Notowania

książki
06.07.2011 06:11

Kupujemy coraz mniej multimediów. Internet głównym motorem sprzedaży

Rynek sprzedaży filmów skurczył się do poziomu sprzed czterech lat, wynika z badań przeprowadzonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Podziel się
Dodaj komentarz

Pod koniec 2009 roku filmowa gałąź była warta ponad 160 milionów złotych, czyli prawie tyle samo ile na początku badania. Na kształtowanie się rynku największy wpływ miały Empik i Merlin.pl z udziałem odpowiednio 10-20 i 5-10 procent.

Tendencja spadkowa dotknęła w podobnym stopniu branżę gier komputerowych.

- Do 2008 r. wartość rynku sprzedaży gier systematycznie wzrastała o 80-90 mln zł rocznie, osiągając wartość 321 mln zł, po czym w roku 2009 nastąpił spadek o 50 mln zł, do poziomu ok. 270 mln zł - czytamy w raporcie.

Urząd zwrócił uwagę, że na rynku gier komputerowych działa właściwie tylko dziesięć podmiotów. Pozostali gracze nie zgromadzili nawet dwóch procent udziału. Mimo że mniejsi uczestnicy z roku na rok zwiększali utarg, przez najbliższe lata nie mają szans, żeby zbliżyć się do czołówki.

Sprzedaż w internecie rośnie

Mimo słabnącego tempa wzrostu, w górę idzie internetowy rynek książki. W badanym okresie UOKiK zaobserwował wzrost o ponad 120 procent, czyli z niecałych stu do ponad 225 milionów złotych. Na tle całej branży wyróżniał się zwłaszcza Empik, wartość przychodów ze sprzedaży od 2006 roku wzrosła ponad 15-krotnie. Spółka momentami posiadała nawet 20 procent udziału w całym rynku.

Podobną tendencją charakteryzował się internetowy rynek muzyczny. Przez cztery lata branża podwoiła swoją wartość z nieco powyżej 22 milionów w 2006 roku do prawie 50 milionów złotych w 2009. Z roku na rok gałąź rozwijała się średnio w tempie 30 procent. Analogicznie jak w przypadku rynku książki, tendencja wzrostowa utrzymywała się mimo ospałości nieinternetowej części branży.

- Wyraźnie widać, że rynek internetowej sprzedaży muzyki ma znaczny potencjał wzrostu, z którego działający na nim przedsiębiorcy będą mogli korzystać w ciągu najbliższych lat - czytamy w raporcie.

Przejęcie Merlin.pl jeszcze możliwe?

Urząd przepytał menedżerów również pod kątem ostatnich planów Empiku wobec Merlina.pl. Ewentualna fuzja wzbudziła obawy przede wszystkim wśród wydawców książek. Dla wielu podmiotów Empik jest partnerem koniecznym ze względu na ogromny udział wartości zamówień giganta w ich sprzedaży.

- Fuzja mogłoby wiązać się dla nich ze wzrostem siły negocjacyjnej nowopowstałego podmiotu i co z tym związane, wzrostem przyznawanych jej rabatów, wydłużeniem terminów płatności oraz terminów zwrotów towarów - czytamy w raporcie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Podobne zastrzeżenia zgłaszają przedstawiciele rynku muzycznego, filmowego i gier komputerowych. Twierdzą również, że bez współpracy z nowym podmiotem trudno byłoby im się utrzymać na rynku.

Tagi: książki, rok, rynek, internet, wzrost, badania, części, mln, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz