Notowania

internet
20.10.2010 06:07

Nasza Klasa nie boi się Facebooka. Będzie nadal liderem?

Google Trends od czerwca wieszczy Naszej-Klasie spory spadek liczby użytkowników. Tymczasem serwis ma się dobrze, a na realną "walkę" z Facebookiem możemy szykować się dopiero w przyszłym roku.

Podziel się
Dodaj komentarz

Google Trends od czerwca wieszczy Naszej-Klasie spory spadek liczby użytkowników. Tymczasem serwis ma się dobrze, a na realną "walkę" z Facebookiem możemy szykować się dopiero w przyszłym roku.

W ostatnich dniach serwis Facebakers "wyciągnął" na światło dzienne wykres z Google Trends, na którym widać wyraźnie, że Facebook wyprzedził Naszą Klasę.

W Google Trends for websites załamanie trendu dla serwisu Nasza-Klasa obserwujemy od czerwca 2010 roku, czyli od momentu, gdy Nasza Klasa wprowadziła domenę nk.pl. Wygląda na to, że Google w swoim narzędziu nie uwzględnia tej zmiany. Niezależnie, czy wpiszemy nk.pl czy nasza-klasa.pl uzyskujemy te same dane. Nie wynika to jednak z integracji obu domen, ale z włączania do danych tylko części ruchu - wyjaśnia **Sławek Pliszka**, dyrektor ds. badań Polskich Badań Internetu. - Świadczą o tym dane z innego narzędzia Google, AdPlanner. Wynika z niego, że w chwili obecnej Google raportuje dla domeny nasza-klasa.pl oraz nk.pl. tylko 2,4 miliona użytkowników. Nasza Klasa jeszcze nie wszystkie zasoby serwisu przekierowała na domenę nk.pl. Tak jest na przykład z aukcjami, które nadal pozostają w domenie aukcje.nasza-klasa.pl.

Zamieszanie medialne sprowokowało na nowo dyskusję na temat tego, kiedy Facebook może wyprzedzić Naszą Klasę. Sytuację skomentowali między innymi Grzegorz Marczak na blogu AntyWeb oraz Sławek Pliszka w serwisie InternetStats.pl. W ciągu ostatniego roku ruch na Facebooku w Polsce wzrósł sześciokrotnie. Serwis z miesiąca na miesiąc notuje wzrosty, a w lipcu 2010 roku zanotował liczbę 7,1 miliona realnych użytkowników. Do NK jednak jeszcze trochę brakuje.

Media lubią spektakularne upadki, nie dziwi więc, że tego typu informacje cyklicznie powracają. Pogłoski o śmierci NK są jednak mocno przesadzone. Zresztą tego typu dywagacje pojawiają się w naszych mediach już nie pierwszy raz. W zasadzie od początku istnienia serwisu co chwilę słychać coś o jego rychłej śmierci i tak już od... 4 lat - komentuje **Jan Samołyk**, specjalista ds. PR Naszej Klasy.
Liczba Real Users
Nasza Klasa (NK.pl) Facebook
lipiec 2009r. 11664931 1600878
sierpień 2009r. 11599340 1623575
wrzesień 2009r. 11678541 2036271
październik 2009r. 11109028 2413407
listopad 2009r. 11247036 3107189
grudzień 2009r. 10894626 3122409
styczeń 2010r. 11390822 4098226
luty 2010r. 11408334 4785820
marzec 2010r. 11810889 5052697
kwiecień 2010r. 12166285 5617892
maj 2010r. 12017959 6459434
czerwiec 2010r. 12127985 6417239
lipiec 2010r. 12141052 7130802
W lipcu, kiedy to Google Trends wieszczy NK dramatyczny spadek, według Megapanelu łączny ruch na obu domenach to 12,1 miliona użytkowników, z czego domena nasza-klasa.pl to nadal blisko 6 milionów odwiedzających - dodaje Sławek Pliszka.

Biorąc pod uwagę wzrost liczby użytkowników Facebooka, Nasza Klasa musi przygotować się na konkurowanie ze światowym graczem. To jednak, według prognoz, może nastąpić dopiero w połowie przyszłego roku. Ponadto NK wciąż notuje wzrosty, mimo chwilowych załamań i znacznie niższej dynamiki niż Facebook.

W NK jest niemalże 14 milionów aktywnych użytkowników, to znaczy takich, którzy powracają do serwisu przynajmniej raz w miesiącu. Nasze dane potwierdził choćby niedawny raport comScore. Jesteśmy zdecydowanie największym serwisem społecznościowym na polskim rynku - mówi Jan Samołyk. - Spodziewamy się wzrostu liczby użytkowników. Zasięg internetu w Polsce cały czas się rozwija, a wraz z nim zasięg podstawowych usług oferowanych przez polski internet. Nk.pl zdecydowanie do takich usług należy. Wzrost użytkowników Facebooka nie powoduje zmniejszenia liczby użytkowników NK, taki trend nie zaistniał.

Obecnie, jak podaje NK, serwis notuje dziennie około 6,5 miliona unikalnych użytkowników, a liczba ta zbliża się do 7 milionów.

Sytuacja Facebook-NK bardzo przypomina tę, która miała miejsce na amerykańskim rynku internetowym. MySpace był liderem, a Facebook w ciągu roku przegonił konkurenta. Wykres dotyczący polskiego rynku społecznościówek układa się podobnie.

Trudno powiedzieć, na ile ten scenariusz może się powtórzyć na polskim rynku. Jeśli porównamy trendy, to są one bardzo podobne. Pamiętajmy jednak, że jeśli idzie o liczbę użytkowników polski rynek jest dużo mniejszy od amerykańskiego, co może być czynnikiem ograniczającym wzrost. Może być za mało miejsca na dwa serwisy społecznościowe o 12 milionowej widowni - dodaje Pliszka.

NK umacnia swoją pozycję, dodając do serwisu nowe funkcje. W ciągu ostatniego roku uruchomiła między innymi własny mikroblog Śledzik, komunikator, gry społecznościowe, a obecnie trwają testy grup dyskusyjnych.

Platforma Facebooka dla części internautów może być trudniejsza w obsłudze niż NK. Zmiana serwisu, na którym jest się już od dawna, nie jest prosta. W końcu mamy w nim swoje zdjęcia, kręgi znajomych, zaangażowaliśmy czas i emocje, etc. To trochę jak zmiana miejsca zamieszkania - dodaje Sławek Pliszka. - Dlatego nie zdziwiłby mnie scenariusz, że Facebook po osiągnięciu 8-9 milionów internautów ustabilizuje zasięg, a Nasza Klasa nadal pozostanie liderem social networks w Polsce.
Tagi: internet, rynek, polski, serwis, rynku, polsce, wzrost, raport, e-marketing, strategie
Źródło:
interaktywnie.com
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz