle, po kilku dniach powiedzą pewnie statystyki. Warto jednak zastanowić się nad ogólnymi plusami i minusami obecnej koncepcji.

Zdecydowanie pozytywnym dla mnie elementem jest prosty layout. Nie ma tutaj fajerwerków, widać wyraźny podział elementów na grupy, łatwo można się zorientować co do czego służy. Innymi słowy serwis jest bardzo prosty w obsłudze i jest to ogromny atut. Dodatkowa korzyść ujednolicenia jest taka, że jeżeli ktoś umie obsłużyć jeden serwis to i pozostałe. Projektanci postawili zdecydowanie na przyciągniecie uwagi użytkowników za pomocą grafik, co biorąc pod uwagę tematykę i cel serwisów, wydaje się jak najbardziej słuszne. Newsy są wyraźnie wyróżnione i można do nich łatwo wejść. Wszystko jest przejrzyste i klarowne.

Zaskoczyły mnie proste niedociągnięcia z obszaru użyteczności, które nie do końca potrafię zrozumieć. Zaliczyłbym do nich:
• brak wyróżnienia formy materiałów – nie wiadomo czy jest to film, zdjęcie, czy artykuł–prezentacja jest zawsze identyczna. Brakuje np. zwykłego znaku „play” na filmie,
• brak oznaczenia pozycji w menu głównym – w konsekwencji zawsze odnosi się wrażenie, że użytkownik znajduje się w części głównej serwisu,
• niedopracowanie nazw i etykiet – widząc napis „zdjęcia” i „galeria” – nie do końca wiem jaka jest różnica,
• wyszukiwarka, a w szczególności opcje zakresu szukania – ich ukrycie nie ułatwia życia, a co gorsze nie jest oznaczona domyślna opcja, przez co nie wiadomo do końca, w czym się szuka. Odniosłem wrażenie, jakby ktoś chciał te opcje ukryć. Pytanie czy nie lepiej je w ogóle usunąć.

Jedyny element, który mnie, jako użytkownika mocno irytuje to rozmiar zdjęć zamieszczanych na zajawkach newsów. Posiadam monitor o rozdzielczości 1280x1024 a momentami widziałem zaledwie jednego newsa. W konsekwencji dość męczące jest przeglądanie listy , bo trzeba skupić się na wyszukiwaniu początków newsów, żeby niczego nie przeoczyć.

Niedociągnięcia przeze mnie wskazane są ogólnie rzecz ujmując bardzo drobne i nie powinny mieć większego wpływu na pracę z serwisem. Biorąc pod uwagę tematykę serwisów, należy zakładać, że grupa docelowa, oczekuje łatwej i kolorowej formy podania, a to udało się zdecydowanie osiągnąć.

Jarosław Rzepecki, information architecture / team leader, Hypermedia Isobar Polska

Architektura informacji na serwisach rozrywkowych gazeta.pl tj: Plotek.pl, Ciacha.net, Kotek.pl, Deser.pl, Polygamia.pl i Widelec.pl jest niemalże identyczna. Serwisy różnią się treścią i detalami. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że użytkownicy przechodząc pomiędzy serwisam, będą je odbierali jako intuicyjne.

Postawiono na prostotę w projekcie interakcji. Użytkownik ma tylko wybierać kolejne artykuły lub multimedia. Może dokonać tego wyboru bardzo tradycyjnie, poprzez skanowanie treści w kilku kategoriach, systemach sortowania i powiązanych artykułach.

Szkoda, że projekt jest aż tak uproszczony i oparty tylko o standardowe rozwiązania z zakresu interakcji i architektury informacji, gdyż przez to powiewa nudą. Domniemam, że celem projektantów było stworzenie prostego narzędzia do szybkiego wybierania artykułów, a nie zaskakiwanie użytkowników formą czy dostarczeniem ponad przeciętne user experience. Tak postawiony cel udało się osiągnąć, ale w mojej opinii jest to podporządkowanie projektu pod wytyczne księgowych.

Zapomniano o rosnących wymaganiach użytkowników, którzy w tym zakresie są rozpieszczani m.in. przez projektantów oprogramowania mobilnego. Współcześnie konsumenci oczekują nie tylko rozwiązań użytecznych, ale także takich, które ich uwodzą.

Jan Grodecki, junior strategic planner, Interactive Solutions

Nowa odsłona serwisów rozrywkowych „Gazety” nie przynosi rewolucyjnych zmian. Na pochwałę zasługuje na pewno sposób wyświetlania contentu – bardzo dobrze dostosowany do specyfiki treści serwisu oraz oczekiwań jego użytkowników. Treść przedstawiana jest w „blogowy” sposób, jako zajawki poszczególnych artykułów, składające się z intrygującego tytułu oraz zdjęcia. Daje to wrażenie swoistego „strumienia” treści, z którego łatwo wybrać te, które interesują użytkownika najbardziej. Zdjęcia ilustrujące artykuł mogłyby być jednak nieco mniejsze, brakuje też krótkiego wstępu do każdego z newsów, rozbudzającego ciekawość użytkownika. Ciekawym zabiegiem jest umieszczenie pomiędzy zajawkami artykułów odwołań do najnowszych wątków na forum. Skutecznie przykuwają uwagę i zachęcają do wzięcia udziału w dyskusji.

Ujednolicenie wyglądu wszystkich serwisów spowodowało niestety zatracenie ich indywidualnego charakteru, szczególnie w warstwie wizualnej. Teraz o różnicach między nimi decyduje niemal wyłącznie kontent. Kreacja nie jest więc sprofilowana pod kontem oczekiwań grupy docelowej, która jest przecież bardzo zróżnicowana.

Ascetyczny charakter sprawia też, że serwisy stały się dość nijakie. Niestety minimalizmowi formy nie towarzyszy przejrzystość i łatwość nawigacji, które powinny z niego wynikać. Elementy nawigacji są rozrzucone - bardzo często kryją się w zupełnie nieoczekiwanych miejscach serwisu. Wiele z nich występuje w serwisie kilka razy, aby odnaleźć inne należy natomiast dostać się na sam dół tej bardzo dużej strony. Serwisowi niewątpliwie brakuje spójnego i przemyślanego menu, które pozwoliłoby na spełnienie wszystkich wymagań współczesnego web usability.

Reasumując: nowa wersja serwisów rozrywkowych Gazety dobrze spełnia swój podstawowy cel - dostarcza użytkownikom treści w prosty i dość przejrzysty sposób. Dużo do życzenia pozostawia jednak user experience serwisów, przede wszystkim usability oraz accesability, ale także brak indywidualnego charakteru który nie dość, że może nudzić użytkownika, to również skutecznie utrudnia wyróżnienie się na tle serwisów konkurencyjnych.

Tagi: praca, pomoc, projekt, części, serwis, grupa, koniec, film, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz