Notowania

książki
24.02.2010 08:00

Najpopularniejsze witryny w grudniu 2009

PBI i Gemius ogłosiły wyniki grudniowej edycji badania "Megapanel PBI/Gemius" dotyczącego oglądalności witryn i aplikacji internetowych wśród polskich internautów.

Podziel się
Dodaj komentarz

PBI i Gemius ogłosiły wyniki grudniowej edycji badania "Megapanel PBI/Gemius" dotyczącego oglądalności witryn i aplikacji internetowych wśród polskich internautów.

Polskie Badania Internetu Sp. z o.o. (PBI) i firma badawcza Gemius SA, współpracujące w zakresie realizacji badania "Megapanel PBI/Gemius" - standardu pomiaru oglądalności witryn i aplikacji internetowych w Polsce, opublikowały wyniki za grudzień 2009. Poniżej prezentujemy zestawienia najpopularniejszych miejsc w sieci, jak zawsze rozpoczynając od zestawień ogólnych.

Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych według zasięgu miesięcznego

W listopadzie 2009 r. nawiększą popularnością cieszyły się witryny z Grupy Google i Grupy Onet.pl. Na trzecim miejscu w tej kategorii uplasował się polski portal społecznościowy Nasza-klasa.pl. W zestawieniu grudniowym trzecią pozycję zajęła Grupa Allegro.pl, czemu trudno się dziwić biorąc pod uwagę popularność zakupów świątecznych w internecie. W drugiej piątce również nastąpiło przetasowanie: wzrosła popularność Grupy Gazeta.pl (6 miejsce, w zestawieniu listopadowym - 10), a także Grupy Interia.pl (7 miejsce, w zestawieniu listopadowym - 9), a także Grupy O2.pl (9 miejsce, w zestawieniu listopadowym - 14). O jedną lokatę wzrosła popularność serwisów z grupy Wirtualna Polska, a na miejscu 11 ppojawiła się również Grupa GG Network, nieobecna w poprzednim zestawieniu.

Ranking domen według zasięgu miesięcznego

W stosunku do zestawienia listopadowego nastąpiła zmiana w wielkości zasięgu lidera - Google.pl. W listopadzie domena cieszyła się 90-procentowym zasięgiem, obecnie jest to 88,6%. Kolejne lokaty ponownie zajmują Onet.pl i Nasza-klasa.pl. O jeden punkt procentowy spadł również zasięg domen Onet.pl i Nasza-klasa.pl, o dwa punkty obniżył się zasięg Google.com. Pierwszą piątkę zamyka ponownie portal Allegro.pl, którego zasięg jako domeny obniżył się w stosunku do zestawienia listopadowego o niemal 4 punkty procentowe.

Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych według miesiecznej liczby odsłon

W zestawieniu grudniowym wzrosła liczba odsłon serwisu Nasza-klasa.pl, która w poprzednim zestawieniu zaliczyła poteżny spadek z niemal 8,4 mld do ok. 7,4 mld odsłon. Grudzień 2009 przyniósł powrót do niemal 8,5-milionowej popularności. Mocny spadek zaliczyła Grupa Google (3,8 mld odsłon, w zestawieniu listopadowym - prawie 4,2 mld). Grupa Allegro.pl, która w zestawieniu listopadowym mogła poszczycić się miesięczną liczbą odsłon rzędu niemal 3,7 mld, obecnie zanotowała blisko 3,6 mld. Pierwszą piątkę zamyka Grupa Onet.pl i Grupa Wirtualna Polska z wynikami zbliżonymi do listopadowych. Pozostałe lokaty nie uległy zmianom.

Ranking witryn i witryn niezgrupowanych według miesięcznego czasu

Najwięcej czasu w grudniu 2009 roku internauci spędzili na witrynach Grupy Google - ponad 111 mln godzin, przy czym w stosunku do zestawienia listopadowego nastąpił tutaj spadek o 11 mln godzin. Drugą lokatę ponownie zajmuje portal Nasza-klasa.pl, który w grudniu zaliczył ponad 90 mln odsłon (wzrost o 6 mln godzin). Pierwszą trójkę zamyka Grupa Onet.pl, którego liczba odsłon spadła nieznacznie w stosunku do ubiegłego zestawienia.

Ranking grup witryn i witryn niezgrupowanych objętych audytem site-centric według zasięgu

Również w tym zestawieniu pierwsza szóstka liderów pozostaje bez zmian, a tworzą ją kolejno grupy: Onet.pl, Wirtualna Polska, Gazeta.pl, Interia.pl, O2.pl i GG Network. Na miejscu siódmym miejsce Grupy Polskapresse zajęła Grupa Infor, w zestawieniu pojawiła się również Grupa Allegro.pl (lokata 8) oraz Ściąga.pl (lokata 18). Z zestawienia wypadła porównywarka cen związana z serwisem Allegro - ceneo.pl, która jeszcze w listopadzie zajmowała dziewiątą pozycję.

Ranking komunikatorów według zasięgu miesięcznego

Najpopularniejszym komunikatorem w Polsce nadal pozostaje Gadu Gadu, skupiając ponad 40% zasięgu. Drugą lokatę ponownie zajął Skype (26%, spadek o jeden punkt procentowy). Konkurencja została daleko w tyle - pozostałe komunikatory ponownie nie przekroczyły bariery 5-procentowego zasięgu, a dwoma pozostałymi komunikatorami, które poza GG i Skypem liczą się na polskim rynku, pozostają ponownie Windows Live Messenger i Tlen.pl. W zestawieniu nie uwzględniono
komunikatora Windows Messenger, który instaluje się automatycznie wraz z systemem Windows i uruchamiając się automatycznie po starcie komputera w przeważającej części przypadków nie jest używany

Biznes, finanse, prawo

Zestawienie w tej kategorii nie uległo zmianom w stosunku do listopada 2009; pierwszą trójkę ponownie zajmują odpowiednio Grupa Onet.pl, Grupa Money.pl oraz Grupa Infor.

Budownictwo i nieruchomości

W tej kategorii również bez rewolucyjnych zmian. Podobnie jak w listopadzie, również w grudniu internauci interesujący się budownictwem i nieruchomościami korzystali przede wszystkim z serwisów Grupy Murator, Gazeta.pl, Allegro.pl praz Witrualna Polska. Pierwszą piątkę zamyka Grupa Interia.pl, która zepchnęła z piątej lokaty Grupę PolskaPresse.

E-commerce

Pod tym względem zestawienie grudniowe nie zaskakuje - Allegro z ponad dziesięciomilionową liczbą użytkowników nadal bezapelacyjnie pozostaje liderem w kategorii "E-commerce". Nieznacznie rośnie liczba użytkowników portalu ceneo.pl. W pierwszej piątce utrzymały się nokaut.pl. oraz Grupa Onet.pl, a na miejsce 4 wskoczył portal euro.com.pl, który w zestawieniu listopadowym zajmował 7 lokatę.

Edukacja

W rankingu serwisów z branży edukacyjnej nastąpiły w stosunku do zestawienia listopadowego nieznaczne przetasowania. Pierwsze dwa miejsca nadal zajmują Grupa Wikipedia oraz Ściąga.pl, jednak na trzecią lokatę wskoczyła GRupa Google, spychając tym samym Grupę Onet.pl na miejsce 4. Serwis ebuda.pl, który w listopadzie zaliczył znaczny awans z miejsca 12 na 6, w grudniu powrócił na wcześniejszą lokatę. Pierwszą piatkę ponownie zamyka serwis bryk.pl. Serwis translate.pl zwiększył swoją popularność, awansując z lokaty 10 na 7, nieznacznie awansował też serwis ang.pl. Warto zaznaczyć, że liderzy stracili w grudniowym zestawieniu nieco na popularności: Grupa Wikipedia posiada obecnie ok. 8,2 mln użytkowników, podczas gdy w listopadzie było to 8,7 mln, serwis Ściąga.pl stracił od listopada 6 mln użytkowników, a Grupa Google mimo awansu o jedną pozycję utraciła aż 2,7 mln użytkowników. Grupa Onet.pl, która spadła z pozycji 3 na 4, w ciągu zaledwie miesiąca utraciła aż 7,5 mln użytkowników.

Erotyka

W grudniowym zestawieniu najpopularniejszych witryn erotycznych redtube.com odzyskał pozycję lidera, którą utracił w listopadzie na rzecz livejasmin.com. Było to spowodowane znaczną stratą użytkowników (rzędu ponad 400 tys.) po stronie serwisu livejasmin.com. Liczba użytkowników redtube.com nie uległa zmianom. Pierwszą trójkę zestawienia zakmnął w grudniu serwis pornhub.com, który zepchnął z trzeciego miejsca Grupę rXmedia. Na miejsce piąte awansowała witryna adultfriendfinder.com, która w zestawieniu listopadowym zajmowała miejsce szóste.

Firmowe

W kategorii witryn firmowych nastąpiły znaczne zmiany. Grupa Mozilla w zestawieniu grudniowym zepchnęła z pierwszej lokaty Grupę Microsoft z przewagą zaledwie rzędu dwóch tysięcy użytkowników. W zestawieniu listopadowym liczba użytkowników Grupy Microsoft przekroczyła 6 mln, a Grupy Mozilli - 4,9 mln. Obecnie obie grupy posiadają ok. 5,7 mln użytkowników. Pozostałe lokaty w pierwszej piątce pozostały bez zmian.

Hosting

W zestawieniu "Hosting" nastąpiły znaczne zmiany w stosunku do zestawienia listopadowego. Witryna home.pl spadła z pierwszej lokaty na trzecią, tracąc niemal milion użytkowników. Pierwszą lokatę zajęła Grupa Interia.pl z liczbą użytkowników rzędu 2,3 mln (w listopadzie - 2,7 mln), zaś drugą - Grupa Onet.pl z 2,2 mln użytkowników (w listopadzie - ponad 2,5 mln). Z pierwszej piątki wypadła Grupa Yoyo.pl, tracąc niemal pół miliona użytkowników oraz Grupa Wirtualna Polska, która spadła z miejsca 5 na 7. Z miejsca 9 na 5 awansowała Grupa Ósemka.pl, zyskując niemal milion użytkowników.

Informacje i publicystyka

W zestawieniu "Informacje i publicystyka" bez zmian. Pierwszą trójkę otwierają, podobnie jak w zestawieniu listopadowym, grupy: Onet.pl, Gazeta.pl i Wirtualna Polska. Warto zaznaczyć, że zarówno Onet.pl, jak i Gazeta.pl, zanotowały w stosunku do listopada znaczny spadek w ilości użytkowników, bo rzędu kilkuset tysięcy. Z kolei serwisy Wirtualnej Polski zwiększyły liczbę odwiedzących. Grupa Google awansowała w grudniu o jedną lokatę, na miejsce 9.

Kultura i rozrywka

Pierwszą lokatę w kategorii najpopularniejszych witryn w tej kategorii ponownie utrzymał serwis youtube.com, nie notując zmiany w ilości użytkowników. Kolejne lokaty zajmują: Grupa Onet.pl, Grupa o2.pl oraz Grupa Wirtualna Polska. Na miejsce piąte w grudniu wskoczyła Grupa Interia.pl, notując wzrost popularności o niemal pół miliona użytkowników i spychając Grupę Spilgames na miejsce szóste.

Mapy i lokalizatory

W zestawieniu najpopularniejszych witryn oferujących mapy i lokalizatory bez zmian: Grupa Google i Grupa Onet z liczbą ponad 8 mln użytkowników skupiają niemal połowę zainteresowania w tej branży. Co ciekawe, w zestawieniu listopadowym Grupa Goole mogła się poszczycić ponad pięciomilionową rzeszą użytkowników, obecnie jest to zaledwie 4,7 mln. Spadek nastąpił również w Grupie Onet.pl - z 4,5 mln użytkowników do 3,8 mln.

Motoryzacja

Na pierwszym miejscu ponownie otomoto.pl, tuż za nim serwisy motoryzacyjne Grupy Onet.pl. W grudniu lider zestawienia stracił niemal pół mln użytkowników.

Nowe technologie

W zestawieniu "Nowe technologie" bez zmian w stosunku do rankingu listopadowego - pierwsza piątka bez zmian.

Praca

Po raz kolejny spadła ilość użytkowników poszukujących pracy poprzez witryny Grupy Gazeta.pl, jednak utrzymuje ona nadal pierwszą pozycję. Pierwsza piątka zestawienia pozostaje bez zmian.

Publiczne

W rankingu popularności witryn z kategorii "Publiczne" bez większych zmian. Pierwsze miejsce nadal zajmuje witryna pajacyk.pl, choć jej liczba użytkowników zmalała w stosunku do zestawienia listopadowego o niemal 150 tys. Witryna ngo.pl awansowała z miejsca trzeciego na drugie. Mocno spadł serwis polskiej policji - w listopadzie witryna policja.gov.pl mogła się pochwalić niemal 700-tysięczną rzeszą użytkowników i drugą lokatą, obecnie spadła na mniejce szóste, tracąc aż 200 tys. użytkowników. Trzecią pozycję utrzymała Grupa AGH, na czwartą awansował serwis zus.pl (z 7 w zestawieniu listopadowym), zaś miejsce piąte zajmuje, podobnie jak w listopadzie, serwis sejm.gov.pl, tym razem z liczbą użytkowników poniżej 500 tys. Ponadto do zestawienia weszło kilka serwisów uczelnianych, np. witryna Wrocławskiego Ośrodka Doskonalenia Informatycznego i Politechnicznego, Politechniki Wrocławskiej oraz witryna Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, zaś serwis szkolazklasa.pl wypadł z grudniowego rankingu.

Społeczności

Ponownie najpopulaniejszą witryną społecznościową pozostaje w Polsce serwis Nasza Klasa, choć liczba użytkowników w zestawieniu grudniowym spadła poniżej 11 mln. Globalny serwis Facebook nie awansował w zestawieniu i wciąż zajmuje 9 pozycję z ponad 3-milionową rzeszą użytkowników. W pierwszej dziesiątce drobne zmiany: Grupa Google zepchnęła Grupę Wirtualna Polska z piątej pozycji, a pierwszą dziesiątkę ponownie zamknął portal peb.pl.

Sport

Miłośnicy sportu zgodnie z grudniowym rankingiem najczęściej korzystali z serwisów Grupy Onet.pl, która zdobyła pierwsze miejsce z 3,6-milionową rzeszą użytkowników (wzrost o niemal pół miliona w stosunku do zestawienia listopadowego). Serwisy Grupy Gazeta.pl, w listopadzie na pierwszej pozycji, straciły na popularności o dwie pozycje. Grupa Wirtualna Polska awansowała z lokaty trzeciej na drugą, a w pierwszej piątce znalazły się również Grupa Interia.pl oraz Grupa o2.pl, które utrzymały odpowiednio czwarte i piąte miejsce.

Styl życia

W tej kategorii bez zmian w stosunku do zestawienia listopadowego - serwisy Grupy Onet.pl ponownie na pozycji pierwszej, mimo znacznego spadku w ilości użytkowników, bo rzędu pół miliona osób. Pozostałe witryny z pierwszej piątki również utrzymały swoje lokaty. Z miejsca 12 na 9 awansowała Grupa Axel Springer, zaś pierwszą dziesiątkę zamyka obecnie Grupa Infor (w listopadzie - witryna kozaczek.pl). Witryna biomedical.pl spadła z pozycji 9 na miejsce 17. W grudniowym zestawieniu pojawiła się nowa witryna - smaczny.pl.

Turystyka

W zestawieniu listopadowym różnice w ilości użytkowników pomiędzy serwisami Grupy Onet.pl oraz PKP były nieznaczne, rzędu 70 tys. osób na korzyść witryn PKP. W rankingu grudniowym różnice te zwiększyły się do 150 tys. i przeważyły na korzyść Grupy Onet.pl, która z ponad 2-milionową liczbą użytkowników zepchnęła serwis rozkład-pkp.pl z pierwszej lokaty. Trzecią pozycję ponownie zajmują witryny Grupy Wirtualnej Polski. Pierwszą piątkę zamyka serwis e-Podróżnik, który awansował z pozycji 11 na 5, zwiększając niemal o połowę liczbę swoich użytkowników.

[Wyszukiwarki](https://szukaj.wp.pl/) i katalogii

Google ponownie utrzymała pozycję lidera na polskim rynku, przy czym zasięg wyszukiwarki spadł do 91% (poniżej 16 mln użytkowników). Drugą lokatę utrzymały wyszukiwarki Grupy Panorama Firm, zaś pierwszą trójkę zamyka serwis Polskie Książki Telefoniczne, który awansował z pozycji 4.

Źródło: Megapanel PBI/Gemius

Tagi: książki, polska, internet, rynek, praca, serwis, branży, system, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz